به گزارش ایرنا، "بوم‌گردی‌ها" اقامتگاه‌هایی هستند که در محیط‌های طبیعی و بومی با رعایت اصول پایداری زیست محیطی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و سازگار با معماری بومی، بافت تاریخی و سیمای طبیعی منطقه اقامتگاه ایجاد، احیا و یا بهره‌برداری می‌شود و ضمن بیشترین تعامل با جوامع محلی و توجه به تنوع اقلیم و طبیعت زمینه حضور گردشگران را برای تجربه زندگی در محیط طبیعی و بومی فراهم می‌کند.

بوم‌گردی‌ها براساس محیط جغرافیایی و حساسیت‌های محیطی در ۴ گروه کلبه‌ها، خانه‌های سنتی روستایی و شهری، کمپ‌های عشایری و اکولاژها دسته‌بندی می‌شود.

تناسب با طبیعت و معماری سنتی، مدیریت از طریق جامعه محلی و ساکنان همان خانه و ارایه خدمات مطلوب متناسب با فرهنگ جامعه محلی از مهترین ویژگی‌های اقامتگاه‌های بوم‌گردی به شمار می‌رود.

کم‌هزینه بودن اجرای طرح، کسب درآمد بالا، اشتغال‌زایی ارزان و حمایت دولت از این طرح‌ها از مزیت‌های نسبی راه‌اندازی و فعالیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی است.

چهارمحال و بختیاری بهشت بوم‌گردی ایران

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به لقب این استان با عنوان "بهشت بوم‌گردی ایران" گفت: هم‌اینک ۴۹ واحد فعال اقامتگاه بوم‌گردی در استان فعالیت می‌کند.

مهرداد جوادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: برای احداث این تعداد اقامتگاه بوم‌گردی در چهارمحال و بختیاری ۷۷ میلیارد و ۸۶۸ میلیون ریال هزینه شده است.

وی افزود: از این مبلغ ۲۸ میلیارد و ۴۳۲ میلیون ریال تسهیلات بانکی به متقاضیان واجد شرایط در نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری پرداخت شد.

جوادی تصریح کرد: با راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی چهارمحال و بختیاری زمینه اشتغال مستقیم ۱۱۷ نفر تاکنون فراهم شده است.

وی یادآور شد: برای ارتقای کمی و کیفی اقامتگاه‌های بوم‌گردی چهارمحال و بختیاری استانداردسازی واحدها (درجه‌بندی)، برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه مدیران و کارکنان واحدها، حضور مدیران این حوزه در نمایشگاه‌های صنعت گردشگری به‌منظور معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان، روند تسهیل در گرفتن استحکام بنا، توسعه کمپ‌های عشایری، معرفی برای پرداخت تسهیلات بانکی و یارانه تسهیلات در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قرار دارد.

فعالیت "اقامتگاه‌های بوم‌گردی" مهاجرت معکوس را بدنبال دارد

کارشناس گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: درآمدزایی، اشتغال‌زایی، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها، توسعه روستا با برگشت روستاییان از شهر به روستا، توزیع گردشگر در سطح استان و زنده نگه‌داشتن فرهنگ عشایری از اهداف توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در شهرستان‌های ۱۰ گانه این استان به شمار می‌رود.

ابراهیم شهرانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: به همین منظور و براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته باید تا ۲ سال دیگر ۲۰ واحد اقامتگاه بوم‌گردی جدید در چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی شود.

وی افزود: در این صورت تعداد اقامتگاه بوم‌گردی چهارمحال و بختیاری به ۶۹ مورد افزایش خواهد یافت.

شهرانی به همکاری ۷ دستگاه اجرایی چهارمحال و بختیاری در صدور مجوزهای فعالیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان اشاره و تصریح کرد: برای صدور این مجوزها بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در "موافقت با ایجاد اقامتگاه و تغییر کاربری"، سازمان نظام مهندسی ساختمان در "صدور استحکام بنا"، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در "واگذاری زمین در قالب ماده ۳ (قانون بهره‌برداری از منابع طبیعی)"، اداره کل جهادکشاورزی در "واگذاری زمین‌های خارج از حریم شهر و روستا در قبال گرفتن عوارض ناشی از تغییر کاربری اراضی به اقامتگاه بوم‌گردی"، مرکز بهداشت "صدور گواهی بهداشت محیط و کارکنان اقاتگاه‌های بوم‌گردی"، شهرداری‌ها در "موافقت با احیای اقامتگاه بوم‌گردی در داخل شهرها" و اداره کل حفاظت محیط زیست در "موافقت با طرح‌های خارج از حریم شهر و روستا" همکاری و مشارکت دارند.

وی یادآور شد: صادر نشدن استحکام بنا از سوی سازمان نظام مهندسی به‌علت قدیمی بودن بیشتر خانه‌ها، قبول نکردن تضمین‌های بانکی برای روستاییان از سوی بانک‌های عامل به‌عنوان وثیقه بانکی، تغییر کاربری در صورت گرفتن تسهیلات بانکی، پوشش ضعیف مخابراتی و اینترنتی، نبود زیرساخت مانند آب، برق و گاز در برخی مناطق دوردست، پرداخت عوارض ناشی از تغییر کاربری حدود ۸۰ درصد قیمت واقعی ملک برای طرح‌های خارج از حریم روستا و شهر، پایین بودن دانش گردشگری صاحبان خانه‌های روستایی در تعامل با گردشگران و ضعف در مسایل بهداشت محیط و ضرورت رعایت استانداردهای بهداشت و درمان از مهمترین موانع و مشکلات اقامتگاه‌های بوم‌گردی چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری بیش از ۸۰۰ جاذبه تاریخی و بیش از دو هزار جاذبه گردشگری طبیعی دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.