به گزارش ایرنا، مهدی رفیعی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار داشت: در حدود چهار سال قبل موارد بسیار محدودی از این بیماری مشاهده، ولی بواسطه درمان به موقع و سریع افراد مبتلا بهبود یافتند.
وی همچنین تب خونریزی دهنده را بیماری مشترک بین انسان و دام دانست، و افزود: این بیماری در دام ها به جز یک تب نیم درجه ای و گذرا علایم بالینی خاص دیگری ندارد، ولی در انسان در صورت درمان نشدن علایم بالینی شدیدی را می تواند ایجاد، و خونریزی و مرگ را نیز در پی داشته باشد.
وی همچنین با تبیین راه های سرایت ویروس این بیماری مهلک، گزش کنه و خون فرد مبتلا را از جمله آن دانست، و افزود: کارکنان بیمارستان و همچنین سلاخان و قصابانی که به امر ذبح و کشتار دام اشتغال دارند، بیشترین قرار گیرندگان در معرض این بیماری محسوب می شوند.
مدیرکل دامپزشکی قم همچنین هشدار داد: با توجه به اینکه ویروس این بیماری در دام علایم بیماری ایجاد نمی کند، باید این فرض را بگیریم که دامی که کشتار می شود، این بیماری را دارد، از این رو باید تمام اقدام های مراقبتی لازم را پیش از ذبح انجام دهیم.
وی همچنین یکی از مهمترین راه های انتقال تب کریمه کنگو را کشتارهای انجام شده در خارج از محیط کشتارگاه ها دانست، و افزود: مصرف کنندگان گوشت های فاقد مهر دامپزشکی که در کشتارگاه کشتار نشده نیز در معرض این بیمار قرار دارند.
مدیرکل دامپزشکی قم همچنین از کلیه شهروندان در خواست کرد به محض مشاهده گوشت های بدون مهر و تائیدیه دامپزشکی درقصابی ها و فروشگاه های عرضه مواد پروتئینی این موضوع را از طریق تماس با شماره تلفن 1512 سامانه ارتباط مردمی اداره کل دامپزشکی قم گزارش دهند.
وی همچنین پاشیده شدن خون دام ذبح شده به داخل غشای ملتهبه چشم و یا دهان فرد سلاخ و همچنین نفوذ در زخم دست را نیز از جمله راه های آلودگی به این بیماری عنوان کرد، و افزود: قصابان باید به هنگام ذبح دام به طور حتم از عینک، دستکش و لباس کار مخصوص استفاده کنند.
رفیعی با تاکید بر اینکه کلیه کسانی که دستانشان دچار بریدگی و زخم است از کشتار دام جدا پرهیز کنند، افزود: باید پس از ذبح تمام محیطی که در آن کشتار صورت گرفته از کلیه ضایعات و احشام دام شست و شو و پاکسازی شود.
وی همچنین یادآور شد: از آنجا که ویروس بیماری مذکور حتی پس از بهبود دام نیز آثار آن در گوشت باقی می ماند، اما به خاطر فرایندهای جمود نعشی و تغییرهایی که' ph'لاشه پس از کشتار ایجاد می شود، اگر تا 24 ساعت پس از کشتار در یخچال نگهداری شود، خطر آن کاهش پیدا می کند.
وی اضافه کرد: ' ph'گوشت گوسفندی پس از نگهداری در مدت زمان ذکر شده به میزان 6.2 و' ph'گوشت گوساله و گاوی نیز به میزان 5.4 تا 5.8 می رسد، و این مساله منجر به از بین رفتن ویروس موجود در لاشه می شود.
مدیرکل دامپزشکی قم همچنین تصریح کرد: در حال حاضر در کشتارگاه های پرتو و جاهد قم زیر ساخت های لازم برای نگهداری گوشت دام ذبح شده به مدت یک شبانه روز قبل از عرضه فراهم شده اما در کشتارگاه شهرداری قم هنوز این امکان فراهم نیست، ولی نگهداری گوشت 24 ساعت قبل از مصرف در یخچال های قصابی ها و منازل ضروری است.
وی همچنین با اشاره به برخی اقدام های پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز این بیماری در استان، سمپاشی رایگان دامداری ها را از جمله آن خواند، و افزود: اجرای برنامه های آموزشی ویژه اتحادیه قصابان نیز در همین راستا انجام پذیرفته است.
7403/ 6133/ خبرنگار محسن آقاگلی ** انتشار دهنده:جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.