۳۶۰ روز می چرخد و می گذرد، با همه پستی ها و فراز و نشیب هایش، تا روزمان فرا برسد، ۱۷ مرداد،  روز خبرنگار ...

چه شیرین می شود که به یکباره توجهات بر روی خبرنگار متمرکز می شود، ۳۶۰ روز کار خبری مداوم و پر استرس، فرسودگی روح و جسم و رفت و آمدهای وقت و بی وقت برای پوشش اخبار تا به روز خبرنگار می رسیم.

در این روز متفاوت که به حرمت نام و قلم اصحاب رسانه ای که جان فدا کردند تا رسالت خبر جاودان بماند برای اهلش، به یکباره نگاه ها بر روی خبرنگار متمرکز می شود و مراسمات تجلیل هم جان می گیرند.

آنچه که شاید در این تجلیل ها کمتر کسی به آن توجه دارد، برگزاری نشست هایی با نام خبرنگار و به کام کسانی است که به جرات می توان گفت که کوچکترین سیری در وادی قلم نکرده اند.

روز خبرنگار که فرا می رسد همه ادعای خبرنگاری دارند و جلسات تجلیل پر می شود از کسانی که می توان گفت کوچکترین تخصصی در عرصه خبر و اطلاع رسانی کسب نکرده اند.

امروز به برکت فضای مجازی، هستند بسیاری از کسانی که بدون تخصص و تنها با تشکیل یک گروه و یا کانال در فضای مجازی ادعای خبرنگاری دارند و شاید بی تخصص بودن این افراد تا حدودی به نام و شان خبرنگاران حرفه ای و زحمتکش نیز خدشه وارد کرده باشد.

این افراد که اغلب سواد رسانه ای ندارند تنها با الصاق چند عکس و کپی متن اخبار خبرگزاری ها، زحمات خبرنگاران حرفه ای را در کانال مربوطه خود که گاها شمار اعضای مجازی(غیرواقعی)  آنها نیز بسیار بالا بوده و تاحدودی برای مدیران فریبنده و انحرافی است باعث می شوند که خدمات خبرنگاران حرفه ای و تلاشگر در سایه فعالیت این افراد غیرحرفه ای در حاشیه محو شود.

علاقمندی مدیران به درج سریع اخبار در کانال های محلی با الصاق عکسهایی که مدیران درخواست دارند باعث شده محبوبیت مدیران کانال های تلگرامی نزد آنها بسیار بیشتر از خبرنگارانی باشد که اکثر وقت خود را به مطالبه گری و نشر اخبار صحیح و البته حرفه ای دارند.

متاسفانه این افراد برای جلب توجه مدیران و به بیان دیگر برای اینکه مدیران دستگاه ها روی آنها حساب ویژه باز کنند، گاهی اوقات با نشر متنهای جنجالی می کوشند نام خبرنگار مطالبه گر را بر روی دوش خود به یدک بکشند و خبرنگاران حرفه ای را به حاشیه ببرند غافل از اینکه خبرنگارانی که در دامن خبرگزاری های مطرح و با سابقه پرورش می یابند رسالتی فراتر از این دارند و هرگز درست کردن حاشیه و جنجال را با مطالبه گری یکسان نمی دانند.

خبرنگار فعال در خبرگزاری می داند که مطالبه گری قانون دارد، می داند که بازی با نام و آبروی افراد با مطالبه گری تفاوت دارد، می داند که مطالبه گری بیان حق و حقیقت و دویدن به دنبال رفع مشکلات است نه مطرح کردن نام خود در افکار عمومی.

باید گفت که در هنگام برگزاری جلسات و وقوع حوادث مختلف و وقایع شهری، این خبرنگاران خبرگزاری های معتبر هستند که تنها در کسری از ثانیه ها و دقیقه ها، فورا اخبار را بر روی خروجی  قرار می دهند و خوارک رسان روزنامه ها و فضای مجازی هستند اما به وفور مشاهده می شود که برخی افراد با برداشتن خبر خبرگزاری ها و درج آن در روزنامه ها و نشریات خود و همچنین کانال های خبری، گاها مبالغ هنگفتی را از مدیران دستگاه ها طلب می کنند.

 آری خبرنگاران خبرگزاری های برای درج اخبار صحیح شب و روز زحمت می کشند و قدردانی از خبرنگاران قدردانی از بیان حق و حقیقت و بی ادعایی است.

آری سختی های این عرصه و متانت و صبوری به خبرنگار واقعی آموخته که سکوت کند تا همچنان قلم بچرخد و آگاهی بخشی کند و اخبار حقیقت منتشر شوند و اینگونه رسالتش تداوم یابد.

روز خبرنگار بر تمامی خبرنگاران بی ادعای عرصه خبر و اطلاع رسانی مبارک ...

۷۲۶۵/۷۲۷۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.