مهدی شفیعی روز سه‌شنبه در آیین بازدید خبرنگاران از مرکز مشاوره بیماری های رفتاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه تمام افراد شناسایی شده مبتلا به اچ آی وی در این استان، کرمانی نیستند افزود: ۲۷۰ بیمار مبتلا به ایدز از سال ۷۶ تاکنون که آمار این بیماری ثبت شده در استان کرمان جان خود را از دست داده اند.

سن افراد مبتلا به اچ آی وی ۱۰ سال کاهش یافته است

مدیرگروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان، رنج سنی مبتلایان به اچ آی وی را نوجوانان به بالا اعلام و تصریح کرد: جوانان و افراد میانسال بیشترین رنج سنی را در بیماران شناسایی شده اچ آی وی دارند و طبق آمار انجام شده سن ابتلا به بیماری اچ آی وی نسبت به سالهای اخیر ۱۰ سال  پایین آمده است.

وی انجام رفتارهای پرخطر و ناآگاهی را یکی از دلایل مهم ابتلای افراد به ویروس اچ آی وی اعلام کرد و گفت: دادن آگاهی به جامعه توسط رسانه ها، سلامت جامعه را تامین می کند.

مراجعه به موقع به مراکز درمانی، ویروس اچ آی وی را سرکوب می کند

وی با بیان در صورت مراجعه به موقع، شناسایی و آغاز درمان می توان ویروس را در مراحل اولیه ورود به بدن سرکوب کرد گفت: حدود سه روز بعد از ابتلا به ویروس اچ آی وی بهترین زمان مراجعه به پزشک برای درمان است.

شفیعی با اشاره به اینکه بیماران زیادی با مراجعه به موقع به پزشک توانسته اند زندگی روزمره و سلامت نسبی خود را حفظ کنند افزود: یکی از چالش‌های کشور دستیابی به شناسایی بیشتر بیماران است در حالی که درصد بالایی از موارد مبتلا از بیماری مطلع نیستند.

وی تاکید کرد: اعتیاد تزریقی، روابط جنسی، رفتارهای پرخطر مانند تتو و غیره نیز می تواند در انتقال ویروس اچ آی وی نقش ایفا کند.

مراکز مشاوره بیماری های رفتاری مکان امن برای درمان ویروس اچ آی وی

مدیرگروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مرکز مشاوره بیماری های رفتاری به عنوان مکانی امن، خدمات مختلف مشاوره، آزمایش، پیشگیری، درمان و غیره را به شکل جامع در مورد پیشگیری، مراقبت و درمان اچ ای وی به مراجعه کنندگان ارایه می دهد.

خدمات رایگان مراکز درمان اچ آی وی

شفیعی شماره تماس مرکز مشاوره بیماری های رفتاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان را  ۳۲۲۳۱۹۸۲ اعلام کرد و گفت: تمام خدمات این مرکز از جمله مشاوره، آزمایش و درمان به صورت رایگان انجام می شود ضمن اینکه اطلاعات افراد به صورت محرمانه نزد مسئولان این مرکز باقی ماند و حتی به خانواده افراد نیز ارائه نمی شود.

وی با بیان اینکه تلاش ما بر این است ویروس در بدن افراد مبتلا به آچ آی وی در مرحله ابتلا بماند و به سمت بیماری ایدز نروند افزود: دریافت داروها می تواند ویروس را در بدن سرکوب کند.

وی با بیان اینکه بسیاری افراد از بیماری خود آگاه نیستند و زمانی مراجعه می کنند که به ویروس اچ آی وی به مرحله ایدز رسیده است تصریح کرد: هر دانشگاه علوم پزشکی یک مرکز مرکز مشاوره بیماری های رفتاری دارد و این مرکز در شهرستان های رفسنجان، سیرجان، بم، جیرفت و کرمان نیز دایر است.

نوزادان مادران ایدزی در صورت مراجعه به موقع به مراکز درمانی مبتلا نمی شوند

مدیرگروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه برنامه پیشگیری از انتقال ویروس اچ آی وی از مادر مبتلا به نوزاد در حال انجام است توصیه کرد: بانوان قبل از بارداری در این زمینه مشاوره شوند.

وی با بیان اینکه بانوان قبل از بارداری می توانند با مراجعه به پزشک در صورت مثبت بودن آزمایش اچ آی وی از انتقال این ویروس به بدن نوزارد خود پیشگیری کنند افزود: اکنون با آموزش های ارائه شده افزون بر ۹۵ درصد مادران باردار شهر کرمان در مورد راههای ابتلا و پیشگیری از ویروس اچ. ای. وی آموزش می بینند و آزمایش می دهند.

شفیعی تاکید کرد: آمار نشان می دهد تعداد اندکی از مادران باردار در کرمان درگیر بیماری اچ آی وی هستند و جمعیت عمومی جامعه درگیر این بیماری نشده است.

وی با بیان اینکه افراد مبتلا به اچ آی وی از زمان شناسایی، تحت درمان قرار می گیرند گفت: افراد دارای رفتارهای پرخطر باید با مراجعه به مرکز مشاوره بیماری های رفتاری به طور رایگان از سلامت خود اطمینان حاصل کنند.

اچ ای وی با ایدز ۲۰ سال فاصله دارد

مسئول مرکز مشاوره بیماری های رفتاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با تاکید بر اینکه اچ ای وی با ایدز ۲۰ سال فاصله دارد گفت: فرد مبتلا به ویروس اچ آی وی در صورت مراجعه به موقع و دریافت درمان به مرحله پیشرفته بیماری یا همان ایدز نمی رسد.

ابراهیم رنجبر اظهار داشت: خدمات در مرکز مشاوره بیماری های رفتاری داوطلبانه و رایگان و اطلاعات و اقدامات انجام شده کاملا محرمانه است.

وی با بیان اینکه در مرکز مشاوره بیماری های رفتاری هیچ محدودیت جمعیتی وجود ندارد تاکید کرد: همه افراد مراجعه کننده را از هر جای دنیا می پذیریم و این مرکز محدود به شهر کرمان نیست.

وی اظهار داشت: بعد از انجام آزمایش می توان تا حدودی زمان ابتلا فرد را به ویروس اچ آی وی حدس زد.

۲۱۷ بیمار اچ آی وی در مرکز مشاوره بیماری های رفتاری کرمان پرونده دارند

مسئول مرکز مشاوره بیماری های رفتاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه مرکز مشاوره بیماری های رفتاری دانشگاه علوم پزشکی از سال ۹۲ فعال است گفت: ۲۱۷ نفر بیمار زنده در این مرکز پرونده دارند که ۱۸۵ نفر از این تعداد فعال هستند یعنی سه ماه یک بار به منظور دریافت دارو و درمان مراجعه می کنند.

پزشک درمانگر بیماران مبتلا اچ آی وی در کرمان ادامه داد: حدود ۹۰ درصد افراد مبتلا به این ویروس را مردان و ۱۰ درصد را زنان تشکیل می دهند.

ارتباط جنسی بیشترین راه انتقال ویروس اچ آی وی  

وی با اشاره به راههای انتقال ویروس اچ آی وی از گذشته تاکنون تصریح کرد: بیشترین راه انتقال این ویروس طی سالهای اخیر استفاده از سرنگ مشترک بود که به روابط جنسی تغییر پیدا کرده است.

رنجبر با بیان اینکه گاهی بیماران جرات آزمایش دادن را ندارند تصریح کرد: دوره پنجره، عفونت و بیماری سه مرحله ابتلا به ایدز است.

وی تاکید کرد: استفاده از سرنگ آلوده و سرسوزن مشترک، روابط جنسی محافظت نشده، خال کوبی، حجامت و آرایشگاه های غیراستاندارد از جمله راههای ابتلا به ایدز است.

مسئول مرکز مشاوره بیماری های رفتاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید کرد: سلامت افراد مبتلا به ویروس اچ آی وی می توانند با درمان به موقع به آنها برگردد و ضمن اینکه با درمان به موقع این بیماران نمی توانند بیماری را به دیگران انتقال دهند.

وی افزود: از تولد نوزاد مبتلا به اچ آی وی ۲۴ زن باردار مبتلا در کرمان با درمان به موقع پیشگیری شده است و نوزاد این بانوان سالم به دنیا آمده اند.

مرکز مشاوره بیماری های رفتاری دانشگاه علوم پزشکی با ارائه خدمات رایگان شامل بخش های مشاوره، نمونه گیری، پزشک، داروخانه و مددکاری است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.