به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشتی برگرفته از پانا ؛ اوایل مهرماه سال جاری جنجال شیوع HIV (ایدز) در روستای چنارمحمودی از توابع شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری، به دلیل آلوده بودن سرنگ آزمایش قندخون در حالی مطرح ‌شد که با واکنش مردم منطقه روبه رو شد. در پی انتشار این خبر که ابهامات زیادی داشت، وزارت بهداشت صراحتا اعلام کرد درباره راه‌های انتقال بیماری در این منطقه هیچ ابهامی وجود ندارد و هیچ اقدام تشخیصی و بهداشتی، واکسیناسیون و ... مطلقا عامل انتقال بیماری در منطقه نبوده است.
این موضوع باعث شد تا هیاتی ویژه نیز از مجلس شورای اسلامی برای بررسی بیشتر موضوع ابتلای تعدادی از مردم روستای چنارمحمودی شهرستان لردگان به این منطقه سفر کنند تا زوایای مختلف آن مشخص شود.
محمدنعیم امینی‌فرد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره بررسی‌های این هیات ویژه  گفت: «با توجه به اهمیت موضوع شیوع بیماری ایدز در روستای چنارمحمودی، تیمی ویژه برای بررسی موضوع به روستا اعزام شد، البته خود وزارت بهداشت نیز همان ابتدا تیمی را برای بررسی موضوع به روستا اعزام کرده بودند. نمایندگان کمیسیون بهداشت نیز در سفر به این منطقه به همراه یکی دو نفر از اعضای کمیسیون امنیت ملی موضوع را در منطقه بررسی کردند و گزارش آن را در اختیار کمیسیون بهداشت قرار داده‌اند.»
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: «گزارش مقدماتی به کمیسیون اعلام شد و طبق گزارشی که این تیم آماده کرده‌اند، هیچگونه دخالت سوئی که منجر به شیوع بیماری ایدز در چنار محمودی شود، صورت نگرفته است و انتقال بیماری بر اساس روش‌های شایع در دنیا صورت گرفته است.»
وی ادامه داد: «از آنجا که با نوعی از شعله‌وری بیماری در یک جامعه محدود روبرو هستیم که مولفه‌های خاص خود را دارد، باید مراقبت‌ها با توجه به ماهیت این بیماری بیشتر شود. در این زمینه وزارت بهداشت به ویژه دانشگاه‌های علوم پزشکی باید برابر با پروتکل‌های جهانی خدمات مربوطه را در بخش‌های درمان و آموزش ارائه دهند.»
امینی‌فرد با تأکید مجدد بر اینکه وزارت بهداشت در ماجرای شیوع ایدز در روستای چنارمحمودی تخلفی نداشته و هرگز سرنگ آلوده عامل شیوع ویروس HIV در این روستا نبوده است، خاطرنشان کرد: «وزارت بهداشت متعهد است که به طور رایگان، خدمات مربوط به درمان بیماری ایدز را در اختیار مبتلایان در روستای چنارمحمودی قرار دهد و حمایت روانی لازم را هم از آسیب‌دیدگان انجام دهد.»

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1314510
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.