اما حتی اگر در فضای بسته مغازه‌ها تمامی نکات رعایت شود، باز هم پول یکی از مهمترین عواملی است که می‌تواند در انتقال ویروس کرونا به دیگر افراد موثر باشد چرا که این پول به راحتی در بازار در دست افراد رد و بدل می‌شود و زنجیره انتقال را گسترده‌تر می‌کند. 

این پول بیشتر در بین مشتریان و مغازه‌داران تبادل می‌شود به همین دلیل بخشی از بازار تعطیل شد و بخش دیگری که کالاهای اساسی و مایحتاج روزانه مردم در آن وجود دارد به ضرورت باز است.

باز بودن این مغازه‌ها ضروت رعایت نکات بهداشتی از سوی صاحبان آنها را دو چندان می‌کند و برخی از مغازه‌داران در چهارمحال و بختیاری پیشگام در رعایت این نکات هستند.

رعایت ساده‌ترین نکات بهداشتی می‌تواند زنجیره انتقال کرونا از طریق سوپرمارکت‌ها را قطع کند و پول و اسکناس را در این روزها از چرخه داد و ستد حذف کنند.
همان‌گونه که تخمین زده می‌شد کرونا به یک ویروس همه‌گیر جهانی تبدیل شده است به همین دلیل پرهیز از حضور در اجتماعات و مکان‌های شلوغ یکی از توصیه‌های پزشکان و متخصصان برای حفظ جان افراد در برابر این ویروس است.

پزشکان و متخصصان بهداشت توصیه می‌کنند که افراد نباید جز برای انجام کارهای ضروری مانند مراجعه به پزشک یا خرید مایحتاج غذایی از خانه خارج شوند.

یکی از مکان‌ها برای تامین اقلام مورد نیاز مردم، فروشگاه‌ها هستند اما با توجه به اینکه جمعیت بیشتری در فروشگاه‌ها حضور دارد سوپرمارکت‌ها به عنوان گزینه بعدی مطرح می‌شوند.

اما کارشناسان بهداشت معتقدند که اگر نکات بهداشتی در این فروشگاه‌ها رعایت نشود، همین مکان به ظاهر خلوت نیز می‌تواند سبب انتقال بیماری کرونا شود.
یکی از مغازه‌داران جوان شهرکرد با ابتکار اقدام به فراهم کردن مواد ضدعفونی دست برای مشتریان خود کرده است و از گرفتن پول نقد نیز خودداری میکند.
احمدی جوانی ۲۵ ساله‌ و صاحب یک فرودشگاه موادغذایی در یکی از محله‌های شهرکرد است و وی در خصوص سهم خود در خصوص مقابله با ویروس کرونا، گفت: از روزی که نخستین بیمار مبتلا به این ویروس در استان شناسایی شد ما هم در سوپر مارکت خود اقدامات مقابله‌ای را برای حفظ سلامت خود و مشتریان شروع کردیم.
وی جدا کردن حفاظ نایلونی (طلق) که برای جلوگیری از هدر رفت گرما در پاییز و زمستان جلوی درب مغازه خود نصب کرده بود را به عنوان نخستین اقدام عنوان کرد و افزود: به نظر من ،بودن این حفاظ جلوی درب مغازه به دلیل تماس مکرر دست با آن عاملی برای انتقال احتمالی ویروس و خدای نکرده آلودگی مردم بود از همین رو ترجیح دادم که درب مغازه بدون هیچ حفاظی باز باشد.
احمدی گفت: با توجه به اینکه اسکناس می‌تواند منبع آلودگی و انتقال ویروس باشد، بنابراین از مشتریان خواسته‌ام که مبلغ خرید خود را فقط با کارت بانکی بپردازند و از پرداخت وجه نقد بپرهیزند.
وی با تاکید بر ضدعفونی مکرر دست‌های خود در طول روز، ادامه داد: رعایت همین نکته ساده و آسان توسط من و سایر همشهریان می‌تواند از شیوع و انتقال این ویروس در جامعه جلوگیری کند.
کریمی یکی از مغازه‌داران۴۳ ساله شهرکرد بیان کرد: چون سالمندان و افراد مسن در مقایسه با دیگر افراد نسبت به این بیماری حساس‌تر هستند از آنها درخواست کردم که برای خرید مایحتاج خود صبح زود که مغازه در مقایسه با دیگر ساعات روز تمیزتر و خلوت‌تر است اقدام کنند.
وی گفت: همچنین برخی از مشتریان نیز برای کم کردن رفت و آمد اجناس مورد نیازشان را تلفنی اعلام می‌کنند و ما نیز پس از ضدعفونی کردن آنها را برایشان می‌فرستیم.
کریمی ادامه داد: هر روز قبل از تعطیلی مغازه کلیه اجناس و کف مغازه را برای از بین بردن ویروس‌های احتمالی گندزدایی می‌کنم.
اسدی یکی دیگر از مغازه‌داران شهرکرد، که با ماسک و دستکش در مغازه خود حضور دارد در مورد سهم خود در مقابله با کرونا، گفت: بنده به هر یک از مشتریان خود در بدو ورود دستکشی می‌دهم که برای برداشتن اقلام مورد نیازشان از آن استفاده کنند تا از این طریق تماس مستقیم دست و کالا را به حداقل برسانم.  
وی همچنین در خصوص موادی که به صورت فله در مغازه خود داشت: روی جنس‌های فله‌ای را نیز برای رعایت بهداشت با نایلون پوشانده‌ام.
به گزارش ایرنا، اگرچه صاحبان فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها هر یک سعی دارند به نحوی سلامت مشتریان خود را حفظ کنند اما باید اصول بهداشتی را مشتریان نیز رعایت کنند.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های چهارمحال و بختیاری با اشاره به شیوع ویروس کرونا و با اشاره به اینکه پول یکی از راه‌های انتقال ویروس کرونا است، افزود: براساس اعلام کارشناسان بهداشت، تبادل اسکناس بین افراد یکی از راه‌های انتقال ویروس کرونا است و در همین راستا برای جایگزین اسکناس، بانک‌ها آمادگی صدور کارت هدیه را به جای پول نقد دارند.

احمد رضا صباغی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه بانک‌ها به عنوان یکی از محل‌های تجمع مردم در روزهای پایانی سال تلقی می‌شوند، از مردم خواست تا تمام فعالیت‌های بانکی خود را از طریق درگاه‌های اینترنتی بانک‌ها، دستگاه‌های خودگردان و خودپرداز و به صورت غیرحضوری انجام دهند.

به گفته وی، در ایام شیوع ویروس کرونا، مردم برای امور بانکی به بانک مراجعه نکنند بلکه تمام فعالیت‌های بانکی خود را به صورت غیرحضوری انجام دهند.

صباغی گفت: همه روزه دستگاه‌های خودپرداز، خودگردان و همچنین محیط داخلی بانک‌ها، ضدعفونی می‌شوند و مردم برای استفاده از دستگاه‌های خودپرداز نکات بهداشتی را رعایت کنند.

به گزارش ایرنا، رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۹ نفر از مبتلایان به این ویروس در استان جان خود را از دست دادند.

مجید شیرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با اعلام آمار جدید مبتلایان به ویروس کرونا در روز چهارشنبه بیست و هشتم اسفندماه، مجموع مبتلایان این استان به ۵۸ نفر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: از این تعداد تاکنون ۳۸ بیمار بهبود یافته‌اند و از بیمارستان ترخیص شده، ۹ نفر جان باخته و مابقی بیماران در مراکز درمانی استان بستری هستند.

شیرانی، از شناسایی ۳۱۳ بیمار مشکوک به ویروس کرونا در استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون خبر داد و گفت: از این تعداد ۷۰ نفر در بیمارستان‌های استان بستری و تحت مراقبت قرار دارند.
ویروس کرونا که کووید ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد.

این ویروس اکنون به بسیاری از کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا در مورد بهداشت جهانی؛ وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.