عشایر برون کوچ در دو نوبت به سمت ییلاق و قشلاق حرکت می‌کنند، که در فصل بهار از سمت خوزستان به سمت چهارمحال و بختیاری کوچ ییلاقی می‌کنند و در پاییز نیز از سمت این استان به  طرف خوزستان کوچ قشلاقی دارند.

اکنون برآوردها نشان می‌دهد که جمعیت عشایری چهارمحال و بختیاری ۱۴ هزار و ۶۵۶ خانوار شامل ۱۲۶ هزار نفر است، که از این تعداد ۹۰ هزار نفر برون کوچ هستند که برای گذران قشلاق به استان‌های خوزستان، فارس و اصفهان می‌روند.

با دمیده شدن روح و جان در طبیعت سرد چهارمحال و بختیاری عده‌ای از عشایر برخلاف همه تاکیدات مبنی بر نداشتن کوچ زودهنگام و تاخیر کوچ با وجود استقرار تیم‌های کنترل کوچ در گلوگاه‌ها، خود را به مناطق ییلاقی رسانده‌اند، به گونه‌ای که به گفته مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری حدود ۴ تا ۵ درصد عشایر وارد استان شده‌اند.

رییس اداره مرتع منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تیم‌های کنترل کوچ عشایر از ابتدای فروردین‌ماه در گلوگاه‌ها مستقر شده‌اند، اظهار داشت: عشایری که زودتر از موعد مقرر وارد مراتع شوند، شناسایی و با آنها از طریق تشکیل پرونده تخلف برخورد قانونی می‌شود.

فرامرز مردانی، با تاکید بر شناسایی عشایری که کوچ زودهنگام داشته‌اند، توسط گروه‌ها و قرقبان‌های محلی، تصریح کرد: وضعیت مراتع استان با توجه به بارش‌ها خوب است ولی به دلیل سردی هوا هنوز پوشش علوفه‌ای خوبی پیدا نکرده‌اند، اما با گرم‌تر شدن هوا وضعیت مراتع بهتر می‌شود.

جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در فروردین‌ماه امسال ۷۵ فقره پرونده تخلف ورود به مراتع در استان تشکیل شد.

حسن عسگری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تعداد پرونده مشتمل بر ۷ هزار و ۵۴۳ واحد دامی و در همه شهرستان‌ها جز شهرستان لردگان است.

وی افزود: بیشترین پرونده‌های تخلف ورود به مراتع در فروردین‌ماه امسال مربوط به شهرستان کیار با ۱۸ پرونده و یک هزار و ۸۰۰ واحد دامی است.

جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری بیان کرد: سال گذشته ۵۸۶ فقره پرونده تخلف کوچ زود هنگام شامل ۷۲ هزار و ۳۶۶ واحد دامی در استان تشکیل و به مراجع قضایی تحویل داده شد.

عسگری، بیشترین تعداد این پرونده‌ها را مربوط به شهرستان اردل با ۱۵۸ فقره پرونده و ۱۰ هزار و ۹۲۳ واحد دامی دانست و تصریح کرد: عشایر کوچ‌رو شهرستان بروجن با ۹۰ فقره پرونده و ۱۲ هزار و ۴۳۲ واحد دامی و شهرکرد با ۸۷ پرونده و ۱۱ هزار و۸۵۸ واحد دامی پس از شهرستان اردل بیشترین تعداد تخلف ورود به مراتع را داشتند.

وی، با تاکید بر اینکه تا زمانی که تقویم کوچ نوشته شود ورود هر دامداری از جمله عشایر یا روستاییان به مراتع غیرمجاز است، خاطر نشان کرد: شهرستان‌هایی مانند بن، کیار، اردل و کوهرنگ چون مرز بین استانی هستند، به طور معمول بیشتر دامدارانی که وارد مراتع آنها می‌شوند، عشایر هستند.

جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری یادآور شد: ورود غیرمجاز به مراتع جریمه دامداران را به دنبال دارد و اگر دامداری ۲ مرتبه این تخلف را انجام دهد، پروانه چرا برای دام آنها ابطال می‌شود.

عسگری ادامه داد: برای کنترل کوچ منابع طبیعی در دشت لاله، بنه کوه کوهرنگ، تاراز، سبزکوه کیار، پل قره، بیدله لردگان، منطقه میانکوه و نقاطی در گندمان و نقنه ایستگاه‌های ایست و بازرسی دارد.

وی افزود: برخی از عشایر، بعد از برگرداندن خودرو و یا به دلیل جلوگیری نکردن از ورود خودرو حامل دام، دام‌های خود را  از مسیرهای فرعی عبور می‌دهند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با داشتن بیش از ۱۲۶ هزار نفر جمعیت عشایری به همراه یک میلیون و۵۰۰ هزار راس دام سبک دومین استان عشایرنشین کشور بعد از استان فارس است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.