حسین صالحی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: این ویروس سویه‌های مختلفی دارد که به تازگی سویه جدیدی از آن وارد استان نشده است و تاکنون تلفات دامی نیز گزارش نشده است و وضعیت دام‌های استان نسبت به سایر استان‌های کشور مطلوب است.

به گفته وی، در مرحله نخست از طرح واکسیناسیون، بین ۶۰ تا ۷۰ هزار راس دام سنگین سنتی و نیمه صنعتی استان توسط ۳۰گروه بخش خصوصی و ۲۰ گروه بخش دولتی در برابر بیماری تب برفکی واکسینه می شوند.

وی اظهار داشت: این واکسیناسیون ،براساس شیوع بیماری و شناسایی یک کانون بیماری در استان، به صورت دوره‌ای و به طور میانگین هر ۴ یا ۵ ماه یکبار به صورت رایگان انجام می‌شود.

صالحی گفت:می‌توان با رعایت اصول بهداشتی از جمله ضدعفونی کردن دامداری، استفاده از آهک و آب آهک، شعله دادن به محیط و استفاه از مواد ضدعفونی از شیوع این بیماری به سایر دام‌ها جلوگیری کرد.

به گفته وی، تب برفکی یک بیماری عفونی با عامل ویروسی است که با واگیری فراوان در دام‌هاست و باعث کاهش وزن و تولید شیر دام می‌شود که این امر خسارت اقتصادی به دامداران وارد می‌کند.

صالحی اظهار داشت: علائم بیماری تب برفکی شامل بروز زخم‌های شدید در دهان، لثه و پستان گوسفند، لاغری و کاهش شیر در گاوها و مرگ و میر دام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تب برفکی بیماری واگیردار دام‌های زوج سم است  و قابلیت انتقال به انسان ندارد، افزود: به دلیل اینکه بیماری مشترک بین انسان و دام نیست، برای مصرف گوشت جای نگرانی وجود ندارد.

صالحی اظهار داشت: ضدعفونی کردن جایگاه دام، واکسیناسیون، قرنطینه، جدا کردن دام‌های بیمار از دام‌های سالم و جا به جا نکردن دام بدون هماهنگی با اداره ‌کل دامپزشکی استان از راه‌های کنترل و پیشگیری این بیماری است.

معاون سلامت اداره کل امپزشکی چهارمحال وبختیاری از اجرای واکسیناسیون تب برفکی دام سبک در استان در اردیبهشت ماه امسال همزمان با کوچ عشایر و ورود دام سبک به استان خبر داد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری بیش از ۲ میلیون راس دام سبک و حدود ۲۰۰ هزار راس دام سنگین  صنعتی ، نیمه صنعتی و سنتی دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.