به گزارش ایرنا، او از جمله موسقیدانانی است که علاوه بر ساخت آثار موسیقایی، در حوزه نشر و پژوهش نیز فعالیت گسترده ای داشته است و همواره به دنبال ارائه ابعاد تازه تری از موسیقی ملی و ایرانی به مخاطب دارد.
این هنرمند شناخته شده ایرانی در سفر به شهرکرد در آموزشگاه موسیقی پژواک در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا مرکز شهرکرد به سوالات خبرنگار ایرنا در بخش های مختلف پاسخ داد.
ایرنا: استاد کیوان ساکت این روزها مشغول چه کاری در حوزه موسیقی و تالیف است و وضعیت گروه وزیری اکنون چگونه است؟
ساکت: آخرین کتابم با عنوان گزیده 'ردیف های کاربردی ' بوده است که چکیده ای از ردیف های قدیمی و جدید موسیقی دستگاهی ایران است و برای کنسرت ها و اجراها و ارکسترها کاربردی است.
وی گفت: در شهرکرد با همکاری آموزشگاه موسیقی پژواک به همراه بهنام ابوالقاسم کنسرتی برای مردم اجرا شد که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و با گروه وزیر نیز یک کنسرت در خراسان اجرا می شود.
این موزیسن یادآور شد: با گروه وزیری در ایران و بسیاری از کشورها تاکنون اجراها و کنسرت های متفاوتی برگزار شده است که با استقبال مردم روبرو شده است چرا که موسیقی ایرانی با نگاهی متفاوت و جدید برای مردم اجرا می کنیم.
ساکت افزود: سعی شده است در این کنسرت ها نگاه جدیدی با تار و سه تار و سازهای ملی بشود و بیشتر اجراها موسیقی بدون کلام است چرا که موسیقی بی کلام برای مردم قابل درک است.
سرپرست گروه موسیقی وزیری گفت: بر روی موسیقی با کلام سالهای زیادی در کشور کار شده است ولی مهمترین قسمت موسیقی در کشورهای جهان موسیقی بی کلام است که برروی آن کم کار شده است که در این مسیر،سعی شده است در اجراها، به این بخش از موسیقی توجه خاصی شود تا مردم با موسیقی ناب بیشتر آشنا شوند.
ساکت یادآور شد: در کتاب ردیف های کاربردی نیز سعی شده است ردیفی طراحی شود که آنچه استادان دیگر آن را نواخته اند قابلیت کاربردی و اجرا در کنسرتها را بیش از گذشته داشته باشد و از جنبه آموزشی صرف خارج است.
ایرنا: استاد ساکت حال که بحث مخاطب به میان آمد، به نظر می رسد گونه ای از موسیقی در حال تغییر دادن ذائقه مخاطبان در پذیرش شنیداری موسیقی است و گونه رپ و پاپ اکنون بخش عمده ای از بازار اقتصاد موسیقی را در اختیار گرفته است، نظر شما در این باره چیست؟
کیوان ساکت: به هر حال موسیقی رپ به دلیل اینکه ابزار موسیقی پیچیده ای نیاز ندارد و ساختار ساده ای دارد ، در بین نوجوانان و جوانان تا سن زیر15سال طرفدارانی دارد و در بیشتر کشورهای جهان نیز این یک مساله ساده و قابل پذیری اش است.
وی گفت: اما کم کم که سن انسان بالاتری می رود و به بالندگی بیشتری می رسد، افراد نیازمند مفاهیم عمیق تری در موسیقی هستند و هر سنی موسیقی خود را دارد هر چند با تهمیداتی که ما اندیشیده ایم کودکان زیادی به موسیقی ملی ایرانی گرایش پیدا کرده اند.
ساکت افزود: در آموزشگاه خودم کودکانی 5 ساله ای هستند که با اشتقیاق فراوان ساز تار را می نوازند و در خارج از کشور نیز در کنسرت ها مخاطبان فراوانی برای شنیدن موسیقی ملی ایرانی اشتقباق دارند.
خالق اثر ' شرق اندوه ' افزود: اگر موسیقی ایرانی به خوبی اجرا شود این قابلیت را دارد که مردم به صورت کامل از اجرای خوب و جذاب آن لذت ببرند.
مولف اثر موسیقی' فسانه' افزود: کسانی که با مفاهیم عمیق موسیقی آشنایی کمتری دارند به دنبال آثاری هستند که فهم ساده تری دارد و این هیچ مشکلی ندارد و هر سنی نیز موسیقی خود را دارد.
ایرنا:استاد ساکت، در حوزه ساز بندی و ارکستراسیون تا چه میزان می تواند ساز ایرانی را به سمت مفاهیم غربی سوق داد؟ با توجه به اینکه در آلبوم موسیقی شرق اندوه این اتفاق تا حدودی رخ می دهد؟
ساکت: سازهای ایرانی این قابلیت را دارد که بتوان با آن معروف ترین آثار جهان را خلق کرد و این کار باید ادامه یابد و امروزه به طور واقع، توجه و تاثیر گذاری فرهنگ بر یکدیگر امری ناگزیر است و با توجه به وجود رسانه های متعدد و وسائل ارتباط جمعی چه در زبان و چه در فرهنگ و هنر این تاثیرگذاری رخ می دهد.
به گفته وی، از این رو بهتر است هنرمندان اثر گذار این تاثیرپذیری را در مسیری مشخص ببرند، تا هر به صورت علمی تر و بنیادی تر و ریشه ای تر بدون لطمه زدن به فرهنگ های اصیل یک کشور اجرا شود به همین دلیل ما سعی کردیم در این راستا از این تاثیرپذیری در رشد نوازندگی و سازهای ایرانی استفاده شود.
ایرنا:استاد ساکت ، درخصوص رعایت نشدن قانون کپی رایت و بهره برداری بدون اجازه از آثار موسیقی برخی از هنرمندان گلایه فراوانی وجود دارد، در این زمینه برای رعایت قانون کپی رایت چه باید کرد؟ با توجه به اینکه بسیاری از آثار بدون اجازه مولف نشر یا باز نشر می شود؟
ساکت:متاسفانه این یک معضل بزرگ است و این رعایت نکردن کپی رایت به هنرمندان به صورت جدی صدمه می زند و به دلیل نهادینه نشدن فرهنگ استفاده از قانون کپی رایت کمر هنرمند راستین در برابر این کپی های غیر قانونی می شکند که صدمه زیادی از نظر اقتصادی به هنرمندان راستین وارد کرده است.
وی گفت:در بیشتر کشورهای جهان قانون کپی رایت به صورت کامل رعایت می شود و جا دارد متولیان فرهنگی در کشور به صورت جدی به این مساله بپردازند و قانون کپی رایت را در حوزه موسیقی به صورت کامل اجرایی کنند.
ایرنا: در حوزه نشر تا چه اندازه جوانان به آثار موسیقایی بزرگان کشور توجه می کنند و آیا این قابل پذیرش برای نسل نو نوازندگی کشور است ؟
ساکت: خوشبختانه نسل جدید نوازندگان کشور به این مساله توجه دارند و در این سالها به مدد بزرگانی که کتاب های مختلفی در حوزه موسیقی نوشته اند جوانان بیش از گذشته به سمت بهره مندی از آثار بزرگان در موسیقی ملی ایرانی رفته اند.
ایرنا: قرار بود استاد کیوان ساکت دانشنامه موسیقی خراسانی و نواحی ایران را تالیف و نشر بدهد در این زمینه تاکنون چه اقداماتی شده است؟
ساکت:در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است و در آینده نزدیک شاهد خبرهای خوشی برای موسیقی ایرانی خواهیم بود.
ایرنا: موسیقی نواحی تا چه میزان می تواند در ارکسترال ها نقش آفرین باشد و آیا می تواند از این نوع موسیقی برای ارکسترها بهره گرفت؟
ساکت:موسیقی نواحی در قالب ارکستر با همکاری هنرمندان نواحی ایران می تواند بسیار کاربردی باشد که در این صورت موسیقی نواحی قابل دسترس تر و شیرین تر برای مخاطب خواهد بود و اینها جای کار دارد و در حوزه موسیقی ، تالیف کتاب ، ساز سازی ، رفع نواقص سازهای قدیمی و تولید سازهای جدید کارهای بسیاری باقی مانده است که باید انجام شود.
ایرنا، در موسیقی نواحی ایران جایگاه چهارمحال و بختیاری کجاست و هنرمندان این خطه تا چه میزان توان اثرگذاری در موسیقی نواحی را دارند؟
ساکت: موسیقی چهارمحال و بختیاری یکی از تاثیرگذارترین موسیقی های نواحی ایران است چرا که علاوه بر وجود گوشه ای به نام 'بختیاری ' در ردیف موسیقی دستگاهی کشور،اثرگذاری حالت های موسیقی بختیاری به ویژه در شوشتری و همایون قابل انکار نیست.
ایرنا: زمانی منتقدان اعلام کردند که شعر و ادبیات پارسی هم پای موسیقی ملی و ایرانی حرکت نکرد و ادبیات نو اندازه به موسیقی شتاب نداشته است، آیا این پیوند در زمان جدید وجود دارد؟
ساکت: شعر معاصر ایران پس از نیما یوشیج و موجی که ایجاد کرد ، حرکت روبه جلوی داشت در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد یکی شعری که بر اساس موسیقی سروده می شود و یکی موسیقی بدون واژه است.
وی افزود:موسیقی بی کلام جا دارد در ایران رشد کند و شعر به کمک اخوان ثالث ، احمد شاملو، شفیعی کدکنی ،فریدون مشیری سهراب سپهری ، فروغ فرخزاد ، هوشنگ ابتهاج و بسیاری دیگر پا به عصر نوینی گذاشته است و موسیقی تلاش می کند قالب های کهنه و قدیمی را بشکافد و وارد فضای جدیدی شود.
ایرنا: به عنوان آخرین سوال درباره قطعه ' زنبور عسل ' نقدهای بر کیوان ساکت وارد شد و این نقدها به آلبوم ' کی می رسد باران ' نیز کشیده شد، در این زمینه دیدگاه شما چیست؟
کیوان ساکت: درباره آلبوم کی می رسد باران، شاعر تمایل داشت خودش اشعارش را در آلبوم خوانش کند و تهیه کننده نیز اینگونه پذیرفت.
به گفته وی، قطعه ' پرواز زنبورها' یک قطعه جهانی است و مخاطبان خود را دارد و هرکس آن را نمی پسند می تواند از آن عبور کند چرا که این قطعه یکی از آثار بزرگان موسیقی روس است که همه نوازندگان جهان با سازهای مختلف آن را نواخته اند و بنده نیز با تار آن را نواخته ام.
به گزارش ایرنا، کنسرت موسیقی ایرانی کیوان ساکت در شهرکرد با استقبل مخاطبان همراه شد و این موسیقیدان از وجود تماشاگران چهارمحال و بختیاری قدردانی کرد.
گفت وگو از :محمود رئیسی
2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.