محمد مرادی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مرحله این کاوش‌ها در تابستان سال آینده انجام می‌گیرد، اظهار داشت: مرحله اول کاوش‌های باستان‌شناسی تپه تاریخی قلعه بالا با ۶۰۰ میلیون ریال در تابستان امسال انجام شده است.

وی اضافه کرد: در مرحله اول کاوش‌ها باستان‌شناسان با سرپرستی دکتر حمیدرضا ولی پور عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران در بالاترین لایه‌های باستانی تپه قلعه بالا به یک سازه معماری با پی سنگی برخورد کردند.

مسوول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیجار یادآور شد: براساس بررسی دیواره‌های پیرامون تپه به نظر می‌رسد بقایای یک مجموعه بزرگ ساختمانی است که امیدواریم در سال‌های آینده با کاوش افقی این سازه را بیرون آوریم تا در کاوش‌های باستان شناختی این تپه به یک سایت موزه تبدیل شود و در معرض دید مردم قرار گیرد.

مرادی تاکید کرد: در این تپه چند هزاره توالی فرهنگی وجود دارد که با وجود سفال‌های سطح تپه از دوره‌های اسلامی، عصر آهن و مفرغ و دوره مس سنگی قابل مشاهده است.

وی افزود: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان در نظر دارد طبق یک برنامه مدون حداقل پنج ساله کاوش‌های این اثر تاریخی را انجام دهد که مرحله اول آن مطالعات لایه نگاری و تعیین عرصه و حریم آن انجام شده است.

مرادی گفت: در مرحله دوم کاوش‌ها که سال آینده انجام می‌شود و هم اکنون پنج میلیارد ریال اعتبار دریافت کرده است موقعیت وقدمت دقیق این تپه از نظر باستان شناسی مورد  کاوش و مطالعه قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه تپه قلعه بالا دارای ویژگی‌های خاصی از نظر استراتژیک و باستانشناسی است، افزود:  اولین ویژگی این تپه  قرار گرفتن در وسط  شهر بیجار است که جا دارد با دقت زیاد بررسی شود چرا که خود نشان دهنده زمان و چگونگی استقرار انسان‌ها از هزاره‌های پیش از تاریخ تاکنون در این شهر و منطقه بوده و حاوی اطلاعات بسیار ارزشمندی از فراز و نشیب فرهنگ و تمدن‌ در این شهر است.

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۱۹ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی است که ۸۲۸ مورد از این تعداد شامل ۷۶۳ اثر تاریخی، هشت مورد میراث طبیعی، ۴۲ مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.