به گزارش ایرنا، عبدالمجید فدایی روز سه شنبه در کارگاه آشنایی با تب کریمه کنگوی در مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: با وجود این که تاکنون موردی از ابتلا به این بیماری در استان گزارش نشده است اما با توجه به ابتلای 6بیمار در استان همجوار اصفهان، در صورت انجام ندادن اقدامات مناسب و بهنگام، شیوع بیماری در چهارمحال و بختیاری دور از انتظار نیست.
وی با تاکید بر غیرمجاز بودن مراکز عرضه و ذبح دام در روستای بارده شهرستان بن و شهر کاج شهرستان اردل یادآور شد: این مناطق جزو 2 کانون احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو است.
فدایی ادامه داد: ویروس این بیماری از طریق نیش کنه و یا ترشحات خونی، ادرار، مدفوع و بزاقی بیماران و دام های آلوده، وارد بدن انسان شده و در صورت عدم اقدامات لازم پس از آسیب به ارگان های مختلف بدن نظیر کبد و دستگاه گوارش منجر به مرگ افراد می شود.
وی افزود: چوپانان،ذبح کنندگان دام، کارکنان رستوران و کبابی ها، تجار پوست دام، دامپزشکان، پرستاران، متخصصان و کادر بهداشتی و درمانی و تمامی افرادی که به نوعی با دام و افراد آلوده به این ویروس در ارتباط و تماس هستند جزو گروه های در معرض خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو محسوب می شوند.
فدایی بیان کرد: این افراد ملزم به رعایت موارد بهداشتی نظیر سمپاشی منازل و اصطبل ها برای کاهش کنه، گند زدایی محیط های آلوده به خون و ترشحات آلوده، خودداری از ذبح دام در معابر عمومی و منازل، عدم مصرف گوشت و جگر تازه و یا نیم پز، خودداری از تماس با ترشحات و خون آلوده و استفاده از لوازم حفاظتی در مواجهه با دام بیمار هستند.
یک متخصص بیماری های عفونی در چهارمحال و بختیاری نیز در این کارگاه اظهار کرد: این بیماری به دلیل عفونی بودن با علائمی مشابه بیماری های عفونی همچون، سردرد، تب و لرز ، بی حالی و حالت تهوع در افراد بروز می کند.
ناصر خسروی تصریح کرد: با توجه به اهمیت این موضوع کارکنان بهداشتی در مواجهه با این علائم باید در شرح حال بیمار تماس وی با دام ، پرندگان و یا مصرف گوشت و لبنیات محلی را مدنظر داشته باشند تا در صورت بروز اپیدمی( شیوع فراگیر بیماری ) سریعتر شناسایی شود.
رییس سابق مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: از آنجا که ویروس بیماری تب کریمه کنگو خارج از بدن موجود جاندار، زنده نمی ماند لازم است گوشت تازه پیش ازخرد و بسته بندی شدن به مدت 24ساعت در یخچال نگه داری شود.
خسروی با بیان این که انتقال این ویروس از جسد نیز امکان پذیر است افزود: برای انتقال اجساد آلوده و دفن آنان باید راهکار خاصی در پیش گرفته شود.
وی ادامه داد: مدت زمان دوره نهفتگی این بیماری بسته به نوع انتقال از طریق گزش کنه و یا تماس با ترشحات آلوده است.
خسروی تشخیص زودهنگام و مدیریت تیم بیمارستانی در کنترل بیماری را از راهکارهای ضروری برای پیشگری از شیوع این بیماری و بروز اپیدمی آن در جامعه برشمرد.
این متخصص بیماری های عفونی، بر جلوگیری از قاچاق دام از مرزهای غربی و شرقی کشور و پیگیری جدی برای راه اندازی کشتارگاه های مجاز و بهداشتی در 2کانون بارده و کاج تاکید فراوان کرد.
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری نیز در این کارگاه با تشریح اقدامات این اداره کل برای جلوگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو بیان کرد: در این راستا در کشتارگاه صنعتی استان در جونقان گوشت دام های ذبح شده به مدت 24ساعت در درمای صفر درجه نگه داری می شود.
عبدالمحمد نجاتی با بیان این که گوشت سالم به میزان کافی در استان موجود است افزود: بسیاری از کشتارگاه های سنتی از سوی اداره کل دامپزشکی ملزم به ذبح دام در کشتارگاه صنعتی جونقان شده اند و از نظر میزان گوشت سالم هیچ گونه نگرانی در استان وجود ندارد.
وی ادامه داد: ساخت کشتارگاه بهداشتی در روستای بارده در دست پیگیری است و قصابان شهر کاج نیز متعهد شده اند ظرف مدت 2 ماه زمینی را برای راه اندازی کشتارگاه مشخص کنند .
نجاتی افزود: البته تا زمان راه اندازی این مکان ها، ذبح دام و خرید گوشت از روستای بارده و شهر کاج غیرمجاز است.
وی اقدامات این اداره کل در پیشگیری از ابتلا و کنترل بیماری های مشترک بین دام و انسان نظیر سل گاوی، تب مالت و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در چهارمحال و بختیاری طی سال های اخیر را ارزشمند خواند.
به گزارش ایرنا، در این کارگاه که با حضور روسای شبکه و کارشناسان بهداشتی و روسای بیمارستان ها در سالن جلسات مرکز بهداشت استان برگزار شد بر اقدام سریعتر اداره کل دامپزشکی برای اختصاص زمین به ساخت کشتارگاه های مجاز در روستای بارده و شهر کاج و ساماندهی کشتارگاه های غیرمجاز در این مناطق تاکید شد.
خبرنگار:شکوفه سلیمانی ** انتشار دهنده: محمود رئیسی
8125/2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.