اکنون شیوع کرونا در کشور، صدر اخبار و توجهات را به خود معطوف کرده است و علاوه بر بهداشتی عمومی و فردی، حوزه‌های دیگری مانند اقتصادی، اجتماعی، گردشگری و علمی را تحت تأثیر خود قرار داده است.
در این میان نقش مسئولیت‌های اجتماعی در شرایط بحران، یکی از نکات حائز اهمیت در کنترل وضعیت جامعه در زمان‌های بحرانی و شرایط سخت است، که اگر مردم به این اصل توجه لازم نداشته باشند، جامعه با شرایط سختی روبه‌رو خواهد شد.
در برابر این شیوع هر فرد و جامعه‌ای در مقابل مخاطراتی که شهروندان را تهدید ‌می‌کند، باید احساس وظیفه داشته باشد و در کاهش خطر، پیشگیری و درمان تلاش ‌کند.
در روزهایی که شیوع کرونا همه استان‌های کشور را درگیر کرده است، بی‌تردید عبور از این بحران، بدون اجرای درست مسئولیت‌های اجتماعی و  تعهد نسبت به حقوق شهروندی سخت است.
مسئولیت اجتماعی متخصصان، دانش‌آموختگان، فعالان عرصه‌های علمی، پژوهشی،اجتماعی و فرهنگی و نخبگان جامعه، امری فراتر از وظایف اداری است و پای‌بندی به این رسالت و اقدام به‌ موقع، انتظار به‌ جایی است که جامعه، از نخبگان خود دارد.

دانشگاه شهرکرد براساس مسوولیت اجتماعی پای کار آمده است
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهر کرد در همین‌باره به خبرنگار ایرنا گفت: از روزهای نخست که بحث بیماری کووید ۱۹ عنوان شد و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وجود این بیماری را در کشور تایید کرد، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر لزوم حمایت از واحدهای فناور دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری، در تولید محصول یا خدمت مؤثر در مقابله با کرونا، به پژوهشگاه ملّی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری مأموریت داد نیازهای مرتبط با متخصصان سراسر کشور ،در تهیه طرح‌های علمی و پژوهشی در رابطه با کووید ۱۹  را تامین کند.

محسن مبینی دهکردی در گفت و گو با ایرنا افزود: دانشگاه شهرکرد نیز از اعضای هیات علمی دانشگاه خود خواسته، طرح‌های علمی و پژوهشی خود را ارائه دهند تا این طرح‌ها و پژوهش‌های علمی از طریق معاونت پژوهشی دانشگاه جمع‌بندی و در اختیار پژوهشگاه ملی ژنتیک قرار بگیرد.

وی ابراز امیدواری کرد، با طرح این پژوهش‌های علمی، ارتباط تحقیقاتی خوبی بین دانشگاه شهر کرد و پژوهشگاه ملی ژنتیک شکل بگیرد.
مبینی ادامه داد: طرح‌های پژوهشی مربوط به ویروس کرونا را به دو دسته میتوان تقسیم کرد، گروه اول طرح‌هایی که در پاسخ به سئوالات بالینی و مدیریتی متخصصان و سیاستگذاران انجام می‌شوند و لازم است در کمترین زمان ممکن، نتایج آنها برای تصمیم‌گیری در اختیار پژوهشگاه ملی زنتیک قرار گیرند و گروه دوم نیز طرح‌هایی هستند که برای مستندسازی تجربه اپیدمی در کشور ایران و انتقال این تجربیات به دیگران انجام می‌شوند.
معاون دانشگاه شهرکرد تاکید کرد:این اتفاق، تجربه‌ای است که ممکن است در طول عمر یک پژوهشگر فقط یک بار پیش آید و ما به عنوان حامی تحقیقات و فناوری لازم است از پژوهشگرانی که در این زمینه تحقیق می کنند و فناورانی که در حل این بحران ایده‌های نوآورانه دارند، حداکثر حمایت را در کوتاهترین فرصت ممکن داشته باشیم.
مبینی در ادامه گفت: علاوه بر این ،دانشگاه پیگیر است که هسته‌های پژوهشی خاصی را حول محور کووید ۱۹ ایجاد کند.

به گفته وی، براساس قانون و مقررات موجود در دانشگاه، در حال پیگیری و نهایی شدن این موضوع نیز هستیم. 
مبینی اظهار داشت: چون دانشگاه شهرکرد ارتباط تنگاتنگی و مطلوبی با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری دارد و تفاهمنامه‌های علمی خوبی با این مجموعه ایجاد کرده است.

وی گفت: اکنون پیگیر این هستیم که ببینیم از چه طریقی می‌توان موضوع بیماری کووید ۱۹ را با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری مطرح و دانشگاه شهرکرد را از این طریق نیز به معاونت فناوری وصل کنیم.

آغاز آگاهی‌بخشی درون دانشگاهی در روزهای کرونایی

مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه نیز با تشریح اقدامات صورت گرفته در مقابله با شیوع ویروس کرونا گفت: پس از برگزاری جلسه فوق العاده هیات رئیسه دانشگاه و ایجاد ستاد‎ ‎آگاه‌سازی‎ ‎و‎ ‎پیشگیری‎ ‎از‎ ‎شیوع‎ ‎ویروس کرونا در دانشگاه، مصوبات این ستاد به تمامی واحدهای دانشگاه ابلاغ شد.

مهدی کرمی، در تشریح مصوبات این ستاد افزود: ممنوعیت برگزاری تمامی همایش‌ها، کنفرانس و سمینارها و ممنوعیت برگزاری اردوهای دانشجویی، جشنواره‌های فرهنگی و ورزشی، نمایشگاه‌ها و مسابقات درون و برون دانشگاهی و تعطیلی تمامی اماکن عمومی ورزشی مانند استخر و سالن‌های ورزشی و بدن‌سازی، بخشی از این مصوبات بود.
وی در ادامه بیان داشت؛ به منظور جلوگیری از شیوع این ویروس ستاد مقرر شد، تمامی کلاس‌های درس تا ۱۵ فروردین به صورت الکترونیکی برگزار شود و همچنین چکاب و کنترل سلامت نیروهای خدماتی به‌ صورت مستمر صورت گیرد.
به گفته وی، آموزش متداول همکاران خدمات برای ضدعفونی و گندزدایی تمامی بخش‌های دانشگاه و ممنوعیت ایجاد شایعه در مورد ویروس کرونا و برخورد با افراد خاطی نیز بخش دیگری از مصوبات این ستاد است.
کرمی یادآور شد: برگزاری کارگاه آموزشی راهکارهای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا برای اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه و برگزاری کارگاه پیشگیری از کرونا با موضوع گندزدایی و بهداشت محیط برای مسئولان امور عمومی دانشکده‌ها توسط مرکز بهداشت و درمان بخش دیگری از این اقدامات است.
کرمی در ادامه افزود: طراحی و اختصاص قسمتی از سایت دانشگاه به ستاد آگاه‌سازی و پیشگیری از شیوع کرونا و بارگزاری مطالب آموزشی مربوط به کرونا در این بخش از جمله، شناخت بیماری کووید ۱۹، تغذیه مناسب، باورهای غلط، کنترل تنش و استرس، بهداشت محیط، بهداشت نان، بهداشت دستها، نحوه استفاده صحیح از ماسک، پروتکل ورود به منزل به همراه کلیپ‌های مربوطه از دیگر این اقدامات است.
مسوول اطلاع‌رسانی دانشگاه شهرکرد ادامه داد: تهیه بروشورهای ویروس کرونا و تهیه ۲۰ عنوان کلیپ راه‌های پیشگیری از ویروس کرونا و بارگذاری آن در سایت دانشگاه، و فضاهای مجازی مربوط به دانشگاه، تهیه پوسترهای آموزشی راه‌های پیشگیری از ویروس کرونا و اطلاع‌رسانی آن در سایت دانشگاه و اتوماسیون اداری با همکاری روابط عمومی تهیه و به اطلاع دانشگاهیان رسید.
وی افزود: همچنین تهیه و نصب بنر آموزشی راه‌های پیشگیری از ویروس کرونا در خوابگاه‌های دانشگاه، تهیه و نصب پوستر آموزشی ممنوعیت دست دادن، بارگذاری پوسترهای آموزشی، کلیپ و پیامهای بهداشتی پیشگیری از شیوع کرونا در شبکه اطلاع‌رسانی هوشمند، بارگزاری پیام‌های بهداشتی پیشگیری از شیوع کرونا در اتوماسیون اداری، سایت دانشگاه و فضای مجازی به‌صورت روزانه و  اختصاص بوردها جهت ارائه مطالب آموزشی جهت پیشگیری از کرونا بخش دیگری از اقدامات صورت گرفته برای اطلاع‌رسانی روش‌های پیشگیری از شیوع ویروس کرونا است.

دانشگاه سهم مهمی در اطلاع رسانی خطرات این ویروس دارند

محمد حسین رنجبر جامعه‌شناس و نویسنده به خبرنگار ایرنا گفت: در این روزها نباید سهم دانشجویان استان در راستای آگاهی‌بخشی مخاطرات ویروس کرونا را دست کم گرفت ، چرا که باید دانشجویان به عنوان سفیران آگاهی در برابر بیماری کرونا مسوولیت اجتماعی خود را ایفا کنند.
رنجبر ادامه داد: مسوولیت اجتماعی امروز دانشگاه‌های کشور در حقیقت همین آگاهی‌بخشی به بخش‌های مختلف جامعه و ضرورت رعایت مسائل پیشگیری توسط خود و خانواده‌شان است.

به گفته وی، دانشگاهیان و دانشجویان به عنوان گروه‌های مرجع، دارای مسوولیت اجتماعی سنگینی هستند و در این زمینه سهم و مسوولیت فراوانی دارند.
این استاد دانشگاه افزود: جمعیت دانشجویی باید براساس علم و دانش با جامعه و گروه‌های اطرافشان صحبت و بر اساس آگاهی و واقعیات موجود به مردم اطلاع‌رسانی کنند و باید به جامعه و مردم این آگاهی را داد که این بیماری چه قدر می‌تواند خطرناک باشد و تا چه میزان می‌تواند به جامعه ضربه بزند.
وی، با بیان این که شیوع ویروس کرونا قبل از این که یک مساله پزشکی باشد یک مساله اجتماعی است ،افزود: این بدان معناست که جنبه اجتماعی ابتلا به بیماری کرونا نیز به اندازه پزشکی بسیار مهم‌ است.
او ادامه داد: بحران موجود در خصوص بیماری کرونا، انتقال و شیوع این بیماری است که به دلیل نبود واکسن و داروی مشخص، راهکارهای جایگزین مقابله با آن از جمله قرنطینه خانگی و گسست زنجیره انتقال هدف‌گذاری شده و پیگیری می شود.

رنجبر افزود: باید همگان به این باور برسند که بیماری کرونا یک مساله حاد اجتماعی است که خودمان و خانواده و در نهایت جامعه را درگیر می‌کند.
وی اضافه کرد: برای حفظ سلامت و مقابله با بیماری باید همه در خانه بمانند و قرنطینه خانگی را رعایت کنند و در این میان گروه‌هایی در جامعه هستند که نقششان در چنین شرایطی بسیار مهم است، به طوری که مسئولیت اجتماعی سنگین‌تری دارند و دانشجویان و دانشگاهیان از آن جمله‌اند.

فعال شدن دانشگاه در آگاهی بخشی مردم

بیت الله محمودی، عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد نیز درباره مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها می‌گوید: موقعیت کرونایی فعلی شاید فرصتی استثنایی برای بازیابی هویت اجتماعی دانشگاه و شاید تهدیدی برای تعمیق انزوای اجتماعی آن باشد.
 این استاد و محقق دانشگاه ادامه داد: بحران عالم‌گیر و جهانی شده کرونا، تغییرات اساسی و بنیادینی را در تمام شئون زندگی فردی و اجتماعی افراد و نهادهای مختلف موجب شده است.

به گفته وی، شواهد پزشکی نشان می‌دهد افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و برخوردار از سیستم ایمنی ضعیف‌تر ،در معرض آسیب جدی‌تری قرار دارند و این موضوع در بعد کلان اجتماعی خود، نشان از آن دارد که جوامع و کشورهای دارای مشکلات زمینه‌ای از نظر اجتماعی، در معرض خسارت‌های اجتماعی و اقتصادی جدی‌تری قرار دارند.

محمودی گفت: یکی از بزرگترین درس‌هایی که این روزها بحران کرونا به ما مدام یادآور می‌شود این است که به چه میزان می‌توان بر هم کنش تقابلی پی‌برد و در این زمینه باید یک همگرایی شکل بگیرد.
این استاد دانشگاه به لزوم به رسمیت شناختن مسئولیت‌های اجتماعی دانشگاه اشاره می‌کند و می‌گوید:چند سالی است که تعدادی از اندیشمندان دانشگاهی کشور به دفعات به لزوم به رسمیت شناختن مسئولیت‌های اجتماعی دانشگاه تاکید دارند و امروز گاهی خلاء این گفتمان احساس می‌شود و برخی نیز بر این عقیده‌اند که گاهی این بخش قادر نیست نسبت خود را با این وضعیت بحرانی جامعه تحلیل کند و خود، پیشقدم از هر نهادی دیگر در جامعه در اضطراب "چه کنیم" گرفتار است.
به گفته این استاد دانشگاه، آگاهی‌بخشی، صرف این معنی نیست که مدام و مستمر توصیه‌های پزشکی و بهداشتی را به زبان ساده‌تر به مردم منتقل کرد و شعار "در خانه بمانیم" را سرلوحه فعالیتهای خود قرار داد، چرا که این موضوع توسط رسانه‌های مختلف در حال تکرار است و از این رو  مسئولیت اجتماعی دانشگاه ایجاب می‌کند در فرایند رفع " توهم ناچیزانگاری بحران" قدم بردارد. 
وی معتقد است:همانطور که امروز کادر بهداشتی و درمانی در خط مقدم مبارزه با این بیماری هستند، دانشگاه و دانشگاهیان نیز باید در خط مقدم آگاهی‌بخشی و فهم‌پذیری موقعیت کنونی جامعه برای قشرهای مختلف باشند.

محمودی می‌گوید: درگیری اصلی این روزهای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در چگونگی برگزاری کلاس‌های درسی به صورت مجازی، به خوبی نشان می‌دهد، هنوز پیوند ارگانیکی بین آنچه در جامعه می‌گذرد و آنچه دانشگاه‌ها عمل می‌کند، به خوبی شکل نگرفته است.

به گفته وی، موقعیت و منزلت اجتماعی دانشگاه در کشور می‌طلبد که امروز به شکل واضح‌تری آنچه وظیفه دارد را در قبال جامعه به صحنه آورد، حتی فراتر از وظیفه و رسالت، دانشگاه باید ایثار و از خودگذشتگی محسوسی برای بحرانی که خود و اجزای آن درگیر آن نیز هستند، داشته باشد.
این عضو هیات علمی دانشگاه در پایان گفت:چند روز پیش نامه‌ای خطاب به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در رابطه با سازماندهی مکانسیمی برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر در بحران کرونا در راستای مسئولیت‌های اجتماعی دانشگاه نوشتم که در این نامه به این مسوولیت‌ها اشاره شد.
به گزارش ایرنا، ویروس جدید کرونا کووید ۱۹ نام دارد، این ویروس اکنون به بسیاری از کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا در مورد بهداشت جهانی؛ وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.
شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و لغو سفرهای غیرضروری و اجتماعات، نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.