به گزارش ایرنا، کلاس‌های برخط یا آنلاین جزء سامانه یادگیری الکترونیکی هستند که در آن بین اجزا کلاس(استاد و دانشجو) تعامل همزمان برقرار می‌شود.

 متعاقب اعلام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در خصوص تعطیلی کلاس‌های آموزشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در راستای مقابله با گسترش ویروس کرونا، دانشگاه شهرکرد نیز از چهارم اسفندماه ۹۸ اقدام به برگزاری کلاس دروس نظری به صورت غیرحضوری کرده است و زیرساخت‌های لازم برای برگزاری تمامی کلاس‌های تئوری این واحد آموزشی به صورت برخط فراهم شده است.

سعید کریمی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:در حوزه تولید محتوا و با توجه به اهمیت این حوزه به عنوان پایه یادگیری الکترونیک و با همت استادان دانشگاه شهرکرد، تا ۴ فروردین‌ماه بیش از ۱۴هزار دقیقه محتوای آموزشی به صورت ویدئو تهیه و از طریق سامانه آموزشی دانشگاه در اختیار دانشجویان قرار گرفت.

به گفته وی، فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب برای ذخیره‌سازی و اشتراک محتوای تهیه شده و اجرای مقدمات آماده‌سازی زیرساخت‌های بیشتر در صورت تداوم وضعیت موجود، انجام آموزش‌های لازم برای تولید محتوا و رفع مشکلات به وجود آمده و افزایش منابع (پردازشی، حافظه، استوریج و پهنای باند) سرور آموزشی و خوشه‌سازی (clustering) و تعادل بار (load balancing) انجام شده است.
وی اضافه کرد: در حوزه برگزاری کلاس برخط (آنلاین)در صورت تدوام شرایط فعلی ،ایجاد زیرساخت‌های لازم برای برگزاری تمامی کلاس‌های تئوری به صورت برخط فراهم شده است.
رییس دانشگاه شهرکرد گفت: مرکز آموزش‌های آزاد و الکترونیک و مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات این دانشگاه در راستای کاهش هزینه‌های جاری، اقدام به پیاده‌سازی سامانه برگزاری کلاس برخط کرده است.

کریمی افزود:این دانشگاه علاوه بر آماده‌سازی مقدمات نرم‌افزاری لازم برای برگزاری کلاس‌های برخط با داشتن پهنای باند ۵۰۰ مگابیت بر ثانیه، مشکلی از لحاظ استفاده همزمان دانشجویان آنلاین ندارد و با سایر دانشگاه‌ها در خصوص راهکارهای استفاده شده برای کلاس برخط رایزنی‌های لازم را انجام داده است.
کریمی گفت:سامانه پیاده‌سازی شده در دانشگاه بدون هزینه و در مالکیت دائم دانشگاه است و با توجه به اتصال آن به سامانه آموزشی، امکان تعریف کلاس کامل و یا حتی تعریف جلساتی از کلاس‌های عادی در سامانه sess به صورت مجازی وجود دارد.

به گفته وی، برای ورود به سامانه مجازی نیاز به یوزر و پسورد مجزا وجود ندارد و پس از تعریف کلاس و یا جلسات آن به صورت مجازی، لینک کلاس در زمان برگزاری در سامانه sess فعال و دانشجو از طریق آن وارد کلاس برخط می‌شود.

معاون آموزشی دانشگاه شهر کرد نیز در همین رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا و احتمال تداوم روند گسترش بیماری تا هفته‌های آتی، وزارت علوم، آموزش مجازی را در دستورکار  همه دانشگاهها  قرار داد.

حمدالله مشتاقی ادامه داد: بی شک، با توجه به پیش‌بینی نشدن زمان برگزاری حضوری کلاس‌ها، فضای مجازی‌ یکی از بهترین گزینه‌ها و شیوه های آموزش در شرایط حاضر است که‌ باید از ظرفیت آن به بهترین نحو ممکن استفاده شود.
وی، در رابطه با نحوه برگزاری کلاسهای برخط گفت: برای هر درس در طول هفته، یک جلسه کلاس برخط (on-line) توسط استاد در زمان بخصوصی که از قبل اعلام شده است، برگزار می‌شود.

به گفته وی، به این‌ گونه کلاس‌ها ،کلاس مجازی یا الکترونیکی گفته می شود و  کلاسهای مجازی تعاملی است (دانشجویان می‌توانند سوال مطرح کنند) و دارای زمان مشخص جهت تشکیل کلاس است و در ساعات دیگر دانشجویان تنها می‌توانند از فایل ضبط شده آن استفاده کنند. 
وی افزود: در شرایط بحران کرونا، باید به سمت آموزش الکترونیکی رفت و در صورت تداوم این وضعیت،دانشگاه شهرکرد تمامی کلاس‌های دروس نظری را به‌ صورت غیرحضوری تا اطلاع ثانوی ارائه خواهد کرد.
مشتاقی گفت: یکی از اهداف برگزاری این روش از کلاس‌ها، استفاده از تمام توان علمی و دانش استادان مجرب دانشگاه با ویژگی‌های منحصر به فرد، بدون توجه به محدودیت‌های زمانی و مکانی است. 
وی افزود: کلاس‌های آفلاین دانشگاه که از ۵ فروردین امسال ضبط شده است، در سایت آموزشی دانشگاه بارگذاری شده و در اختیار دانشجویان قرار گرفته که این روال تا ۱۵ فروردین ادامه خواهد داشت و امید است،  برگزاری این کلاس‌ها بصورت آفلاین  کلاس های لغو شده دانشگاه را در این ایام جبران کند.

به گزارش ایرنا، در پی شیوع ویروس کرونا دانشگاه‌ها نیز برای جلوگیری از شیوع این ویروس در محیط‌های آموزشی خود  تدابیر خاصی اندیشیدند و اطلاع‌رسانی کردند.

به منظور جلوگیری از شیوع این ویروس و ضدعفونی کردن خوابگاه‌ها و اماکن عمومی دانشگاه ها، همه دانشگاهها از ۱۱ اسفند ماه ۱۳۹۸ تعطیل شدند.

در همین راستا دانشگاهها با ارائه‌ محتوای آموزشی به صورت ویدیوهای آموزشی،‌اسلایدهای درسی، جزوات و یادداشت‌های درسی،  ارائه کلاس به صورت برخط ، سامانه کلاس‌های مجازی دانشگاه، برنامه‌های آموزشی ترتیب دادند تا برنامه درسی دانشجویان دچار وقفه نشود.

به گزارش ایرنا، هم اینک ۷ هزار دانشجو در ۱۹۵ رشته گرایش در ۸ دانشکده دانشگاه شهرکرد مشغول تحصیل هستند.
این دانشگاه از حضور ۳۵۰ عضو هیات علمی بهره‌مند است که در عرصه های ملی و بین‌المللی دستاوردهای علمی متعددی کسب کرده‌اند.

با مثبت شدن آزمایش ۸ بیمار جدید، تعداد مبتلایان به این ویروس در استان به ۸۳ نفر رسید و فوتی‌های ناشی از این ویروس در استان همان ۱۱ نفر است و مورد جدیدی گزارش نشده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.