اهمیت پژوهش و فناوری در جامعه تا حدی است که ۲۵ آذر در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به نام روز "پژوهش و فناوری" و هفته منتهی به پایان آذر هر سال با عنوان هفته "پژوهش و فناوری" نامگذاری شده است.
بهره‌مندی از نتایج و یافته‌های علمی صورت گرفته بر مبنای پژوهش و فناوری از سوی گروه‌های مختلف دانش‌آموزی، دانشجویی و سایر قشرهای جامعه امروزه یکی از سریع‌ترین روش‌های برای رفع مشکلات حوزه‌های مختلف به شمار می‌رود.
این موضوع در چهارمحال و بختیاری تا حدی برای مسئولان و سایر دست‌ندرکاران مرتبط با پژوهش و فناوری مهم است که سال گذشته ۱۵ طرح مطالعاتی پژوهشی محوری اولویت‌دار برای این استان مشخص شد.
طرح‌های پژوهشی چهارمحال و بختیاری ۸۰ درصد پیشرفت دارد
رئیس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری با اشاره به محوری بودن طرح‌های پژوهشی در توسعه استان گفت: تهیه ۱۵ طرح مطالعاتی پژوهشی محوری اولویت‌دار در این استان تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
اسماعیل پیرعلی روز دوشنبه به مناسبت ۲۵ آذر روز پژوهش و فناوری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: برای اجرای این طرح‌ها ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار استانی اختصاص داده شد.
بومی‌سازی پژوهش و فناوری در دستور کار قرار گیرد
رییس دانشگاه شهرکرد با اشاره به لزوم بهره‌مندی از طرح‌های بومی برای تسریع در ورند توسعه گفت: بومی‌سازی طرح‌های مرتبط با پژوهش و فناوری نقش اثرگذاری در تسریع روند توسعه بخش‌های مختلف ایفا می‌کند.
سعید کریمی دهکردی تصریح کرد: بومی‌سازی تمامی طرح‌های حوزه پژوهش و فناوری چهارمحال و بختیاری مطابق با برش استانی اسناد توسعه‌ای بالادستی صورت می‌گیرد.
وی یادآور شد: دانشگاه شهرکرد برای بومی‌سازی فعالیت‌های پژوهشی و فناوری در راستای رفع مشکلات توسعه‌ای و همچنین تقویت بخش صنعت و تولید استان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.
کریمی دهکردی تاکید کرد: هدایت حداقل ۲۵ درصد پایان‌نامه‌های دانشجویی به سمت و سوی تقاضامحوری برای رفع مشکلات توسعه‌ای بر مبنای پژوهش و فناوری در دستور کار دانشگاه شهرکرد قرار دارد.
وی اظهار داشت: این اقدام با هدف کاربردی شدن پایان‌نامه‌های دانشجویی و جلوگیری از خاک خوردن نتایج پژوهش و فناوری در کتابخانه‌ها صورت می‌گیرد.
به گزارش ایرنا، علاوه بر فعالیت‌های فراوان صورت گرفته در حوزه پژوهش و فناوری و حمایت‌های جدی مسئولان دستگاه‌های اجرایی مرتبط از پژوهش‌گران و فناوران اما فعالان بخش خصوصی این حوزه همچنان با مشکلاتی روبه‌رو هستند.
تامین مواد اولیه، قوانین صادراتی و وارداتی، ترخیص کالا از گمرک، مالیات‌های سنگین، نداشتن سرمایه در گردش، نرخ بالای سود تسهیلات بانکی، تحریم‌ها و گرانی هزینه‌های مرتبط با تولید از مهمترین مشکلات فعالان حوزه پژوهش و فناوری چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.
شعار امسال هفته پژوهش و فناوری با عنوان "پژوهش اثربخش، فناوری ارزش‌آفرین و رونق تولید" اعلام شد.
برنامه‌های سال‌جاری هفته پژوهش و فناوری در چهارمحال و بختیاری از ۱۶ تا ۲۲ آذر امسال برگزاری شد و برنامه‌های ملی این هفته از ۲۳ تا ۲۹ ماه‌جاری در حال برگزاری است.
در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران ۲۵ آذر به نام روز "پژوهش و فناوری" و هفته آخر آذر به نام هفته "پژوهش و فناوری" نامگذاری شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.