به گزارش ایرنا، با تلاش و همدلی مسئولان عالی چهارمحال و بختیاری، بحث آب به عنوان یکی از چالش های مهمی بود که این استان و استانهای اصفهان و خوزستان را درگیر کرد، همچنین مساله بیکاری که جزو 3 استان اول بیکار کشور بود، در این سال نرخ بیکاری در 2 فصل، 4 درصد کاهش یافت.
بهره برداری بیش از یکهزار طرح عمرانی از کامیابی های چهارمحال و بختیاری در سال 97 بود.
این گزارش نگاهی به اتفاقات سال 97 در چهارمحال و بختیاری است که تاریخ برای استان باقی خواهد ماند.

** حوزه سیاسی
تغییر بیش از 15 مدیر اجرایی در چهارمحال و بختیاری در این سال اجرایی شد.
جشن های 40 سالگی انقلاب در سال 97 با حضور مردم و مسوولان در تمامی شهرها و روستاها برگزار شد.
در راهپیمایی 22 بهمن ماه سال 97 حضور حماسی مردم تاریخ ساز شد و به گفته کارشناسان جمعیت امسال راهپیمایی نسبت به سال گذشته بیش از 30 درصد رشد داشت.
همزمان با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی 346 پروژه عمرانی با اعتباری افزون بر 3 هزار و 730 میلیارد ریال در این استان بهره برداری شد.
38 پروژه از این تعداد از محل اعتبارات ملی، 97 پروژه با اعتبارات استانی و 211 پروژه از محل سایر هزینه شد که با بهره برداری از این طرح بهداشتی و درمانی، صنعتی، آموزشی و گردشگری، زمینه اشتغال مستقیم یکهزار و 279 نفر در استان فراهم شد.
در سال 97 عملیات اجرایی 36 پروژه با 436 میلیارد و 930 میلیون ریال اعتبار و اشتغالزایی 226 نفر آغاز شد.
در این سال با تصویب هیات وزیران ، خانمیرزا از شهرستان لردگان جدا شد و به عنوان یک شهرستان جدید در تقسیمات کشوری شناخت شد.
سفر بیش از 60 مسوول کشوری از جمله وزیر ، معاون رئیس جمهوری ، معاونان وزیر و روسای سازمان ها یا نهادهای غیر دولتی از دیگر رخدادهای حضور سیاسی در سال 97 در این استان بود.

**سال 97 چهارمحال و بختیاری در بخش اقتصادی
کاهش نرخ بیکاری در فصل های تابستان و پاییز در چهارمحال و بختیاری در این سال رخ داد.
در سال 97 یکهزار و 540 میلیارد ریال اسناد تسویه به این استان اختصاص یافت که از این مبلغ 140میلیارد ریال اسناد تسویه نوع اول و یکهزار و 400 میلیارد ریال اسناد تسویه نوع دوم بوده است.
در این سال گازرسانی به 52 واحد صنعتی با خوراک سوخت فسیلی در دستور شرکت گاز استان قرار گرفت که از این تعداد تاکنون 39 واحد گازرسانی شده و مصرف سوخت فسیلی در آن ها حذف شده است.
اعتبارات ملی و استانی ویژه چهارمحال و بختیاری در سال 97 حدود 2 هزار و 213 میلیارد و 734 میلیون ریال بود که با پیگیری صورت گرفته این مبلغ در بودجه سال 1398با 155.78 درصد افزایش برابر 5 هزار و 662 میلیارد و 311 میلیون ریال شد.
در این سال درآمدهای عمومی چهارمحال و بختیاری 2 هزار و 927 میلیارد و 686 میلیون ریال رسید و مجموع اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای چهارمحال و بختیاری 7 هزار و 942 میلیارد و 702 میلیون ریال بود.
اعتبارات هزینه ای عمومی چهارمحال و بختیاری در سال 1397 برابر 2 هزار و 101 میلیارد و 73 میلیون ریال تعیین شد و اعتبارات هزینه ای این استان در بخش های عمومی، اختصاصی و متفرقه در سال 97 به 2 هزار و 263 میلیارد و 808 میلیون ریال رسید.
مجموع اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای ملی چهارمحال و بختیاری 5 هزار و 678 میلیارد و 894 میلیون ریال بود که از جهش خوبی نسبت به سالهای گذشته برخوردار بود.
در این سال با وجود کمبود گوشت قرمز در بازار 26 هزار تن گوشت قرمز در مناطق عشایری، روستایی و صنعتی تولید شد.
در این سال 45 درصد معادل 10 هزار تن از گوشت مصرفی این استان توسط عشایر کوچرو در زمان استقرار در مناطق ییلاقی در نیمه نخست امسال تولید و روانه بازار مصرف شد.
در سال 97 این استان موفق به تولید 19 هزار و 103 تن محصولات لبنی توسط عشایر کوچرو در مناطق ییلاقی استان شد.
در سفر وزیر جهادکشاورزی در سال 97 به این استان 106 طرح آبخیزداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی بهره برداری شد.
در این سال برای نخستین بار در چند سال اخیر نرخ بیکاری کاهش یافت و امسال 11 هزار و 700 فرصت شغلی در استان ایجاد شد.
نسبت اشتغال پاییز استان 2 دهم درصد در مقایسه با پاییز سال 96 در سال 97 افزایش یافت و نرخ بیکاری استان با کاهش 4.2 درصدی از 21.2 درصد در پاییز پارسال به 17 درصد در پاییز سال 97 رسید.
در این سال نرخ مشارکت اقتصادی این استان در تابستان 97 حدود 1.3 درصد بالاتر از میانگین کشوری اعلام شد که نرخ مشارکت اقتصادی چهارمحال و بختیاری در تابستان این سال 42.2 درصد و میانگین این نرخ در کشور 40.9 درصد اعلام شده بود.
این در حالی است که نرخ مشارکت اقتصادی چهارمحال و بختیاری در 3 سال گذشته 37.7 درصد بود.

** نگاهی به حوزه اجتماعی استان در سال 97
با حضور وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی طرحهای مختلفی از جمله طرح توسعه و تجهیز بیمارستان شهدای لردگان در سال 97 به بهره برداری رسید.
در سال 97 در این بخش طرح توسعه بیمارستان آیت الله کاشانی شهرکرد و پایگاه امداد هوایی چهارمحال و بختیاری با حضور وزیر بهره برداری شد.
در این سال 22 طرح درمانی بهداشتی با اعتباری افزون بر 80 میلیارد ریال از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت ویدیو کنفرانس به بهره برداری رسید.
در حوزه اجتماعی برخورد با سوادگران مرگ در چهارمحال و بختیاری شدت گرفت و برای نخستین بار یکی از محله های آلوده در بخش مواد مخدر پاکسازی شد.
در این بخش چهارمحال و بختیاری موفق به کسب رتبه برتر ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر را به خود اختصاص داد.
توسعه خدمات بهزیستی و طرحهای خدماتی و حمایتی کمیته امداد چهارمحال و بختیاری در سال 97 رشد مطلوبی داشت.
سقوط بالگرد امدادگران پایگاه امدادهوایی چهارمحال و بختیاری در اسفندماه سال 97 باعث عزادار شدن استان شد.
در این سانحه سقوط دو امدادگر اورژانس 115چهارمحال و بختیاری و 3 نفر از کادر پروازی بالگرد امداد جان خود را از دست دادند.

**حوزه فرهنگ و هنر
آرزو عبدالهی برای نخستین بار از چهارمحال و بختیاری جایز رتبه نخست بازیگری جشنواره بین بین المللی را کسب کرد و تئاتر شهرکرد در این جشنواره خوش درخشید.
مرجان بیگی فر در این حوزه در سال 97 از چهارمحال و بختیاری جایزه کتاب سال غزل بانوان ایران را به خود اختصاص داد و آرزو سبزوار قهفرخی یکی از شاعران زن این استان نیز در بخش کتاب های منتشر نشده جشنواره شعر ایران رتبه برتر را کسب کرد.
در سال 97 در بخش فرهنگ و هنر این استان میزبان جشنواره بین المللی تئاتر بخش استانی و جشنواره بین المللی فیلم فجر شد.
در این سال بیش از 20 جشنواره با رویکرد ملی، منطقه ای و استان در بخش موسیقی، شاهنامه خوانی، ادبیات ، هنرهای تجسمی و تجلیل از چهره های ماندگار بود.
در سال 97 برای نخستین بار تماشاخانه مهر شهرکرد به منظور اجرای تخصصی تئاتر از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به بهره برداری رسید.
در بخش عکاسی و هنرهای تجسمی، فیلم و انیمیشن احمد تاجی اشکفتکی، محسن باقری دستگردی از هنرمندان چهارمحال و بختیاری در این سال حایز رتبه های بین المللی و ملی شدند.
در این سال فرحناز قائدامینی برای نخستین بار در تاریخ چهارمحال و بختیاری به عنوان نخستین مدیرکل زن آموزش و پرورش استان انتخاب شد.

** ورزش چهارمحال و بختیاری
در سال 97 بیش از 470خانه ورزش روستایی در چهارمحال و بختیاری در بخش ورزش به بهره برداری رسید که یک رکورد محسوب می شود.
11 ورزشکار و مربی از چهارمحال و بختیاری در سال 97 در مسابقات آسیایی و پارآسیایی 2018 از دیگر رخدادهای مهم ورزشی استان بود.
در این حوزه ورزشکاران چهارمحال و بختیاری موفق به کسب مدالهای نقره در رشته بسکتبال ، والیبال نشسته و ووشو شدند.
زهرا کیانی ورزشکار زن چهارمحال و بختیاری در این سال برای نخستین بار در ایران موفق به کسب مدال طلای مسابقات ووشو مسابقات آسیایی 2018جارکاتا شد و نام خود را در تاریخ ورزش ایران ثبت کرد.
محمد جمشیدی ، بهنام یخچالی و رسول مظفری از بسکتبالیست های چهارمحال و بختیاری موفق به کسب مدال نقره بازی های آسیایی شدند.
در این سال محمد جمشیدی به عنوان بهترین بازیکن سال بسکتبال ایران از سوی کاربران معرفی شد.
محمد ارزنده پرنده طلایی ایران از چهارمحال و بختیاری در این سال به دلیل بی مهری های مسوولان فدراسیون از دنیای ورزش خداحافظی کرد.

** حوزه علمی و فناوری
در سال 97 رسول نوروزیان قهفرخی یکی از مخترعان چهارمحال و بختیاری موفق به تولید و ساخت نخستین نسل ماسک تنفسی غشایی با مقاومت بسیار بالا شد، که در روزهای وارونگی دما در کلانشهرها بسیار کاربرد دارد.
در سال 97 همچنین 6 محصول فناورانه و 6 فرصت سرمایه گذاری در شهرکرد از سوی محققان و پژوهشگران رونمایی شد.
سانتریفیوژ پیشرفته آزمایشگاهی، دستگاه قرائت صدور فیش و پرداخت آنلاین، کنترل گر هوشمند فشار آب شبکه شهری، ماء الشعیر طیور( عصاره مالت طیور)، سامانه رصد و بررسی صحت اخبار و کتاب فلور گیاهی با رویکرد گیاهان دارویی 6 محصول فناورانه جدید است.
تولید چاپگرهای سه بعدی قالب های ماسه ای، تولید پایه های رز شاخه بریده به روش جدید، سوییچ شبکه، سیستم اسکادای صنعتی و سامانه های هوشمند و انواع محیط های آماده کشت میکروب شناسی 6 فرصت سرمایه گذاری جدید در استان است که در سال 97 بهره برداری شد.
در حوزه دانشگاهی نیز تولید مقالات از سوی دانشمندان و استادان دانشگاهی نسبت به سال گذشت با رشد 30درصدی همراه بود.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای 10 شهرستان با جمعیتی افزون بر 947 هزار نفر است.
2097/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.