شهنار عسگریان روز شنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز شهرکرد اظهار داشت: بر اساس آیین‌نامه یکی از وظایف مرکز خدمات سرمایه‌گذاری، شناسایی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری است که در همین راستا و با همکاری دستگاه‌های اجرایی مسئول، ۲۴ بسته از فرصت‌ها و ظرفیت های استان در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی قرار داده می‌شود.

وی ادامه داد: روند معرفی و ثبت بسته‌های سرمایه‌گذاری استان ادامه دارد و بیش از ۶۰ مورد دیگر در حال بررسی و امکان‌سنجی می‌باشند که بیشتر این طرح‌ها در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، گردشگری و ورزشی است.

عسگریان تصریح کرد: در سال گذشته یک مورد از طرح‌های سرمایه‌گذاران خارجی به تصویب رسید، اما به دلیل اعمال تحریم‌ها و برخی موانع هنوز این طرح عملیاتی نشده است.

معاون اقتصادی اداره‌کل اقتصادی و دارایی چهارمحال و بختیاری با اشاره به موقعیت جغرافیایی استان اظهار داشت: همسایگی با ۲ کلانشهر خوزستان و اصفهان عرصه رقابت در جذب سرمایه‌گذار را برای چهارمحال و بختیاری تنگ کرده است.

عسگریان ادامه داد: علاوه بر آن وجود زیر ساخت‌ها، نقش تعیین کننده‌ای در جذب سرمایه‌گذار دارد که استان چهارمحال و بختیاری از نظر برخورداری از این نظر نسبت به دو استان همجوار از امکانات کمتری برخوردار است.

 وی تصریح کرد: همچنین فقدان مشوق‌ها و امتیازات ویژه، سرمایه‌گذاران را به حضور در استان ترغیب نمی‌کند و از طرفی تحریم‌ها و شرایط اقتصادی نیز بر کاهش میزان مشارکت سرمایه‌گذاران تاثیر داشته است که این معضل نه تنها استان ما بلکه گریبان‌گیر دیگر استان‌های کشور نیز شده است.

معاون اقتصادی اداره‌کل اقتصادی و دارایی چهارمحال و بختیاری شناسایی نشدن کافی و جامع از شرایط و پتانسیل‌های استان را نیز به عنوان یکی دیگر از موانع سرمایه‌گذاری در استان برشمرد و گفت: طولانی بودن فرآیند صدور مجوز از جمله عوامل بازدارنده سرمایه‌گذاران است که وزارت امور اقتصاد و دارایی در همین راستا سامانه‌های"دادور" و "یاور" را به منظور ارائه خدمات مشاوره‌ای و ثبت شکایات متقاضیان و دریافت مجوزهای کسب و کار راه‌اندازی کرده است.

عسگریان افزود:همچنین سامانه"سام" و مرکز فوریت‌های مجوزهای کشور نیز برای صدور مجوز در حال راه‌اندازی است که در صورتی که دستگاه‌های اجرایی به استفاده از این سامانه‌ها مقید شوند، مراحل به صورت سیستماتیک و الکترونیکی پیش رفته و صدور مجوزها در مدت زمان کمتری انجام می‌گیرد.

وی همچنین در رابطه با مشکلات سرمایه‌گذاران داخلی نیز گفت: در حوزه جذب سرمایه‌گذار داخلی نیز بیشتر موانع در حوزه مشکلات اجتماعی به ویژه در عرصه زمین‌ و تملک آن است و در مرتبه بعدی بحث کمبود آب در برخی نقاط استان و تخصیص نیافتن مجوز برداشت آب مانع جذب سرمایه‌گذار است.

معاون نظارت مالی و رییس خزانه معین اداره‌کل اقتصادی و دارایی چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست در پاسخ به چگونگی وصول اسناد خزانه اسلامی توضیح داد: نقدینگی این اسناد نباید به دغدغه طلبکاران تبدیل شود، زیرا نه تنها به این اسناد سالانه سود ۱۵ درصدی تعلق می‌گیرد، بلکه تسویه این اسناد در سررسید، مقدم بر تمامی پرداخت‌های خزانه‌داری کل کشور است.

سعید فانی افزود:در سال‌های اخیر به منظور حفظ قدرت خرید طلبکاران، دستگاه‌های اجرایی به پرداخت ۱۵ درصد سود ملزم شده‌اند.

وی ادامه داد: در سال جاری با تخصیص ۱۶ میلیارد و ۲۰ میلیون تومان، پاداش پایان خدمت ۱۶۶ نفر از بازنشستگان ۱۹ دستگاه‌های اجرایی که تا پایان سال ۹۷ بازنشسته شده بودند، به آنها پرداخت شد.

معاون نظارت مالی و رییس خزانه معین اداره‌کل اقتصادی و دارایی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: همچنین در سال‌جاری درآمدهای مالیاتی استان به صورت کامل تحقق یافت و این اداره‌کل به عنوان خزانه معین استان زیر نظر خزانه‌داری کشور، موفق به کسب رتبه برتر کشوری در حوزه‌های ساماندهی اموال و اوراق بهادار دولتی، مطالبات و بدهی‌های دولت، جذب اسناد خزانه اسلامی و اجرای نظام حسابداری بخش عمومی بر مبنای تعهدات، شده است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای 10 شهرستان با جمعیتی افزون بر 947 هزار نفر است و در بخش گردشگری ، صنعت و کشاورزی این استان جوان و آماده سرمایه‌گذاری است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.