ویروس پا به پای مردم هر کجا که بروند می‌آید، از شمال سبز تا جنوب گرم، قدم به قدم در کنار مردم است، کافی است دستهای شُسته نشده را کسی به صورت خود بزند، بعد باید روز به روز به امید پیروزی بر این ویروس جدید باشد.

پس با این شرایط دیگر جای هیچ بحث و شبهه برای دوری از اجتماعات باقی نمی‌ماند و برای در امان ماندن از این زنجیره پر استرس کووید ۱۹ تنها را باقی مانده، ماندن در منزل و کاهش هزینه‌های درمان است.

رعایت موارد بهداشتی، جلوگیری از برگزاری تجمع‌ها، پرهیز از حضور غیرضروری در جامعه و برگزار نشدن مراسم مختلف را می‌توان از مهمترین اثرات شیوع و گسترش ویروس کرونا دانست.

با شیوع و گسترش ویروس کرونا در چهارمحال و بختیاری برخی مردم مراسم مربوط به درگذشتگان خود را به‌ صورت محدودتر برگزار کردند و برخی شهروندان این استان نیز مراسمی برگزار نمی‌کنند و هزینه‌های آن را برای امور خیریه اختصاص دادند.

براساس اعلام مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین بنا بر ادعای مسوولان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اوج شیوع و گسترش ویروس کرونا در چهارمحال و بختیاری در دهه پایانی اسفندماه ۹۸ و ابتدای فروردین ۹۹ است.

در همین راستا هدایت تمامی و یا بخشی از هزینه‌های مربوط به مراسم درگذشتگان برای استفاده از امور خیریه می‌تواند به یک فرهنگ در دوران بحران تلقی شود و شهروندان نیز علاوه بر جلوگیری از تجمعات از این حرکت خیریه بهره‌مند شوند.

مردم برای برگزار نشدن مراسم ترحیم خودجوش عمل کنند

رییس شورای اسلامی چهارمحال و بختیاری در این باره گفت: شهروندان برای پیشگیری از برگزاری مراسم ترحیم خودجوش عمل کنند و داوطلبانه وارد این میدان فرهنگی شوند.

فرهاد رییسی دهکردی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: شهروندان این اقدام را به‌منظور پیشگیری از شیوع و گسترش ویروس کرونا به‌صورت خودجوش در فضای مجازی و یا با صدور اعلامیه‌هایی از طریق معتمدان محلی اعلام کنند.

وی افزود: با توجه به شرایط موجود جامعه و شیوع و گسترش ویروس کرونا، مردم باید از برگزاری مراسم ترحیم پرهیز و نسبت به جدی گرفتن مبارزه با این ویروس اقدام کنند.

رییسی دهکردی تصریح کرد: هم‌اینک به‌طور میانگین برای برگزاری هر مجلس ختم در مسجد، تهیه اعلامیه و گل، اطعام میهمانان و هزینه‌های سفر میهمانانی از سایر شهرها ۵۰۰ میلیون ریال هزینه می‌شود.

وی یادآور شد: این مبلغ با احتساب سایر هزینه‌های مربوط به شب‌های جمعه، چهلمین روز و سالگرد بسیار بیشتر هم خواهد شد.

رییس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری تلاش تمامی مردم برای ریشه‌کنی ویروس کرونا را ضروری اعلام و پیشنهاد کرد: مردم هزینه‌های مربوطه برگزاری مراسم و مجلس‌های ختم مانند سومین، هفتمین و چهلمین روز و سالگرد درگذشت متوفیان را برای امور خیریه اختصاص دهند.

وی اظهار داشت: امید است بتوان در برهه حساس کنونی این اقدام را به یک فرهنگ عمومی در آینده تبدیل و بتوان با مشارکت خانواده‌های متوفیان شاهد رشد و شکوفایی اقتصادی و کمک به افراد نیازمند و محروم در چهارمحال و بختیاری باشیم.

رییسی دهکردی تاکید کرد: در شرایط کنونی پیشنهاد می‌شود، هزینه‌های مراسم ترحیم در راه مبارزه با گسترش ویروس کرونا و کمک به بیماران مربوطه اختصاص یابد.

وی افزود: همچنین می‌توان بخشی از این هزینه‌ها را در راستای خرید پمپ‌های سم پاشی برای ضدعفونی کردن شهر و اماکن عمومی هزینه کرد.

رییس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در همین راستا و به‌منظور جلوگیری از شیوع و گسترش ویروس کرونا در جامعه مردم باید از تجمع در مکان‌های عمومی مانند مساجد شهرها و روستاها پرهیز کنند.

وی یادآور شد: در این صورت می‌توان از ابتلای احتمالی بسیاری افراد به ویروس کرونا جلوگیری کرد.

رییسی دهکردی اظهار داشت: به همین‌منظور شهروندان از اجتماع در منزل خانواده‌های متوفی نیز خودداری و تسلیت و ابراز همدردی خود از طریق تلفن اعلام کنند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا که کووید ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد.

این ویروس اکنون به بیش از ۱۰۰ کشور جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا در مورد بهداشت جهانی؛ وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.