واحد جولایی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگاران چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: شورای ملی ثبت بناها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با توجه به ارزش تاریخی و فرهنگی شناخته شده ۵ اثر تاریخی فرهنگی با ثبت ملی این آثار موافقت کرد.

وی افزود: این آثار شامل "تپه قنبری"، "تپه قلعه"، "مجموعه تپه‌های آقایاز"، "تپه ملو (محمدعلی)" و "تل نصیر" است.

جولایی تصریح کرد: "تپه قنبری" متعلق به دوره هزاره نخست قبل از میلاد، دوران اشکانی و ساسانی، " تپه قلعه " مربوط به دوران اسلامی، " مجموعه تپه‌های آقایاز " مرتبط به دوران آغاز نگارش و عصر آهن، "تپه ملو (محمدعلی)" از دوران اسلامی و "تل نصیر" مختص دوران نوسنگی جدید و هزاره نخست و اسلامی است.

وی یادآور شد: از مجموع این آثار ۳ اثر شامل "تپه قنبری"، "تپه قلعه" و "تل نصیر" به شهرستان لردگان و ۲ اثر شامل "مجموعه تپه‌های آقایاز" و "تپه ملو (محمدعلی)" به شهرستان خانمیرزا تعلق دارد.

جولایی اظهار داشت: با ثبت این آثار مجموع اثرهای تاریخی فرهنگی ثبت ملی چهارمحال و بختیاری به ۶۲۵ مورد افزایش یافت.

به گزارش ایرنا، پیش از این ۶۲۰ اثر تاریخی فرهنگی چهارمحال و بختیاری به ثبت ملی رسیده بود.

"تپه قنبری" در جنوب غربی بخش مرکزی شهرستان لردگان واقع شده و از سمت شمال، شرق و غرب به زمین­‌های کشاورزی (شالیزار) و از سمت جنوب به جوی آب "نصیران" که از چشمه برم لردگان سرچشمه گرفته محدود می‌­شود.

انتهای جبهه جنوبی این اثر به جاده خاکی دسترسی فاضلاب و سپس به زمین­های کشاورزی محدود می­‌شود.

در تمامی ۴ جهت تپه جوی آب زمین‌های کشاورزی و در یک کیلومتری جنوب‌ غربی آن محوطه باستانی قلعه لردگان قرار گرفته که مربوط به دوران پیش از تاریخ و تاریخی است.

تاریخ‌گذاری این اثر براساس گونه­‌شناسی سفالینه­‌های به‌دست آمده از این محوطه انجام شده که متعلق به دوران هزاره نخست، اشکانی و ساسانی است و نشانه‌­های استقرار در این محل از این دوره به‌جا مانده است.

این تپه با ابعاد ۱۵ در۲۷ متر دارای کشیدگی مستطیل شکل در جهت شمالی به جنوبی است که بخش جنوبی آن به واسطه جوی آب و جاده‌­سازی تسطیح شده و قسمت‌‍‌های شمالی، شرقی و غربی آن به واسطه فعالیت­‌های کشاورزی تخریب شده است.

" تپه قنبری " یکی از محوطه‌­های مهم دشت لردگان و معرف فرهنگ تاریخی این منطقه است.

به گزارش ایرنا، "تپه قلعه" در قسمت مرکزی شهرستان لردگان واقع شده و از سمت شمال و شرق به جوی یا کانال آبی که از چشمه برم سرچشمه گرفته محدود می­‌شود.

قسمت جنوبی آن به جاده آسفالت و سپس چشمه برم منتهی و در غرب آن ساختمان مجمتع فرهنگی هنری شهرستان لردگان واقع شده است.

تاریخ‌گذاری این اثر براساس بافت معماری به‌جا مانده از آن صورت گرفته که متعلق به دوران اسلامی قاجاریه است.

"تپه قلعه" با  ابعاد ۲۷ در۶۸ متر دارای کشیدگی مستطیل شکل در جهت شمالی – جنوبی بوده که بخش جنوبی آن به خاطر جاده آسفالته تخریب شده است.

تا حدود ۷۰ سال پیش در این قلعه اشخاصی به نام "نصرالله خان" و "فتح‌­الله خان" سکونت داشتند که حاکم سده دهستان جانکی بودند.

در زمان پهلوی از این قلعه به عنوان محل نظامی استفاده می­شد و در اوایل انقلاب اسلامی به طور کامل تخریب شده است.

به گزارش ایرنا، محوطه باستان­‌شناختی "مجموعه تپه‌های آقایاز" در دشت خانمیرزا به فاصله ۲۵ کیلومتری شهرستان لردگان و یک کیلومتری جنوب شهر "آلونی" مرکز شهرستان خانمیرزا به خط مستقیم یک کیلومتری شمال روستای "دینارعالی" واقع و در تمامی جهات به زمین‌های کشاورزی محدود شده است.

در یک کیلومتری شمال‌شرقی این محوطه "تل بلند آلونی" مربوط به دوران پیش از تاریخ و در ضلع شرقی آن جاده خاکی دسترسی به زمین­‌های کشاورزی قرار دارد.

تاریخ‌گذاری این اثر براساس گونه­‌شناسی سفالینه‌­های به‌دست آمده از این محوطه انجام شده که متعلق به آغاز و نگارش عصر آهن و نشانه‌­های استقرار در این محل از این دوره به‌جا مانده است.

محوطه باستان­شناختی "مجموعه تپه‌های آقایاز" دارای کشیدگی شمالی به جنوبی به شکل مستطیل و ارتفاع ۳ متر از سطح زمین­های اطراف است.

به گزارش ایرنا، "تپه ملو (محمدعلی)" در دشت خانمیرزا به فاصله ۲۵ کیلومتری شهرستان لردگان و ۲ کیلومتری غرب شهر "آلونی" مرکز شهرستان خانمیرزا به خط مستقیم یک کلیومتری غرب روستای "سینی" قرار دارد.

این تپه از سمت شمال و جنوب به زمین­های کشاورزی از سمت شرق به جاده­ی خاکی دسترسی به زمین­های و از سمت غرب به زمین‌­های کشاورزی و سپس کوه "لیشون (لیشان)" روستای "سینی" منتهی می­‌شود.

این محوطه بر روی یک بستر طبیعی در میان زمین‌های کشاورزی قرار گرفته که ضلع جنوبی آن هم‌سطح زمین‌های کشاورزی است.

تاریخ‌گذاری این اثر براساس گونه­شناسی سفالینه­های به‌دست آمده از این محوطه انجام شده که متعلق به دوران اسلامی قرون میانی است.

"تپه ملو (محمدعلی)" با  ابعاد ۴۰ در۹۰ متر دارای کشیدگی مستطیل شکل در جهت شرقی به غربی است که بخش شرقی آن به‌ واسطه جوی آب و جاده‌ ­سازی تسطیح شده و قسمتهایشمالی، جنوبی و غربی آن به‌خاطر فعالیت­‌های کشاورزی تخریب شده است.

به گزارش ایرنا، "تل نصیر" در دشت  فلارد در ۵۵ کیلومتری شهرستان لردگان، در یک کیلومتری جنوب شهر "مال‌الخلیفه" و در یک کیلومتری شمال‌غربی روستای "دشت پاگرد" واقع شده است.

این محوطه در دشت بزرگ "فلارد" قرار داشته و در تمامی جهات به زمین‌های کشاورزی (شالیزار) محدود شده است.

در ضلع  شمالی، شرقی و جنوبی این اثر جوی آبی قرار دارد که از "چشمه مال‌خلیفه" سرچشمه می‌گیرد.

یک جاده خاکی در سمت جنوب تپه برای دسترسی به زمین‌های کشاورزی به طول ۱۰۰ متر وجود دارد که از قسمت شرق این محوطه می­گذرد و قسمت‌های زیادی از محوطه را تخریب کرده است.

تاریخ‌گذاری این اثر براساس گونه­‌شناسی سفالینه‌­های به‌ دست آمده از این محوطه انجام شده که این سفال‌ها متعلق به دوره نوسنگی جدید، هزاره نسخت و اسلامی است.

"تل نصیر" با ابعاد ۵۶در۹۰ متر دارای کشیدگی مستطیل شکل در جهت شمالی به جنوبی است و بخش­های زیادی از شرق و شمال محوطه به‌دست کشاورزان برای ایجاد راه­سازی و گسترش زمین­ها تسطیح شده است.

با توجه به ویژگی‌­های ریخت‌­شناسی، "تل نصیر" از محوطه­‌های مهم دوران پیش از تاریخ و به احتمال قوی یک سکونت‌گاه مهم بوده است.

شهرستان لردگان در ۱۸۰ کیلومتری و شهرستان خانمیرزا در ۱۶۰ کیلومتری شهرکرد واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.