عبدالمجید فدایی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در پی مراجعه زنی 40 ساله از عشایر منطقه شمس آباد بروجن واقع در 60 کیلومتری شهرکرد به مراکز درمانی با علائم مشکوک به بیماری تب کریمه کنگو، نمونه گیری های لازم از وی انجام و به تهران ارسال و نتیجه این آزمایش مثبت تشخیص داده شد.
وی بیان کرد: هم اینک این زن در بیمارستان الزهرای اصفهان بستری و حال وی مساعد است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال وبختیاری افزود: این زن به دلیل ارتباط با دام و از طریق گزش نیش کنه به تب کریمه کنگو مبتلا شده است.
فدایی ادامه داد: برای کنترل این بیماری نیروهای بهداشتی به منطقه عشایری شمس آباد اعزام و در حال بررسی سلامت عشایر و درمان مراقبتی با کپسول های ضد ویروسی در خانواده این زن هستند.
وی تاکید کرد: پیش از این موردی از ابتلا به تب کریمه کنگو در چهارمحال وبختیاری گزارش نشده بود.
به گزارش ایرنا، ویروس این بیماری از طریق نیش کنه و یا ترشحات خونی، ادرار، مدفوع و بزاق بیماران و دام های آلوده، وارد بدن انسان شده و در صورت انجام نشدن اقدامات لازم، پس از آسیب به ارگان های مختلف بدن نظیر کبد و دستگاه گوارش، منجر به مرگ می شود.
چوپانان، ذبح کنندگان دام، کارکنان رستوران ها و کبابی ها، تجار پوست دام، دامپزشکان، پرستاران، متخصصان و کادر بهداشتی و درمانی و تمامی افرادی که به نوعی با دام و افراد آلوده به این ویروس در ارتباط هستند جزو گروه های در معرض خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو به شمار می روند.
سردرد ، تب و لرز، بیحالی و سستی و حالت تهوع از علائم ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است.
سمپاشی منازل و اصطبل ها برای کاهش کنه، گندزدایی محیط های آلوده به خون و ترشحات آلوده، خودداری از ذبح دام در معابر عمومی و منازل، عدم مصرف گوشت و جگر تازه و یا نیم پز، خودداری از تماس با ترشحات و خون آلوده و استفاده از لوازم حفاظتی در مواجهه با دام بیمار از موارد توصیه شده برای کنترل این بیماری است.
خبرنگار:شکوفه سلیمانی**انتشار: جهانبخش صفری
8125/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.