جایگاه جوانان در اندیشه امام راحل از اهمیت بالایی برخوردار است، امام خمینی (ره) همواره بر حضور جوانان این مرز و بوم در عرصه های انقلاب تاکید داشتند.
امام راحل در وصیت نامه سیاسی الهی خویش به جوانان می فرمایند: «شما وقتی این مطالب را می خوانید که من نزد شما نیستم تا بخواهم به نفع خود و جلب نظرتان، با قلب های شما بازی کنم، من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید؛ علاقه دارم جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی مصرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید. … شماها نیز در خلوت از خدا بخواهید شما را به راه مستقیم انسانیت هدایت کند که او هدایت کننده و بخشاینده است».
امام راحل همچنین به جوانان به عنوان محکمترین ستون های استقلال و عزت کشور یاد می کنند، ایشان خطاب به جوان فرموده اند: شماها ذخائر این مملکت هستید، جوانید، دانشجو هستید، ذخیره این مملکت هستید. (صحیفه نور ج 8 صفحه 52 تاریخ: 58/4/16).
به مناسبت سالگرد ارتحال ملکوتی امام میزگردی با حضور جوانان و دانشجویان در حضور تعدادی از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز شهرکرد برگزار شد.
یک تحلیلگر مسائل سیاسی و فرهنگی چهارمحال و بختیاری و استاد دانشگاه می گوید: اندیشه امام راحل می تواند مهمترین مبنای اندیشه ورزی جوانان باشد.
اسماعیل تاجی در میزگرد ایرنا افزود: تمام رهبران جهان پس از مدتی در بین مردم محبوبیت خود را از دست می دهند، اما کارشناسان سیاسی مبهوت این مساله شدند که پس از ارتحال ملکوتی امام راحل جوانان و اقشار مختلف در زمان تشییع پیکر مطهر امام راحل با چه اشتیاقی حضور داشتند.
به گفته وی، مردم در روز ارتحال امام چندین برابر از زمانی که از امام در سال 57 استقبال کردند، حضور داشتند و این نشان از محبوبیت امام راحل در بین همه نسل های انقلاب است.
وی تصریح کرد: این مساله به دلیل وجود اندیشه ناب حضرت امام راحل بود که از مفاهیم دینی و قرآنی سرچشمه می گرفت و امام قدرت مردم داری والایی داشتند و این قدرت ناشی از فطرت درونی امام راحل بود.
تاجی افزود: امام راحل برای تحقق آرمان های انقلاب اسلامی ایران از همان ابتدای شکل گیری نهضت از ظرفیت جوانان و نوجوانان بهره گرفت و انقلاب اسلامی را انقلاب همه نسل ها قرار دادند.
این تحلیلگر مسائل سیاسی چهارمحال و بختیاری گفت: فطرت شناسی امام راحل براساس مفاهیم و منابع دینی بود و این راز و رمز توفیق امام راحل را باید مسئولان سرلوحه کار خود قرار دهند.
به گفته وی، شناخت درست از یک مساله موجب درک درست آن می شود که این درک نیز موجب قضاوت درست می شود از این رو باید راه و تفکر امام راحل را به درستی شناخت.
تاجی افزود: ستم سیزی، استکبار ستیزی، مردمداری، رسیدگی به محرومان و مستضعفان، احیای ارزش های دینی و انسانی و اسلامی از ویژگی های شخصیتی امام راحل بود و به همین دلیل دشمن سعی می کند تا با روش های مختلف سیره و شخصیت امام راحل به نسل جوان معرفی نشود یا از آن غلفت شود.
به گفته وی، فرصت امام شناسی و آشنایی با اندیشه امام راحل را باید قدر دانست و این اندیشه جهانی امام را باید به نسل جوان منتقل کرد.
تاجی اظهار کرد: نامگذاری 13 آبانماه به عنوان روز جهانی استکبار ستیزی و نقش جوانان در این روز از دیگر دستاوردهای اندیشه امام راحل و اثرگذاری آن بر روی نسل جوان بود.
به گفته وی، دشمن برای مخدوش کردن چهره انقلاب اسلامی سعی می کند از ترویج و تبیین الگوهای جهانی امام راحل جلوگیری کند، ولی اندیشه و تفکر حضرت امام به عنوان یک معرفت در بین جوانان کشورهای آزاده مورد پذیرش قرار گرفته است.
تاجی افزود: امام راحل پرچم علوی مبارزه با استکبار جهانی را برافزاشتند و اکنون در بسیاری از کشورهای آزاده جهان مردم مبارزه راه و رسم مبارزاتی امام راحل را در برابر استکبار جهانی دنبال می کنند.
وی افزود: استکبار جهانی برای جلوگیری از نفوذ اندیشه امام راحل در جهان، اقدام به ایجاد گروه های تکفیری کرده است و بنای استکبار، زیر سوال بردن اندیشه های ناب اسلامی است که امام راحل آن را برای مظلومان جهان به ارمغان آوردند.
تاجی، دشمنی استکبار علیه نظام جمهوری اسلامی ایران را بی پایان می داند و اظهار کرد: وظیفه جوانان حراست و تبیین دیدگاه های امام راحل با تاسی از فرامین مقام معظم رهبری است.
به گفته وی، سبک زندگی ایرانی و اسلامی که مقام معظم رهبری آن را برای جوانان ضروری دانسته اند همان سبک و سیره ای امام راحل است.
یکی دیگر از استادان دانشگاه چهارمحال و بختیاری گفت: این واقعیت را باید پذیرفت که در محافل دانشگاهی از امام راحل به عنوان یک شخصیت «کاریزماتیک» یاد می شود و هر فرمانی که امام راحل در راستای اهداف انقلاب اسلامی ایران صادر می کردند مردم با جان و دل آن را می پذیرفتند.
علیرضا جیلان در این میزگرد افزود: امام راحل هر فرامینی را که ارائه می دادند براساس مفاهیم دینی و قرآنی بود به همین دلیل در بطن جامعه به ویژه جوانان اثرگذار بود.
به گفته وی، برای جوانان انقلاب اسلامی ایران بسیار با اهمیت است که بدانند؛ امام راحل هر آنچه که کسی برای حکومت داری باید بداند، به نیکی می دانستند.
جیلان افزود: بررسی سیره عملی و علمی امام راحل نشان می دهد که ایشان به خوبی قوانین اسلامی را می شناختند و به همین دلیل پایه های انقلاب اسلامی را بر مبنای استقلال، ازادی و جمهوری اسلامی بنا نهادند.
وی افزود: امام راحل علاوه بر اینکه یک فقیه جامع الشرایط بودند، نگاهی جامعه شناسان نیز داشتند و از این رو جوانان امام را کسی که جامعیت نسبت به همیشه داشته است، می شناسند.
به گفته وی، ساده زیستی باعث محبوبیت امام راحل در بین دانشجویان، جوانان و اقشار مختلف مردم شد و ایشان الگوی کامل برای جوانان بودند.
جیلان افزود: هیچ کسی نسبت به سیره علمی و عملی امام راحل تردید ندارد و پس از رحلت امام راحل نیز مقام معظم رهبری به عنوان یک فقیه جامع الشرایط راه و اندیشه امام راحل و آرمان های انقلاب اسلامی را دنبال کردند.
مسئول ستاد برگزاری سالگرد ارتحال ملکوتی امام راحل در چهارمحال و بختیاری نیز گفت: برای شناخت سیره و اندیشه امام راحل باید به سخنان و وصیت امام راحل رجوع کرد.
علی گرجی افزود: احیای مبنای و اصول فکری حضرت امام راحل به عنوان راهبرد اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران و ترویج ،تعمیق و توسعه های اندیشه امام راحل به عنوان مسیر آینده انقلاب اسلامی و تبیین شخصیت علمی و علمی امام راحل در ستاد سالگرد ارتحال امام راحل دنبال می شود.
به گفته وی، امام راحل بر توان جوانان در همه عرصه های انقلاب اسلامی تاکید داشتند از این رو در 38 سال گذشته در تمامی صحنه های انقلاب اسلامی، جوانان نقش تعیین کننده ای داشتند.
گرجی افزود: در هشت سال دفاع مقدس و دفاع از کیان نظام و انقلاب اسلامی و در مقابله با فتنه انگلیسی، آمریکایی و صهیونیست نیز جوانان نقش مهی برعهده داشتند و خود حافظان انقلاب اسلامی ایران بودند.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات چهارمحال و بختیاری گفت: امام برای جوانان شاکله فکری دینی را تبیین کردند و جوانان به جایگاه خود پی بردند و تلاش برای پی بردن به استعدادهای درونی خود را جوانان از امام راحل فرا گرفتند.
گرجی اظهار کرد:حکومتداران ستمشاهی حتی اعلام می کردند جوانان ایرانی توان ساخت یک وسیله ساده را ندارند، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل این جوانان توانستند به دستاوردهای بزرگ علمی در سطح جهان دست یابند.
وی گفت: تقویت بنیادین بنیه های دینی و مراقبت از جسم و روح را امام به جوانان آموخت، به گونه ای که اکنون در آیین های اعتکاف جوانان پیشگام هستند.
گرجی اظهار کرد: کسب آمادگی جوانان برای ورود به عرصه های مختلف انقلاب اسلامی از دیگر دستاوردهای خودباوری جوانان بود که از اندیشه های امام راحل نشات گرفته شد.
وی جهانی شدن انقلا ب اسلامی را یکی از دستاوردهای اندیشه امام راحل عنوان کرد و افزود: در نشریات نروژ هم گزارشی از جهانی شدن انقلاب اسلامی مطرح شد، در کشورهای دیگر نیز انقلاب اسلامی ایران یک الگوی جهانی شده است.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: مقام معظم رهبری بارها فرموده اند که انقلاب اسلامی ایران بی نام امام خمینی (ره) در هیچ کجای دنیا شناخته شده نیست، یک واقعیت است و در جهان امروز پی به عظمت انقلاب و اندیشه های امام راحل پی برده اند.
گرجی افزود: بسیاری از جوانان کشورهای آزاده جهان امروز برای رهایی از یوغ ستم استکبار به اندیشه های امام راحل و مقام معظم رهبری رجوع کرده اند و این نشان می دهد که اندیشه امام در بین جوانان کشورهای دیگر نیز نفوذ کرده است.
وی گفت: جوانان دوستدار صداقت، شجاعت ، تواضع ، علم به عمل هستند و این ها در اندیشه و سیره امام راحل جمع بود به همین دلیل در سالگرد ارتحال ملکوتی امام راحل حضور جوانان موج می زند و این نشان می دهد که جوانان پاسداران اصلی انقلاب اسلامی هستند.
گرجی با تاکید بر این مساله که همه باید راه امام راحل را بشناسند، افزود: نباید گذاشت که مکتب امام ناشناخته باقی بماند و همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند باید امام را از اصول و دیدگاه های ایشان شناخت.
به گفته وی، اصول و دیدگاه امام حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است که بزرگترین دستاورد را انقلاب اسلامی می دانند و ولایت فقیه و حفظ نظام را از مهمترین اصول می دانند.
گرجی، امام را بزرگترین استکبار ستیز عالم دانست و افزود:مبارزه با رژیم غاصب اشغالگر قدس و حمایت از مظلومان از مهمترین دیدگاه های امام راحل بوده اند که این دیدگاه تغییر نخواهد کرد.
به گفته وی، خدمت به مردم و سرنوشت ساز بودن آرا مردمی، قدردانی از مردم ، مقابله با غرب زدگی و حفظ فرهنگ بسیجی و سپردن امور به جوانان از دیدگاه های امام راحل است.
وی افزود: آیین های سالگرد ارتحال ملکوتی امام فرصت طلایی برای تبین دیدگاه ها و آرمان های است و از این رو در چهارمحال و بختیاری برای هشتمین سال پیاپی طرح تبیین سیره امام راحل به مناسبت سالگرد ارتحال امام برگزار می شود.
یک فعال رسانه ای در چهارمحال و بختیاری نیز گفت:رسانه ها برای معرفی و تبیین دیدگاههای امام راحل وظیفه و رسالت سنگینی دارند.
مجید غلامی ارجنکی افزود: هنوز عده ای از جوانان سیره امام را عرفانی و سیاسی درک می کنند در صورتی که سیره امام در حوزه های مختلف فرهنگی هنری اجتماعی باید تبیین شود چرا که امام راحل بخشی از تبیین آرمان های انقلاب اسلامی را برعهده رسانه ها گذاشتند.
جهاتبخش صفری دهکردی رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: امام شناسی یکی از مهمترین وظایف رسانه هاست و هنوز برای معرفی دیدگاههای امام راحل باید بسیار نوشت و در گفتار و رفتار آن امام راحل برای نسل های آتی بیشتر اندیشه کرد.
به گزارش ایرنا، حضرت امام خمینی در 14 خردادماه سال 68 به ملکوت اعلی پیوستند و پس از ایشان حضرت ایت الله خامنه ای به عنوان رهبر انقلاب اسلامی انتخاب شدند.
هر ساله به مناسبت سالگرد ملکوتی امام راحل برنامه های تبیین دیدگاهها و اندیشه های امام خمینی در نقاط مختلف جهان برگزار می شود.
میزگرد : محمود رئیسی**انتشار: جهانبخش صفری
2097/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.