به گزارش ایرنا، عباس یزدانی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: با پیگیری‌های به عمل آمده، تهیه مدارک و اسناد مورد نیاز و ارسال آن، به اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجوز مجموعه‌داری گنجینه مردم‌شناسی فرخ‌شهر برای راه‌اندازی در بوستان سرچشمه (دیریژنو) این شهر صادر شده است.

وی افزود: مجموعه‌داری گنجینه مردم‌شناسی فرخ‌شهر از سوی بخش خصوصی و سازمان مردم نهاد دوست‌داران و حافظان میراث فرهنگی زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی خواهد شد.

یزدانی تصریح کرد: در این گنجینه انواع اشیای مرتبط با مردم‌شناسی و اموال فرهنگی با هدف ارتقای آموزش آداب و رسوم، عقاید و روش‌های زندگی بومی پیشینیان فرخ‌شهر و چهارمحال و بختیاری به نمایش گذاشته می‌شود.

وی یادآور شد: راه‌اندازی موزه‌های مردم‌شناسی در معرفی فرهنگ بومی مرتبط با هر منطقه و جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی نقش مستقیم ایفا می‌کند.

به گزارش ایرنا، هم‌اینک ۲۳ موزه در چهارمحال و بختیاری مجوز دارد که از این تعداد ۱۷ موزه فعال و ۶ موزه غیرفعال است.

گرفتن مجوز برای ۴ موزه دیگر در دستورکار ، گروه موزه‌ها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

علاقه‌مندان و متقاضیان راه‌اندازی موزه‌های خصوصی و مشارکتی از حمایت‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و کمک‌های کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری بهره‌مند و تسهیلات ویژه به آنان داده می‌شود.

مجوز مجموعه‌داری گنجینه مردم‌شناسی فرخ‌شهر با عنایت به ماده ۲۰ فصل سوم مصوبه شماره ۲۸۵۸۴/ت۳۳۵۴۲ مورخ ۱۰/۰۵/۱۳۸۴ هیات وزیران تحت عنوان آئین‌نامه مدیریت، ساماندهی و نظارت و حمایت از مالکان و دارندگان اموال منقول فرهنگی – تاریخی مجاز به نام "تهمتن ملکی قهفرخی" صادر شده و پس از تکمیل مدارک مورد نیاز قابل تمدید است.

همچنین اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در صورت مشاهده موارد تخلفی که در مصوبه فوق بدان اشاره شده مختار خواهد بود پروانه مجموعه‌داری را باطل یا به حالت تعلیق درآورد.

فرخ‌شهر شهرستان شهرکرد در ۱۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.