احمدرضا سامانی سدهی روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران این استان با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری کمترین تعداد چاه‌های غیرمجاز کشور را دارد، افزود: با پر کردن این تعداد چاه ۶ میلیون مترمکعب آب در برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی استان صرفه‌جویی شد.

وی ادامه داد: همچنین با جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های قانونی ۲۰ میلیون مترمکعب دیگر آب در دشت‌های استان صرفه‌جویی شده که در جلوگیری از وخیم‌تر شدن دشت سفیددشت موثر واقع شده است.

سدهی سامانی با بیان اینکه طرح تعادل بخشی و احیای آب‌های زیرزمینی دارای ۱۵ برنامه عملیاتی است، تصریح کرد: آب منطقه‌ای مجری ۱۳ برنامه و جهادکشاورزی مجری ۲ برنامه از این ۱۵ برنامه است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری، حفظ منابع آبی موجود و بهبود وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی را از مهمترین اهداف اجرای طرح تعادل‌بخشی برشمرد و گفت: این طرح می‌تواند در حفظ محیط‌زیست و بهبود وضعیت اقتصادی و اشتغال استان دستاوردهای مطلوبی به همراه داشته باشد.

سدهی سامانی، در ادامه به روند اجرای طرح بن- بروجن اشاره کرد و افزود: اگرچه اجرای این طرح روند پرفراز و نشیبی داشته است اما هم اینک در حال اجرا است و موانع فراروی آن رفع شده است.

وی تصریح کرد: بررسی تخریب آبگیر این طرح و تعیین مجازات برای عوامل ارتکاب این عمل غیرقانونی نیز از سوی مراجع قضایی در حال پیگیری است و به زودی اعلام می شود.

سدهی سامانی خاطرنشان کرد: تا ۱۵۰ متری محل آبگیر طرح، لوله‎گذاری شده است و امید است با تخصیص اعتبار لازم هرچه سریع‌تر شاهد بهره‌برداری این طرح باشیم.

به گزارش ایرنا ، برخی از کارشناسان عقیده دارند ، بیش از ۹۰ درصد مصارف چهارمحال و بختیاری از منابع آب زیرزمینی است که به سبب خشکسالی‌های اخیر و سوء مدیریت در مصرف آب طی سال‌های گذشته ۵۰ درصد این منابع از دست رفته است.

این استان دارای ۱۰ دشت اصلی است که از این تعداد ۴ دشت ممنوعه بحرانی و ۶ دشت ممنوعه اعلام شده که این وضعیت اجرای طرح تعادل بخشی را به یک ضرورت تبدیل کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.