ذبیح الله غریب روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: طرح اصلاح، احیا، جایگزینی و توسعه باغات به منظور افزایش تولید محصولات باغی در سال زراعی جاری با حمایت مستقیم دولت در سطح باغات این استان  اجرا می‌شود.

وی با اشاره به خشکسالی‌های اخیر و حمله آفات، بیماری‌ها و ضعف درختان در باغات استان گفت: با اجرای طرح تقسیم بندی باغات استان به درجه بندی ، باغات درجه ۳ حذف و  با کشت نهال‌های جدید، اصلاح شده و از طریق اعتبارات یارانه ای استانی احیا می‌شوند.

رییس سازمان جهادکشاورزی  پیش‌بینی کرد: با برنامه ریزی انجام شده در سالجاری ۲ هزار و ۲۵۰ هکتار از باغات استان اصلاح و ۶۵۰ هکتار باغ جدید جایگزین شود.

وی با بیان اینکه  بیشترین سطح باغات درجه ۲ استان به ترتیب در شهرستان‌های سامان و بن  وجود دارد، تصریح کرد: اقدامات اصلاح و احیای باغات درجه ۲ با عملیات هرس، حذف و جایگزینی درختان فرسوده، تغذیه، افزایش ماده آلی خاک، اصلاح و بهبود سیستم آبیاری و مدیریت کشت باغ نیز در دستورکار قرار دارد.

غریب، در خصوص اصلاح سیستم آبیاری باغات استان نیز گفت: با تغییر روش‌های آبیاری سنتی و غرقابی به آبیاری قطره‌ای و نوین ، شیوع آفات، بیماری‌های باغی و مصرف آب در سال جاری ۶، ۰ درصد کاهش یافته است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: با ابلاغ معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی ، ۵۰ درصد هزینه‌های طرح بازسازی و نوسازی باغات در استان به صورت یارانه‌ای پرداخت می‌شود.
وی ، با بیان اینکه جهادکشاورزی برای افزایش بهره‌وری مناسب و صرفه‌جویی در آب اقداماتی را انجام داده است،  افزود: اولویت  افزایش درآمد بهره برداران و افزایش بهره‌وری است که بیش از ۷۲ درصد اراضی شهرستان سامان به سامانه آبیاری‌ نوین مجهز شده  است‌.

به گزارش ایرنا ، چهارمحال و بختیاری با تولید سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزارتن محصولات باغی ، زراغی ، دامی ،  شیلات و عسل به عنوان یکی از قطب کشاورزی و دامپروری کشور محسوب می‌شود.

۶۱۹۹/۲۰۹۷    

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.