دکتر  فاطمه ویزشفر عضو هیات علمی پرستاری سلامت جامعه در دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه(س) روز جمعه  رعایت موازین بهداشتی را بهترین راهکار مبارزه با بیماری آنفلوآنزا دانست و گفت: با توجه به شروع فصل سرما و  شیوع بیماری آنفلوآنزا، رعایت موازین بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری ضروری است. بیماری آنفلوآنزا یک بیماری تنفسی حاد واگیر و عامل آن ویروس‌های آنفلوآنزا است.

وی افزود: این بیماری در تمامی طول سال رخ می‌ دهد، اما اغلب بیشترین زمان شیوع آن در ماه‌ های سرد سال و اوج آن در پاییز و زمستان است.

عضو هیات علمی پرستاری سلامت جامعه در دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه(س) مهمترین نشانه های ابتلا به آنفلوآنزا را تب و لرز، سرفه، درد گلو، بی حالی، دردهای عضلانی و مفصلی، آب ریزش از بینی یا گرفتگی بینی دانست و گفت: ویروس‌های آنفلوآنزا به طور عمده از ذرات ریز تنفسی آلوده در هوا و با سرفه و عطسه کردن فرد بیمار منتقل می ‌شود.

این پزشک دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با رعایت و انجام اقدامات پیشگیرانه  می‌توان از ابتلا به بیماری آنفلوآنزا پیشگیری کرد ، هنگام عطسه و سرفه، دهان و بینی خود را با دستمال بپوشانیم.دست‌های خود را به طور مرتب با آب و صابون بشوییم.اگر علایم آنفلوآنزا داریم دست کم یک متر از سایر افراد فاصله بگیریم. هنگام بیماری از دست دادن و روبوسی با دیگران خودداری کنیم.

ویزشفر در ادامه گفت: اگر علائم آنفلوآنزا داریم در خانه بمانیم، استراحت کنیم، مایعات گرم مصرف کنیم و از حضور در محل کار یا مکان ‌های پرجمعیت خودداری کنیم.در صورتی که علائم بیماری شدت یافت، به نزدیکترین مراکز بهداشتی درمانی یا پزشک مراجعه کرده و از مصرف خودسرانه دارو پرهیز کنیم.

بر اساس آمارهای موجود امسال تاکنون این بیماری جان ۱۲ نفر را در استان فارس گرفته است و حدود نیمی از این افراد در نیمه اول سال به بیماری آنفلوانزا مبتلا بودند،بیشتر افراد جانباخته در استان فارس سالمند یا دارای بیماری زمینه‌ای همانند دیابت و آسم بوده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.