طی چند روز گذشته ویروس کرونا بر روی رفتار اجتماعی مردم در بسیاری از کشورها اثرگذار بوده است، ویروسی به نام کووید ۱۹ از خانواده ویروس کروناها که امروز باید با رعایت بهداشت فردی از ابتلا به آن دوری کرد، چون پای انسان‌ها در میان است.
با انتشار این ویروس در تمام نقاط کشور، اکنون هیچ فردی وجود ندارد که روزانه اخبار تعداد مبتلایان، فوتی‌ها و بهبودیافتگان یا کنترل ویروس یا کشف دارو و واکسن آن را دنبال نکند و با توجه به نکات آموزشی برای پیشگیری اقدامی نکند، در این میان با توجه به رعایت حقوق شهروندی اطلاع از اخبار موثق و به روز حق هر یک از مردم کشور است.

مردم به دنبال دریافت آگاهی از طریق رسانه‌ها هستند
کرمی یکی از شهروندان شهرکردی در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه رسانه‌های مجازی و غیر مجازی باید اخبار به دور از حاشیه با منبع وزارت بهداشت را منتشر کنند، گفت: همه مردم باید بدانند چگونه با این ویروس مواجه می‌شوند و در برابر شیوع آن چه راهکاری داشته باشند.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا تهدیدی برای جامعه به شمار می‌رود، افزود: ارائه راهکار مقابله با شیوع این ویروس و حقیقت آن، مردم را وادار به رعایت نکات پیشگیرانه می‌کند.
خدادادی یکی از پزشکان متخصص نیز با اشاره به اینکه تعداد مبتلایان باید به صورت صحیح در اختیار مردم قرار گیرد، افزود: تکرار این موارد و نکات پیشگیرانه می‌تواند اقدامی برای کاهش آمار ابتلا به ویروس کرونا باشد.
وی با بیان اینکه شرایط شیوع بحران کرونا در کشور بالاست، افزود: همه مردم برای جلوگیری از انتشار این ویروس باید از حضور در اماکن عمومی و سفرهای بین شهر اجتناب کنند.
این پزشک متخصص ادامه داد: مردم باید ظرفیت و گنجایش بیمارستان‌ها و شیفت کاری پزشکان و پرستاران را به عنوان سربازان جبهه مقدم مبارزه با این ویروس بدانند و با پاره کردن زنجیر انتقال، این ظرفیت را نیز در نظر بگیرند.
مولوی، یکی از تولیدکنندگان استان در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مسئولان امر باید مردم را به این باور برسانند که وضعیت بحرانی است.
وی با اشاره به اینکه ستاد مبارزه به کرونا نباید تنها به بیمارستان‌ها محدود شود، افزود: این ستاد باید قدرت و درصد نفوذ بالایی در جامعه داشته باشد.
مولوی با بیان اینکه پیشگیری باید در اولویت قرار بگیرد، اضافه کرد: اعتمادسازی و آگاهی مردم باید توسط کارشناسان بخش‌های مختلف انجام شود.
وی ادامه داد: در مرحله اول این روان مردم است که باید آماده باشد تا بتواند از جسم مراقبت کند و در این زمینه نیاز است رسانه‌ها به صورت تخصصی ورود کنند.

مردم با آگاهی یافتن زنجیره انتقال را قطع می‌کنند
رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه صرف بستری بودن موارد مشکوک در بیمارستان دلیل بر ابتلا به کرونا نیست، گفت: وقتی تست ابتلا بسیاری از افراد مشکوک منفی اعلام می‌شود و این افراد بعد از سپری شدن بیماری و بهبودی ترخیص می‌شوند.
مجید شیرانی ، با بیان اینکه از ابتدای شروع اپیدمی در کشور بارها از مراجع مختلف اعلام شد که کرونا قدرت سرایت بسیار بالایی دارد، افزود:  مردم به جز در موارد ضروری نباید از خانه خارج نشود.
وی اضافه کرد: تعدادی از مردم با بی‌توجهی به توصیه‌های مراجع ذی‌صلاح هنوز در محافل عمومی و پرجمعیت حاضر می‌شوند و از آنجا که یک فرد آلوده می‌تواند حداقل 3 نفر دیگر را آلوده کند، رشد تصاعدی مبتلایان دور از انتظار نیست.
شیرانی گفت: مجموعه بهداشت و درمان کشور و همچنین چهارمحال و بختیاری از همان ابتدا بنا را بر شفاف‌سازی گذاشتند، چرا که دلیلی برای پنهان‌کاری وجود ندارد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ادامه داد: در بیماری‌های اپیدمی و همه‌گیر، این آگاهی و سپس همراهی مردم است، که می‌تواند سرعت شیوع را کنترل کند، اگر مردم بدانند در برابر یک بیماری خطرناک چگونه رفتار کنند بی‌شک، روند ابتلا به بیماری سیر نزولی خواهد داشت.

انتشار اخبار صحیح و به موقع مردم را حساس می‌کند
یک جامعه‌شناس درباره آگاهی بخشی به مردم در باره شیوع کرونا می‌گوید: انتشار اخبار صحیح و واقعیت‌ها ،مردم را متحول می‌کنند و در شرایط انتشار ویروس کرونا نیز باعث انجام اقدامات پیشگیرانه می‌شود.
حمید فدایی در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا در شهرکرد با اشاره به اینکه در شرایط بحرانی باید واقعیت‌ها به جامعه گفته شود، افزود: انتشار اخبار شاید در بعضی از مردم باعث ایجاد ترس و اضطراب شود اما آگاهی ندادن نیز تعداد مبتلایان را بالا می‌برد.
وی، با اشاره به اینکه آمار سفرهای بین شهری نشانگر بی‌آگاهی برخی از مردم نسبت به خطرات این ویروس است، ادامه داد: ارائه و تکرار اخبار صحیح مبتلایان و سرعت شیوع آن اهرمی برای اجرای اقدامات پیشگیرانه است.
فدایی با بیان فعالیت برخی رسانه‌های معاند با هدف ایجاد تشویش در جامعه اقدام به بزرگنمایی می‌کنند، اضافه کرد: آگاهی جامعه، ترس و اضطراب را از بین می‌برد و از فعالیت معاندان نیز جلوگیری می‌کند. 
آگاهی و انتشار اخبار واقعی در چنین شرایطی نه تنها اعتماد مردم را جلب می‌کند بلکه کاهش ترس و اضطراب و انجام اقدامت پیشگیرانه را نیز در پی دارد.

اطلاع رسانی درباره کرونا متمرکز است

یک فعال رسانه‌ای با اشاره به اینکه رسانه عامل شکل‌گیری افکار عمومی است، گفت: یکی از بخش‌های مدیریت در شرایط بحرانی، رسانه است.
احمد رضا قربانی در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا در شهرکرد با اشاره به اینکه آگاهی و امیدبخشی در بحث بحران‌زدایی جایگاه بالایی دارد، افزود: امید باید پشتوانه بحران باشد.
وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی در زمان بحران تابع تصمیم‌گیری ستاد بحران است، اضافه کرد: ستاد بحران کیفیت اطلاع‌رسانی را مشخص می‌کند که متمرکز یا غیر متمرکز باشد.
قربانی، با اشاره به اینکه در بحران‌های فراگیر مانند ویروس کرونا ،اطلاع‌ رسانی به صورت متمرکز انجام می‌شود، ادامه داد:در این حوزه دو رسانه هم‌سو و غیر همسو فعالیت دارند که رسانه هم‌سو ،اطلاعات منبع موثق مانند وزارت بهداشت یا دانشگاه‌های علوم پزشکی هر استان را منتشر می‌کند.
این کارشناس رسانه، با بیان اینکه تأثیرگذاری اخبار در مردم ریشه در سابقه تاریخی سازمان‌ها دارد، ادامه داد: باورپذیری مردم نیز از این حوزه منشأ می‌گیرد.
وی گفت: در بحران فعلی موضوع بسیار تخصصی و مربوط به حوزه درمان و سلامت است و تعداد محدودی از ارگان‌ها، اطلاعات مورد نظر برای اظهار نظر را دارند.
قربانی، با اشاره به اینکه آمیزه‌ای از نگرانی باید در بحران وجود داشته باشد، افزود: اگر نگرانی حداقل در جامعه نباشد حساسیت اجتماعی صورت نمی‌گیرد.
این کارشناس رسانه با بیان اینکه رسانه در این بحران، خطرات شیوع بیماری و نقاط حساس را اطلاع‌رسانی کند، ادامه داد: آموزش نکات ایمنی، همسو کردن مردم با ستاد مبارزه با کرونا و تقویت نقش نظارتی بر خود مراقبتی مردم از دیگر وظایف رسانه است.
وی، مهمترین نقش رسانه را اعتمادآفرینی چند جانبه عنوان کرد و افزود: شایعه با بحران رشد می‌کند و از ضعف اطلاع‌رسانی قوت می‌گیرد.
قربانی ،با اشاره به اینکه در حال حاضر حجم اطلاع‌رسانی در حوزه‌های مختلف مناسب است، ادامه داد: نگرانی موجود در زمان فعلی به دلیل منابع متعدد خبری و کارشناسی است که در حوزه سیاست‌گذاری ستاد مبارزه با کرونا باید به آن توجه کرد.
وی با اشاره به اینکه به گفته کارشناسان هفته‌های پیش رو زمان اوج شیوع بیماری کرونا است و همین موضوع لزوم در خانه ماندن مردم را صدچندان می‌کند، افزود: از رسانه‌ها انتظار می‌رود با اطلاع‌رسانی صحیح و انعکاس اخبار و اطلاعیه‌ها از طریق مراجع معتبر و رسمی، اعتماد سازی، پرهیز از تشویش و نگرانی در جامعه، کادر درمان و سایر مراجع ذی‌صلاح را در این زمینه یاری کنند.

انتشار اخبار صحیح ذهن مردم را بیدار می‌کند
از سوی دیگر یکی از موارد مورد نیاز در دوران بحران و پسابحران کرونا توجه به سلامت روانی افراد در جامعه است.
یک روانپزشک در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا در شهرکرد، با اشاره به اینکه در این شرایط بحرانی واقعیت‌ها باید گفته شود ،گفت: انتشار اطلاعات صحیح ذهن مردم را بیدار می‌کند و باعث خود مراقبتی می‌شود.
فرح وش قادری با بیان اینکه کرونا ، یک بیماری ویروسی است و هر چه قدر یادآوری و رعایت نکات پیشگیرانه بیشتر باشد تعداد مبتلایان نیز کاهش می‌یابد، افزود: این بیماری به دلیل بروز ناگهانی علائم و داشتن خطرات گسترش سریع آن، تبعات روانی در جامعه دارد و باعث ترس و اضطراب می‌شود.
وی با اشاره به اینکه نگرانی از بیمار شدن در همه انسان‌ها وجود دارد، اضافه کرد: در برخی از افراد با سابقه بیماری‌های روانی با شیوع بیماری کرونا ترس و اضطراب به صورت پاتولوژیک می‌شود.
قادری با بیان اینکه بازگشت کردن بیماری ترس و اضطراب در این بحران، مراجعه مکرر به مراکز درمانی را در پی دارد، ادامه داد: حضور در مراکز درمانی به دلیل بار ویروسی بالا در چرخه انتقال بسیار مخرب است.
به گزارش ایرنا، ویروس کرونا که کووید ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد.
این ویروس اکنون به بسیاری از کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا در مورد بهداشت جهانی؛ وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.
شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

تعداد مبتلایان به ویروس کرونا کووید ۱۹ در این استان تا روز دوشنبه بیست و ششم اسفندماه را ۵۲ نفر اعلام کرد و در استان تاکنون ۲۹۳ نفر برای ابتلا به ویروس کرونا آزمایش شده‌اند.
از این تعداد نتیجه تست ۵۲ نفر مثبت بوده است و ۸ نفر نیز فوت کرده‌اند که بیشترین فوتی‌ها مربوط به کسانی بود که بیماری‌های زمینه‌ای داشتند و یا سن آنها بالا بود.
در چند روز اخیر ۲۷ بیمار مبتلا به ویروس کرونا با وضعیت جسمانی مطلوب و روبه بهبود، از مراکز درمانی چهارمحال و بختیاری مرخص شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.