به گزارش ایرنا ، مرتضی زمانپور روز دوشنبه در جلسه شورای عشایر شهرستان کوهرنگ از دستگاه های اجرایی متولی امورعشایر، منابع طبیعی، دامپزشکی، بهداشت و درمان و نیروی انتظامی منطقه خواست تا قبل زمان تقویم کوچ بهاره،(نیمه دوم اردیبهشت ماه) زمینه استقرارعشایر در منطقه را مهیا کنند.
وی از تخریب و سیلابی شدن بخش عمده از ایل راه های مسیر حرکت کوچ در گردنه 'تاراز، لاسوزنی ، ماربره ، شاه منصوری و چری' در بارندگی های فصل پاییز و زمستان گذشته در شهرستان را یادآورشد و تصریح کرد: برای بازگشایی این مسیرهای عبورکوچ عشایر درمدت زمان کم باقی مانده، همت و تلاش مضاعف مسئولان متولی محلی و استانی را می طلبد.
فرماندار کوهرنگ تامین امنیت عشایر کوچرو در بین راه را برعهده عوامل نیروی انتظامی دانست و گفت: با تمهیدات اندیشیده شده اتحادیه عشایری با استقرارعاملان توزیع سوخت فسیلی،گاز مایع و مایحتاج اولیه زندگی ،این قشرمولد و آسیب پذیر را تامین خواهد کرد.
زمانپور تعداد جمعیت عشایر پیش بینی شده برای ورود به مناطق ییلاقی شهرستان کوهرنگ در فصل بهار امسال را حدود 12 هزار نفر به همراه 800 هزارراس دام اعلام کرد و گفت: بیش از 60 درصد از دام عشایر چهارمحال و بختیاری در مناطق ییلاقی کوهرنگ مستقر می شود.
وی مسیر حرکت کوچ را از سمت مناطق قشلاقی خوزستان به سمت کوهرنگ را گذراز گردنه ' تاراز' و یل راه های 'لاسوزنی' و پل 'ماربره 'به منطقه بازفت اعلام کرد و گفت: عشایر در زمان تقویم کوچ بهاره با توقف چند روزه با گذر از زردکوه بختیاری وارد مناطق ییلاقی کوهرنگ می شوند.
وی از تامین و انتقال آب آشامیدنی سالم با تانکر سیار به ایل راههای عشایری را از دیگر اقدامات این اداره متولی در خدمات رسانی به این قشر مولد و آسیب پذیر جامعه عنوان کرد.
استان چهارمحال و بختیاری با 126 هزارنفر جمعیت عشایری به همراه یک میلیون و 600 هزار راس دام سبک درون کوچ و برون کوچ ، دومین استان عشایری کشور بعد از استان فارس است.
خبرنگار: پروین علیخانی - مرتضی شاهوردی
6199/ 9852
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.