به گزارش خبرگزاری خبرانلاین به نقل از وب دا ، دکتر یاشار صالحی در همایش آموزشی دیابت در شهرکرد   افزود: در هر ۲۰ ثانیه نیز یک پای افراد مبتلا به دیابت در دنیا قطع می شود.
وی، چاقی را از مهمترین عوامل بروز دیابت عنوان کرد و افزود: سن بروز دیابت نوع ۲ در جهان ۴۰ سال است اما در ایران این سن درحال کاهش است.
وی درباره تغذیه در افراد دیابتی اظهار کرد: بیش از یکصد سال است که در جهان مبارزه با دیابت و ترویج اقدامات پیشگیرانه آغاز شده است.
وی، تعداد مبتلایان به دیابت در جهان را در حال حاضر حدود نیم میلیارد نفر اعلام کرد و افزود: نیمی از مبتلایان به دیابت از بیماری خود مطلع نیستند.
دکتر صالحی گفت: در حالی که امکانات پزشکی پیشرفت کرده و تنها راه تشخیص دیابت آزمایش خون است افراد برای انجام آزمایش خون و اطمینان از ابتلا به دیابت کمتر اقدام می کنند.
این عضو کمپین جهانی تغییر دنیای دیابت، مهمترین نشانه این بیماری را بی علامتی آن عنوان کرد و افزود: دیابت قابل درمان نیست اما به روشهای ساده قابل پیشگیری است.
دکتر صالحی افزود: از مهمترین شاخصه های اقتصاد مقاومتی پیشگیری از بیماریها بویژه بیماری دیابت است چرا که هزینه درمان یک فرد دیابتی پنج برابر سایر بیماران است.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۳۰ درصد بودجه بیمه کشور صرف افراد دیابتی می شود.
عضو این کمپین، توجه به تغذیه را مهترین اقدام کنترلی و پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت دانست و تاکید کرد : نخستین مجرم در زمینه تغذیه ناسالم فست فودها بشمار می روند لذا ضمن حذف این نوع مواد خوراکی از برنامه غذایی باید ورزش منظم و فعالیت بدنی کافی داشت.
دکتر صالحی افزود: مصرف به موقع و صحیح دارو در افراد مبتلا به دیابت و اندازه گیری و کنترل قند خون در کاهش عوارض دیابت بسیار موثر و حائز اهمیت است.
وی همچنین انجام هرسه ماه یکبار آزمایش خون توسط افراد مبتلا به دیابت و انجام مشاوره با پزشک را ضروری دانست .
دکتر صالحی با بیان اینکه استرس و مصرف دخانیات نیزمی تواند احتمال بروز دبایت را تا ۵۰ درصد افزایش دهد بر قطع مصرف مواد دخانی از سوی بیماران مبتلا به دیابت تاکید کرد.
وی، مصرف میوه و سبزیجات به اندازه کافی بصورت روزانه ،‌ پرهیز از حذف کامل برنج و نان از برنامه غذایی و مصرف تمام گروه های غذایی توسط افراد را از دیگر نکات حائز اهمیت در تغذیه عنوان کرد و افزود: باید بدانیم تمام گروه های غذایی بطور مستقیم یا غیر مستقیم باعث بالا رفتن قند خون می شود و هیچ گروه غذایی وجود ندارد که مصرف آن موجب کاهش قند خون شود.
دکتر صالحی در ادامه به نصب برچسبهای چراغ راهنما روی مواد غذایی اشاره و بیان کرد: مواد غذایی دارای چربی، نمک زیاد و فیبر کم با رنگ قرمز نشان داده می شوند که فست فود ها جزء این گروه هستند.
وی، لازمه داشتن یک رژیم غذایی مناسب را مشاوره از یک کارشناس تغذیه دانست و افزود: رژیم غذایی هر فرد متناسب با جنسیت، سن، شغل و ابتلا به بیماریها متفاوت است لذا باید از بکار بردن رژیمهای غذایی اینترنتی و یا رژیم غذایی تجویز شده برای اطرافیان خودداری کرد.
وی خاطر نشان کرد: حتی، رژیم غذایی یک فرد پس از مدتی نیاز به تغییر و متناسب شدن با وضعیت جسمی و سلامت فرد است.
دکتر صالحی در پایان بر لزوم توجه افراد به نوع تغذیه هایشان برای داشتن بدنی سالم و زندگی با کیفیت تر و پرورش نسلی سالم تاکید کرد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 755105
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.