به گزارش ایرنا، فریدون رحمانی روز سه شنبه در کارگاه آشنایی با تب کریمه کنگو در مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری اظهار کرد:از اوایل اردیبهشت امسال مواردی از ابتلا به عفونت های حاد تنفسی و ذات الریه در بیمارستان های استان گزارش شده است که بیشتر مبتلایان در گروه های سنی 12تا 40 سال مشاهده شده است.
وی ادامه داد: این افراد با علائمی نظیر تب های طولانی مدت،بی حالی و حال عمومی نامساعد پذیرش می شوند و پس از بررسی از طریق عکس و رادیولوژی ضایعاتی در ریه های آنان مشاهده می شود.
وی بیان کرد: به نظر می رسد اپیدمی 'پنومونی' در این استان در حال بروز است.
به گزارش ایرنا، سینه پهلو یا پنومونی (Pneumonia) یا ذات‌الریه وضعیت التهابی ریه است که بیشتر کیسه‌های میکروسکوپی هوا موسوم به آلوئول‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
این بیماری به طور در اثر عفونت ناشی از ویروس یا باکتری و گاهی نیز در اثر سایر میکروارگانیسم ها، برخی داروها و شرایط دیگر مانند بیماری خودایمنی رخ می‌دهد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: البته بدن این بیماران به خوبی به روند درمان واکنش نشان داده و بهبودی حاصل می شود و تاکنون مرگ و میری در این زمینه گزارش نشده است.
رحمانی به کادر درمانی بیمارستان ها و مراکز درمانی توصیه کرد: در صورت مراجعه بیمارانی با تب و علائم تنفسی ، از درمان های غیرعلمی اجتناب کرده و مشاهده عکس رادیولوژی از ریه را مد نظر داشته باشند.
وی با بیان این که کامل نشدن دوره درمان با آنتی بیوتیک منجر به مقاومت دارویی در بدن بیمار می شود تاکید کرد: از آن جا که در مواردی کادر درمانی اقدام به درمان این بیماران با داروهای آنتی بیوتیک می کنند توصیه می شود پیش از تشخیص بیماری از تجویز و درمان مقطعی با این نوع داروها پرهیز شود.
رحمانی با بیان این که دلایل ابتلای این افراد مشخص نشده است، ادامه داد:برای این منظور تشکیل تیمی تخصصی برای کشف عامل بیماری و آمار مبتلایان و ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از شیوع این بیماری ضروری است.
وی افزود: تعداد تخت ها و فضای فیزیکی بخش عفونی بیمارستان های چهارمحال و بختیاری در حد و اندازه یک شهرستان با 80هزار جمعیت است و به جرات می توان گفت، چهارمحال و بختیاری تنها با برخورداری از 12تخت عفونی کمترین تعداد تخت در کشور را داراست.
رحمانی در ادامه درباره نحوه انتقال بیماران مبتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به بیمارستان ها تاکید کرد: نمونه گیری و اعزام بیماران مشکوک به این بیماری باید با شرایط و در فضای فیزیکی خاصی و بصورت ویژه صورت گیرد.
وی بیان کرد: این درحالی است که مراکز درمانی چهارمحال و بختیاری برای نمونه گیری از موارد مشکوک به بیماری های عفونی که احتمال شیوع دارد همواره با مشکل مواجه بوده است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان نیز در این کارگاه اظهار کرد: برای هر بیمارستان یک اتاق ایزوله (برای درمان و قرنطینه بیماران عفونی) در نظر گرفته شده و بخشی از تجهیزات لازم تامین شده است.
فاطمه حسینی افزود: برای مابقی تجهیزات مورد نیاز نیز، منابعی برای تامین در نظر گرفته شده و پیش بینی می شود در مراحل اولیه مراجعات بیماران عفونی مشکلی وجود نداشته باشد.
وی ادامه داد: در صورت افزایش تعداد مراجعان، مدیران بیمارستان ها باید اتاقی جداگانه را برای ایزوله مد نظر قرار داده و از تجهیزات بیمارستان برای درمان این بیماران استفاده کنند.
حسینی بیان کرد: البته با توجه به شایع بودن بیماری های تنفسی و افزایش تعداد این بیماران ، امکانات موجود و اتاق های ایزوله برای اپیدمی ها کافی نیست.
یکی از متخصصان اطفال چهارمحال و بختیاری نیز در این کارگاه از کمبود امکانات و تخت کافی برای نوزادان و اطفال مبتلا به بیماری های عفونی در بیمارستان های استان خبرداد و اظهار کرد: با توجه به حجم بالای نوزادان بیمار، در صورت بروز اپیدمی بیماری تب کریمه کنگو هیچگونه امکاناتی در بخش اطفال بیمارستان ها برای بیماران مبتلا به این بیماری وجود ندارد.
به گزارش ایرنا، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از طریق گزش نیش کنه و یا تماس با ترشحات خونی، بزاقی، مدفوع و ادرار انسان و دام آلوده وارد بدن انسان شده و با آسیب به قسمت های مختلف بدن، در صورت عدم درمان به موقع منجر به مرگ بیمار می شود.
امسال در کشور 31مورد ابتلا به این بیماری گزارش شده که سه مورد آن منجر به مرگ ومیر شده است.
خبرنگار:شکوفه سلیمانی** انتشار دهنده: محمود رئیسی
8125/2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.