به گزارش ایرنا، مدیریت ریسک یا همان جامعه تاب آور به عنوان نوعی مدیریت آینده پژوهی است که جامعه ای با مسئولیت پذیری بالا را شکل می دهد.
به همین منظور تبدیل مدیریت بحران به مدیریت ریسک ایجاد سازگاری در راستای تغییرات اقلیمی با توجه به حادثه خیزی کشور باید جزو برنامه های مسئولان به ویژه سازمان مدیریت بحران کشور باشد.
تبیین سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در مدیریت بحران، مدیریت درمان، اسکان اضطراری، نظم و امنیت، افکارعمومی، تشریح درس های مدیریتی حادثه، جستجو و نجات و مدیریت شریان های حیاتی باید برای مردم و مسئولان در کارگاه های آموزشی و علمی قبل از بحران آموز داده شود.
برخورداری از بالگرد و ناوگان هوایی، اختصاص خودروهای ویژه محیط بانی و تجهیزات مورد نیاز برای حوادث پیش بینی نشده مانند سیل، زلزله، خشکسالی و ریزگردها، همچنین چادر به عنوان شناخته شده ترین نوع مسکن موقت به صورت اسکان در اردوگاه ها و یا کمپ ها از جمله زیرساخت ها هنگام حوادث است.
رعایت مسایل فنی در طراحی کمپ ها، برخورداری شیب چهار تا 6 درصدی زمین، سایز اردوگاه با ظرفیت حداکثر 20 هزار نفر، رعایت سرانه 30 تا 45 مترمربعی به ازای هر فرد، فراهم کردن فضای سرپوشیده 3.5 متربع برای هر نفر، مجاورت با حمام ها و سرویس های بهداشتی، رعایت فاصله مناسب اردوگاه تا خیابان و سایر عوامل فنی از الزامات احداث یک کمپ اسکان فوری استاندارد و نیز اسکان فوری هنگام حوادث باید در مدیریت بحران لحاظ شود.
به همین منظور می توان سرپناه ها را به سه دسته اضطراری یا فوری، موقت یا گذرا و دائم تقسیم بندی کرد.
هنگام بروز حوادث تیم های درمان اضطراری باید 48 ساعت پس از وقوع حادثه با تجهیزات مورد نیاز و امکانات کامل در محل حاضر باشند.
مدیریت افکارعمومی در زمان بحران ضروری و در تسهیل مدیریت بحران تاثیرگذار است.
مدیریت بحران به چهار دوره قبل از بحران، زمان شروع، حین بحران و پس از بحران تقسیم می شود.
همچنین در بحث مدیریت بحران باید مدیریت رسانه، پیام و هدایت افکارعمومی مورد توجه اساسی باشد.
بازماندگان، مردم عادی و امدادگران سه گروه از افرادی هستند که در هنگام وقوع زلزله در صحنه حضور پیدا می کنند.
در 24 ساعت نخست پس از وقوع زلزله احتمال زنده ماندن افراد زیر آوار 81 درصد است، همین مساله بیانگر اهمیت کمک رسانی در ساعات ابتدایی پس از وقوع زلزله محسوب می شود.
احنمال زنده ماندن افراد زیر آوار با گذشت زمان کاهش می یابد، به گونه ای که پس از گذشت پنج روز از وقوع زلزله احتمال زنده ماندن فردی در زیر آوار حدود هفت درصد است.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: این استان جزو 10 استان نخست کشور در حادثه خیزی است.
ستار فرهادی تاکید کرد: با توجه به شرایط توپوگرافی 80 درصد مساحت چهارمحال و بختیاری در شیب بالای 15 درصد قرار دارد.
وی میانگین شیب استان را 23.3 درصد شیب دانست و افزود: این استان 30 گسل اصلی و فرعی داشته که در چین خوردگی زاگرس مرکزی بوده که نخستین گسل زاگرس در آن قرار گرفته است.
فرهادی تصریح کرد: وجود بارندگی های شدید بالای 10 میلیمتر به مدت چندین روز در سال، طوفان، یخبندان، رانش زمین، رعد و برق، خشکسالی، ریزش کوه، سیل و زلزله از مهمترین حوادث غیرمترقبه در چهارمحال و بختیاری محسوب می شود.
وی یادآور شد: چهارمحال و بختیاری سه هزار و 200 کیلومتر رودخانه دائمی و فصلی دارد که کانون های جمعیتی در اطراف آن ها مستقر است.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: ارائه آموزش های علمی از اولویت های این اداره کل در استان محسوب می شود.
وی افزود: یکی از برنامه های اصلی اداره کل مدیریت بحران، ارائه آموزش های لازم به ویژه در حوزه آمادگی و مقابله است.
معاون دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: 185 روستای استان با شیب بالای 50 درصد در معرض خطر حوادث طبیعی بوده که تاکنون 85 روستای آن تحت تاثیر ریزش کوه و رانش زمین در قالب 55 شهرک حوادثی جا به جا شده است.
خسرو کیانی تاکید کرد: چهارمحال و بختیاری در جا به جایی روستاهای در معرض خطر رتبه نخست کشور را دارد.
وی با اشاره به نیاز 80 هزار واحد مسکونی چهارمحال و بختیاری برای مقاوم سازی یادآور شد: از این تعداد تاکنون افزون بر 43 هزار واحد مسکونی با سه هزار و 400 میلیارد ریال اعتبار مقام سازی شده است.
کیانی تصریح کرد: هم اینک آمادگی کامل برای بروز هرگونه حادثه احتمالی در استان وجود دارد.
یک کارشناس عمران نیز گفت: 30 تا 40 درصد خسارت های زلزله مربوط به حوادث ثانویه مانند آتش سوزی ها، نشست ها و ریزش هاست.
وحید حبیبی قهفرخی اظهار کرد: این خسارت ها مربوط به اتفاقات بعد از وقوع زلزله است که به آن ها اثرات ثانویه گفته می شود.
وی افزود: ایمن بودن شریان های حیاتی هنگام وقوع زلزله ضروری است و احداث ساختمان های مختلف باید به گونه ای باشد که در زمان وقوع زلزله آسیبی نبیند.
حبیبی قهفرخی تاکید کرد: برخورداری از کمترین امکانات در ساختمان ها می تواند خسارت های ناشی از زلزله های متوسط را کاهش دهد.
وی یادآور شد: ساختمان های دولتی مانند فرمانداری ها، بیمارستان ها و مراکز مهم شریان های حیاتی هر شهر است و به منظور به حداقل رسانده خسارت های ناشی از زلزله باید در احداث این ساختمان ها تمامی مصالح مد نظر باشد.
وی گفت: طولانی بودن گسل ها در چهارمحال و بختیاری باعث قدرت فعالیت آن ها می شود.
حبیبی قهفرخی اظهار کرد: البته شاخص های دیگری مانند عمق زمین، عمق کانون و شرایط ساختگاهی از بزرگی یا شدت زمین لرزه ها در میزان تخریب آن ها مهمتر هستند.
وی افزود: یکی دیگر از موارد بسیار مهم در بحث مقابله با بحران زلزله رعایت آئین نامه ٢٨٠٠ زلزله و پیروی از آئین نامه ها و مقررات ملی ساختمان کشور است.
این کارشناس عمران تاکید کرد: توجه به این مهم در نوسازی و مقاوم سازی می تواند کمک موثری به جلوگیری از تلفات جانی و مالی داشته باشد.
وی یادآور شد: همچنین نباید از قاطعیت مهندسین ناظر و صلاحیت مجریان ساختمان در این زمینه چشم پوشی کرد.
البته علاوه بر توجه جدی به بحث مدیریت بحران کشور در سال های اخیر توجه ویژه ای شده اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله هست که باید گام های محکم تری در این حوزه برداشته شود.
ارتقای سطح دانش و آگاهی مجریان، افزایش کارایی راهکارهای مدیریت بحران و آمادگی بیش از پیش برای مواجه با مخاطرات طبیعی ضرورت دارد.
پنجم دی همزمان با سالروز زلزله بم در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به نام 'روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی' نامگذاری شده است.
گزارش از: وحید رئیسی دهکردی**انتشاردهنده:جهانبخش صفری
7362/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.