مالک عظیمی روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا، با تاکید بر لزوم انجام اقدام های پیشگیرانه در هنگام ذبح دام، افزود: با وجود مشاهده نشدن این بیماری در جمعیت دامی شهرستان، اما رعایت موازین بهداشتی برای پیشیگیری از انتقال این ویروس بسیار لازم و ضروری است.
وی اظهارکرد: بیماری تب کریمه کنگو یک عفونت ویروسی است که از دسته تب های خونریزی دهنده ویروسی محسوب می شود.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه سرپل ذهاب یک شهرستان مرزی و گرمسیری است و زمینه برای بروز بیماری تب کریمه کنگو و گسترش فعالیت کنه های عامل این بیماری مستعد است ، بر این اساس نبود یا مشاهده نشدن موردی از ابتلای افراد به بیماری تب کنگو، دلیلی برای بی توجهی به انجام اقدام های پیشگیرانه نیست.
وی اظهارداشت: خودداری از گوشت های بازرسی نشده بدون مهر دامپزشکی و کشتار غیرمجاز، استفاده از وسایل حفاظت فردی مانند دستکش، چکمه و عینک هنگام ذبح دام در کشتارگاه ها، رعایت بهداشت فردی در قصابی ها، ایزوله شدن بیمار مشکوک به تب کنگو و تماس نداشتن با افراد خانواده و پرسنل بیمارستان ، سم پاشی منازل و مناطق خطر برای کاهش کنه ها، مایه کوبی و سم‌ پاشی دام‌ها از موارد پیشگیری از این بیماری است.
رییس شبکه دامپزشکی سرپل ذهاب، از توزیع سموم مورد نیاز برای مقابله با بیماری تب کریمه کنگو در بین دامدارهای دهستان های سرقلعه و جگیران، دشت ذهاب و قلعه شاهین خبرداد و گفت: توزیع سموم در بین دیگر مناطق روستایی شهرستان نیز در دستور کار است.
عظیمی، از دامداران و روستاییان خواست تا علاوه بر تهیه سم مورد نیاز، نسبت به سمپاشی دامداری ها و اماکن دامی خود اقدام کنند.
وی اضافه کرد که کشتارگاه صنعتی سرپل ذهاب فاقد محیط پیش سرد برای نگهداری گوشت دام ذبح شده است و از این رو به شهروندان توصیه می شود گوشت دام را قبل از مصرف، برای پیشگیری از انتقال بیماری تب کنگو به مدت 24 ساعت در دمای بین صفر تا چهار درجه در یخچال نگهداری کنند و گوشت های مصرفی خود را از قصابی های مجاز و دارای مجوز دامپزشکی خریداری کنند.
این مقام مسئول با بیان این که علایم تب کریمه کنگو به صورت ناگهانی در فرد بروز می‌کند، گفت: سر درد، تب بالا، درد ناحیه پشت ، درد مفاصل ، درد معده ، استفراغ ، حساسیت چشم نسبت به نور ، افزایش ضربان قلب ، قرمزی چشم‌ ، صورت، گلو و خون‌ریزی در سقف دهان از جمله علایمی هستند که در مراحل اولیه بیماری تب کنگو در افراد آغاز می‌شود و خون ریزی در بافت‌های بدن نیز یکی از نشانه‌های دلخراش ویروس یاد شده است که در مراحل آخر بیماری رخ می‌دهد.
زمانی که انسان با ترشحات و خون بدن حیوان آلوده به بیماری تب کنگو تماس پیدا می کند، این بیماری به صورت مستقیم منتقل می شود اما در روش غیرمستقیم، کنه ای که روی بدن حیوانات اهلی وجود دارد ، از خون دام آلوده تغذیه می کند و آلوده می شود و چنانچه این کنه، روی بدن انسان قرار گیرد، می تواند آلودگی را منتقل کند.
سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه بیش از 90 هزار تن جمعیت و 48 کیلومتر مرز با عراق دارد.
7079/7399/3012/8066 خبرنگار:سیروس صدیقی چگینی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.