فرشید بزرگ‌نیا روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با همکاری انجمن ۲ فراخوان در فضای مجازی منتشر شد که موضوع مقابله با بیماری کرونا را دنبال می‌کند تا مردم را تشویق به در خانه ماندن کند و یکی از این فراخوانها با موضوع، جشنواره نمایشی فردی در قالب، استندآپ کمدی، کارهای عروسکی، شعبده‌بازی، نمایش‌های تک نفره است و متقاضیان تا پایان فروردین‌ماه فرصت شرکت در این جشنواره را دارند.

وی، امید به آینده، مشارکت جمعی در راستای مقابله با کرونا، خانواده؛کرونا را شکست می‌دهد و در خانه می‌مانیم را از دیگر موضوعات جشنواره تئاتر تک نفره عنوان کرد.

بزرگ‌نیا تاکید کرد: شرکت‌کنندگان تا ۳۱ فروردین ماه‌جاری فرصت دارند، فیلم‌های خود را با نام و نام خانوادگی و شماره تماس، به شماره واتس‌آپ ۹۱۹۲۴۳۴۸۱۲ ارسال کنند.

رییس انجمن هنرهای نمایشی استان، با تاکید بر شرایط جشنواره استند آپ کمدی، تصریح کرد: هدف از این جشنواره، بهبود فضای روحی و روانی خانواده‌ها و شهروندان در قرنطینه خانگی و در مقابله با بحران ویروس کرونا است که با به تصویر کشیدن خدمات کادر پزشکی و پرستاری، نیروهای امدادی و انتظامی، خدمات آتش‌نشان، هلال احمر، پاکبانان و پلیس راهنمایی و رانندگی است و به صورت اینترنتی برگزار می‌شود.

به گفته وی، فراخوان سی و دومین جشنواره نمایشی استان نیز در این ایام در فضای مجازی منتشر شد، که در این فراخوان نیز اولویت با نمایش‌هایی است که با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی قابلیت اجرا را داشته باشد.

بزرگ‌نیا گفت: بیماری کرونا تمامی عرصه‌های اجتماعی، ورزشی، هنری ، اقتصادی و گردشگری را تحت تاثیر قرار داده است، که متاسفانه در این بین هنر به ویژه تئاتر خسارت زیادی را متحمل شده است. 

وی گفت: از اسفندماه سال گذشته انجمن نمایشی استان ۳ نمایش را آماده اجرا داشت که بدلیل گسترش ویروس کرونا، هر ۳ نمایش اکنون اجازه اجرا را ندارند.

بزرگ‌نیا تصریح کرد: با توجه به وضع موجود، برنامه‌های دیگری در دستور کار انجمن هنرهای نمایشی قرار گرفته است که در فضای مجازی قابل اجرا است.

وی،با اشاره به عملکرد تئاتر استان در سال گذشت، اظهار داشت: گروه‌های نمایشی در سال گذشته عملکرد مطلوبی داشتند و تئاترهایی که به روی صحنه رفتند، موفق شدند به خوبی توجه مخاطبان را جلب کنند و موجب حضور پررنگ مردم در سالنهای تئاتر شوند.

رییس انجمن هنرهای نمایشی استان در ادامه به مشکلات پیش‌روی هنرمندان در این دوره اشاره کرد و گفت: برخی از هنرمندان حوزه‌های مختلف به خصوص تئاتر، تنها راه معیشتی و کاری‌ خود را از طریق اجرای پروژه‌های مقطعی و قراردادهایی که دارند تامین می کنند، اما در بحران کرونا، این پروژه‌ها هنری و قراردادهای تئاتر لغو شده است و هیچ‌گونه حمایتی نمی‌شوند و مطالبه اهل فرهنگ و هنر از دولت این است، که فرهنگ و هنر را فراموش نکنند.

وی، مشکلات مالی را از چالش‌های تئاتر دانست و تصریح کرد: بزرگترین نقطه ضعف تئاتر در بحث منابع مالی و امکانات سخت‌افزاری است، بی‌شک اگر مشکلات مالی هنرهای نمایشی استان و هنرمندان این عرصه برطرف شود، گروه‌های تئاتر این استان به حدی قوی و فعال هستند، که بتوانند در این روزهای کرونایی در کنار شهروندان با اجراهای تک نفره خود به صورت آنلاین فعالیت داشته باشند.   

به گفته وی، هرچند که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در حد بضاعت خود تلاش می‌کند، ولی باید دستگاه‌های دولتی،همانند استانداری و ستاد مبارزه با کرونا حامی هنرمندان در این روزها باشند.

وی، در ادامه به کمک‌های صندوق رفاه هنرمندان اشاره کرد و گفت: تلاش می‌شود در این فضا، کمک اندکی به هنرمندان تئاتر از طریق صندوق حمایت از هنرمندان فراهم شود ولی بدون شک این کمک‌ها در حدی نیست که جبران خسارت کند و اکنون زمان آن است که دولت با پویش ویژه خود، کنار فرهنگ و هنر قرار بگیرد.

 بزرگ‌نیا، با اشاره به شیوع بیماری کرونا گفت: از اسفندماه سال گذشته تاکنون هیچ نمایشی در استان به روی صحنه نرفته است و شایسته است دولت هنرمندانی که خانه نشین شده‌اند، را مورد حمایت قرار دهد.

بزرگ‌نیا در ادامه تصریح کرد: با آنکه برخی از هنرمندان سال هاست در این حوزه فعالیت می کنند، اما همچنان بیمه نیستند و این افراد نیز این روزها، مانند بسیاری از مردم در قرنطینه هستند و کار نمی کنند، از این رو برای حمایت از این افراد باید فکری شود.

بزرگ‌نیا، درباره احتمال پخش اجراهای آنلاین گروه‌های تئاتر در شهرکرد گفت: با توجه به اینکه نمایش ها به دلیل هزینه‌های بالا، از قبل ضبط نشده اند و برای یک اجرای آنلاین بار دیگر، اعضای یک گروه باید کنار یکدیگر جمع شوند و یک اثر را تولید کنند که این هزینه‌بَر است.

به گفته وی، یکی از اتفاقاتی که بعد از پایان یافتن شرایط این روزها، باید برای آن برنامه ریزی شود، بحث اجراهای آنلاین و تئاتر دیجیتال است، به طوری که اگر بار دیگر ، کشور با شرایطی مشابه روبه رو شود، گروه های تئاتر آمادگی ضمنی برای رویارویی با آن را داشته باشند.

رییس انجمن هنری های نمایشی استان همچنین به هنرمندان فعال در عرصه تئاتر پیشنهاد داد، تا در این ایام به سراغ اجراهای تک نفره در فضای مجازی بروند و با توجه به اینکه متن های قوی در زمینه اجراهای تک نفره وجود دارد، هنرمندان می توانند آثارشان را در این‌باره،در زمینه مونولوگ و به صورت اجرای تک نفره تولید کنند و به اشتراک بگذارند و حتی اگر فکر می کنند برای تئاترشان می تواند بلیت فروشی انجام دهند، این ایده را اجرایی کنند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا یا کووید ۱۹ به بیشتر کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

بنا بر اعلام رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا روز شنبه (۲۳ فروردین) ۷۰ هزار و ۲۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده که از این تعداد ۴ هزار و ۳۵۷ نفر جان باخته‌اند و ۴۱ هزار و ۹۴۷ نفر از بیماران بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.