ماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این مناظره رعایت حقابه از زاینده رود را خواستار شد و طرف دیگر مناظره کننده عنوان کرد: این حقابه در صنعت اصفهان مصرف می شود.

**حقابه زاینده رود به طور کامل رعایت شود


نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این مناظره گفت : براساس شرع مقدس حقابه اصفهان از رودخانه زاینده رود باید رعایت شود.
حیدرعلی عابدی افزود: رعایت نشدن این حقابه باعث شده است 120 روستای اصفهان با مشکل بی آبی و بحران خشکسالی روبه رو شود و این روستاها در حال ویرانی هستند.
وی تصریح کرد: یکی از نیازهای اساسی برای زاینده رود ساماندهی به این رودخانه است و باید این رودخانه مدیریت شود تا همیشه جاری باقی بماند و در یک چشم انداز بلند مدت بتوان آن را با یک فرم ساده زنده نگه داشت.
به گفته وی، آب زاینده رود بدون پیمانه برداشت می شود و به دلیل نبود این ساماندهی رودخانه زاینده رود از کوهرنگ تا گاوخونی با مشکلات مهمی روبه رو شده است و هر لوله ای که برداشت می کند دارای کنتور و تابلو باشد؛ به گونه ای که با 700 تا 800 متر لوله در اصفهان یا چهارمحال و بختیاری آب برداشت می شود.
عابدی با بیان اینکه رودخانه زاینده باید حیات دو استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان با حدود 5 میلیون نفر جمعیت را تامین کند، اکنون به یک رود بی در و پیکر تبدیل شده است، اظهار کرد: برای ساماندهی این رودخانه باید کنتورها و شناسه هایی نصب شود تا میزان برداشت از رودخانه به درستی و کارشناسانه بررسی شود.
وی گفت: تصمیم گیرنده در حوزه آب شورای عالی آب است که متشکل از معاون اول رئیس جمهوری و جمعی از وزرا در آن عضویت دارند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: براساس اعلام شورای عالی آب هیچ گونه واگذاری جدیدی برای برداشت آب از زاینده رود صورت نمی گیرد و منابع و مصارف باید مشخص و تنظیم باشد.
عابدی اظهار کرد: بررسی ها نشان می دهد رودخانه زاینده رود 600 میلیون مترمکعب کمبود دارد، از این رو شورای عالی آب مجوز هیچ گونه برداشت و بارگذاری بر روی رودخانه را صادر نمی کند.
به گفته وی، بدون شک این رودخانه با مشکلات عدیده ای از جمله آب شرب اصفهان که از 30میلیون متر مکعب به 400 میلیون مترمکعب رسیده مواجه شده است، چرا که اصفهان بیش از یک میلیون مهاجر خارج از اصفهان و یک میلیون مهاجر از شهرهای دیگر به این استان مهاجرت کرده اند.
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: به تازگی نمایندگان اصناف کشاورزان بر طرحهای تخصیصی آب رودخانه ناظر شده اند و این یک حرکت مطلوب برای نظارت بر تخصیصی رودخانه هاست.
عابدی اظهار کرد: از نظر قانون پس از دی ماه سال 92 هرگونه تخصیص و بارگذاری جدید بر روی رودخانه زاینده رود ممنوع شده است و در مساله طرح انتقال آب از تونل گلاب اگر تخلفی صورت گرفته است باید کسانی که تخلف کرده اند، پاسخگو باشند و هر کس در این زمینه مجوز داده باید پاسخ دهد.
این نماینده مجلس یادآور شد: زاینده رود از دیر باز حقابه بوده است و براساس نص صریح شرع و قانون باید حقابه به رسمیت شناخته شود و حقابه رودخانه باید برای وزارت نیرو یک اولویت باشد اما در دوره ای این وزارتخانه در رودخانه زاینده رود شریک شده است.
عابدی گفت: در استان اصفهان برخوردهای خوبی با چاه ها و برداشت های غیرمجاز آب شده است و هر کجا طرح غیرقانونی باشد باید با آن برخورد شود.
به گفته وی، آورده و حقابه کشاورزان اصفهان و چهارمحال و بختیاری از این رودخانه تونل اول و رودخانه طبیعی و آورده وزارت نیرو از رودخانه زاینده رود از تونل دوم کوهرنگ و چشمه لنگان 354 میلیون مترمکعب بوده است و وزارت نیرو برای 345 میلیون مترمکعب از هر کجا رسیده است مجوز برداشت داده، درحالی که منبع تامین آب برای این میزان مشخص نیست.
به گفته وی، هر نوع دست اندازی و برداشت غیر قانونی از رودخانه زاینده رود از سوی هر کس در هر کجا باشد باید پاسخگو باشد و در این زمینه باید افراد جوابگوی کارهای خود باشند.
وی افزود: اجرای طرح انتقال آب بهشت آباد و تونل سوم کوهرنگ می تواند بخشی از نیاز چهارمحال و بختیاری و اصفهان را تامین کند و طرح بهشت اباد سیلاب هایی که به خلیج فارس می ریزد را کنترل می کند.
عابدی با بیان این که طرح انتقال آب بن - بروجن در چهارمحال و بختیاری غیرقانونی است، گفت: باید مشخص شود تامین آب این طرح کجاست، درحالی که حقابه زاینده رود باید حفظ شود و این طرح حقابه کشاورزان را از بین می برد.
به گفته وی، آب شرب چهارمحال و بختیاری براساس مصوبه قانونی باید از محل تونل دوم و سوم کوهرنگ، بهشت اباد و چشمه لنگان تامین شود.
عابدی افزود: تخصیص اب برای صنایع فولادی در اصفهان از جمله فولاد مبارکه به این دلیل است که این یک طرح ملی است که در اصفهان احداث شده است و کشور از این صنایع منتفع می شود.
به گفته وی، چرا در چهارمحال و بختیاری درختان هلو در ارتفاعات کشت شده است، درحالی که محصول هلو در استان به زیر درختان ریخته شده است.
به گفته وی، براساس آمایش سرزمینی 98 درصد از مساحت زاینده رود در استان اصفهان است و حقابه این استان نیز از دوره های گذشته تامین شده است.

**حقابه اصفهان به صنعت اختصاص یافته است
عضو کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری نیز گفت: بحث آب به صورت جدی به عنوان یک چالش مطرح شده است و اظهار نظرهای غیر کارشناسی در این حوزه بیش از گذشته شنیده می شود.
حجت الاسلام امیرقلی جعفری در این مناظره در پاسخ به نماینده اصفهان افزود: مردم چهارمحال و بختیاری مردم اصفهان را افرادی ولایت مدار و بر مدار قانون می دانند و هیج مشکلی با مردم این استان ندارند، بلکه آنچه وجود دارد مساله سوء مدیریت در آب است.
وی گفت: باید به مسئولان اصفهان اعلام کرد یک طرح غیر مصوب در زمینه آب در این استان وجود ندارد در حالی که در اصفهان طرحهای بی شماری در خصوص برداشت غیر مصوب آب وجود دارد و براساس مر قانون وظیفه اصلی تخصیص آب بر عهده وزارت نیرو است و قانون شورای عالی آب را پیش بینی نکرده است.
جعفری تاکید کرد: آب به عنوان انفال است و انفال در اختیار حکومت اسلامی است که براساس قانون، وزارت نیرو مسئول رسیدگی به آب است و این وظیفه شورای عالی آب نیست.
به گفته وی، در شورای عالی آب وزیر نیرو سه بار اعلام می کند که طرح انتقال آب از طریق تونل گلاب به شهرهای کاشان غیرقانونی است، ولی این شورا در جلسه سیزدهم از رای خود در خصوص تونل انتقال آب گلاب برمی گردد.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: طرح انتقال آب به شهرهای کاشان از طریق تونل گلاب براساس رای سازمان بازرسی و دیوان عدالت اداری غیر قانونی است و وزارت نیرو 9 کیلومتر تونل گلاب یک را مجوز داده است و هر کسی گلاب 2 را اجرا کرده باید پای میز محاکمه بیاید.
به گفته وی، در این زمینه دو هزار میلیارد ریال برای احداث طرح انتقال آب از طریق تونل گلاب 2 هزینه شده است و مجوز این هزینه ها کجاست و با چه مجوزی انجام شده است؟
وی افزود: تا زمانی منبع تامین آب گلاب مشخص نشده بود، زیرا این طرح برای آبرسانی به 14شهر در استان اصفهان تصویب شد.
جعفری اظهار کرد: طرح انتقال آب بن - بروجن مصوبه 2 هیات دولت است و منبع آب آن از همان سهم 224 میلیون مترمکعب حق چهارمحال و بختیاری تامین می شود هر چند چهارمحال و بختیاری بر روی 224میلیون مترمکعب حرف دارد.
این فعال حوزه آب گفت: هم اکنون 15هزار چاه غیر مجاز در استان اصفهان وجود دارد و اصفهان برای تامین اب باید الگوی تغییر کشت دهد و از کشت برنج به سمت محصولات کم آب برود.
وی افزود: سهم حقابه بران اصفهان از آب زاینده رود 480 میلیون مترمکعب است و حق سهم آب بران حدود 665 میلیون مترمکعب است و باید پرسید، چرا برای صنعت اصفهان حقابه اختصاص داده شده است و در کوه صفه فضای سبز ایجاد شده است تا نیازمند آب باشد.
جعفری یادآور شد: حقابه به عنوان مالکیت محسوب نمی شود و اذن مصرف است و نباید از حقابه به عنوان حق مالکیت استفاده شود.
گفتنی است ،  در این نشست جمعی از دانشجویان چهارمحال و بختیاری و اصفهان سوالات خود را در حوزه آب مطرح کردند.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 803545
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.