به گزارش ایرنا، قاسم سلیمانی دشتکی روز شنبه در پنجاه و هفتمین کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: با توجه به خطر تب کریمه کنگو ، باید کشتارهای سنتی شهر سودجان در شهرستان شهرکرد، شهر کاج در شهرستان اردل و روستای بارده در شهرستان بن از طریق کشتارگاه صنعتی جونقان صورت گیرد.
وی با اشاره به اهمیت سلامت مردم جامعه و لزوم کشتار بهداشتی دام افزود: فرمانداران شهرستان های 9 گانه چهارمحال و بختیاری به ویژه فرمانداران شهرکرد، اردل و بن باید با قدرت نسبت به اجرایی شدن کشتار موقت از طریق کشتارگاه صنعتی جونقان اقدام کنند.
سلیمانی دشتکی به پیشرفت فیزیکی 60 درصدی احداث کشتارگاه بارده در شهرستان بن اشاره و تصریح کرد: برنامه ریزی و تسهیل شرایط به منظور تکمیل و بهره برداری این کشتارگاه در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی چهارمحال و بختیاری مطرح می شود.
وی یادآور شد: امسال در توزیع اعتبارات توجه ویژه ای به بخش بهداشت و درمان چهارمحال و بختیاری شده و بودجه استانی این حوزه از 30 به 95 میلیارد ریال افزایش یافته است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: ابتلای یک نفر در شهرستان بروجن به تب کریمه کنگو ، ثابت و به منظور جلوگیری از شیوع این بیماری اقدامات لازم انجام شد.
ارسلان خالدی فر اظهار کرد: ابتلای انسان به تب کریمه کنگو تا 30 درصد خطر مرگ و میر دارد.
وی افزود: تماس با خون آلوده، قطعه قطعه کردن و ذبح از عوامل انتقال ویروس تب، سردرد، گیجی، کمردرد، استفراغ، اسهال، درد شکم، خونریزی، انعقاد و لخته خون از علائم تب کریمه کنگو محسوب می شود.
خالدی فر تاکید کرد: به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو باید گوشت قبل از پخت 24 ساعت در یخچال نگهداری و سپس به صورت مغزپخت مورد استفاده قرار گیرد.
وی یادآور شد: استفاده خام گوشت، جگر و یا سایر قسمت های لاشه خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو را افزایش می دهد.
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: به منظور جلوگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو 990 میلیون ریال برای سم پاشی و سم زدایی مناطق مشکوک به آلودگی هزینه شده است.
عبدالمحمد نجاتی تصریح کرد: ویروس تب کریمه کنگو در کنه 800 روز ماندگاری داشته و قابل انقال به نسل های بعد است.
وی با اشاره به خطر ابتلای دامداران، دامپزشکان و فعالان کستارگاه ها به تب کریمه کنگو افزود: به همین منظور بایستی تمامی موارد بهداشتی از سوی این افراد رعایت شود.
معاون خدمت شهری شهرداری شهرکرد نیز گفت: سازمان مدیریت پسماند این شهرداری تا یک ماه دیگر تشکیل و فعال می شود.
محمدرضا محمدیان دهکردی اظهار کرد: با تشکیل و فعال شدن سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد وضعیت بهداشت مرکز چهارمحال و بختیاری در بخشه ای مختلف کیفی و کمی ارتقاء می یابد.
تدوین برنامه جامع سلامت چهارمحال و بختیاری و اجرای طرح سه شنبه بدون خودرو در راستای برنامه توسعه ورزش همگانی، به منظور کاهش آلودگی هوا و ارتقای وضعیت سلامت مردم از مهمترین برنامه های کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی در نیمه نخست امسال محسوب می شود.
در برخی از روستاهای چهارمحال و بختیاری هنوز تعدادی از مردم به صورت سنتی به ذبح دام می پردازند که بارها از سوی مسوولان در این زمینه به مردم آگاه سازی شده است و این ذبح برای مصارف خانگی از سوی برخی روستاییان و عشایر انجام می شود.
خبرنگار: وحید رئیسی دهکردی** انتشار دهنده: محمود رئیسی
7362/2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.