مجید شیرانی شامگاه شنبه در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: از مجموع ۴۷۶ هزار و ۵۴ نفر جمعیت بالای ۳۰ سال این استان ۵۵ هزار و ۴۱۱ نفر فشار خون بالا دارند.

وی افزود: میانگین ابتلای افراد بالای ۳۰ سال در کشور به بیماری فشار خون بالا ۲۷ درصد گزارش شده است.

شیرانی تصریح کرد: در طرح کنترل ملی فشار خون از ۱۵ اردی‌بهشت تا ۱۵ تیر سال‌جاری همزمان با سراسر کشور در چهارمحال و بختیاری فشار خون ۹۸ درصد جمعیت واجد شرایط گروه هدف گرفته شد.

وی یادآور شد: در پایان این طرح ۱۰ هزار و ۵۵۴ نفر شامل ۴ هزار و ۲۴ نفر به صورت قطعی و ۶ هزار و ۵۳۰ نفر به صورت مشکوک شناسایی شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در اجرای طرح کنترل ملی فشار خون، این دانشگاه در بین ۶۳ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی کشور رتبه ۱۰ را به خود اختصاص داد.

وی گفت: شاخص ابتلای افراد گروه سنی هدف به دیابت در کشور ۹.۴۶ درصد و در چهارمحال و بختیاری ۴.۴ برابر ۲۱ هزار نفر است.

شیرانی تاکید  کرد: این آمار برای انواع سرطان‌ها در کشور ۱.۱ درصد و در چهارمحال و بختیاری ۱.۳ درصد برابر یک‌هزار و ۱۱۸ نفر گزارش شد.

وی افزود: میزان ابتلای افراد گروه سنی هدف به تالاسمی در کشور ۲۰.۵ درصد و در چهارمحال و بختیاری ۲۸.۷ برابر ۲۸۷ نفر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان تصریح کرد: این آمار برای کم‌کاری تیروئید مادرزادی در کشور ۲.۵ در هزار تولد زنده در چهارمحال و بختیاری ۴.۶ در هزار تولد زنده برابر ۹۸ نوزاد گزارش شد.

وی یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از ۱۰۰ درصد نوزادان تولید یافته در این استان آزمایش تیروئید انجام می‌دهد.

شیرانی اظهار داشت: آزمایش تیروئید نوزادان تولید یافته در استان تا قبل از سن ۱۰ روزگی آنان انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، براساس دستورالعمل جدید شورای برنامه‌ریزی و توسعه، تعداد کارگروه‌های تخصصی این شورا از ۱۳ به ۴ مورد کاهش یافت.

۴ کارگروه جدید شورای برنامه‌ریزی و توسعه شامل کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری، کارگروه زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش سرزمین و محیط زیست، کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده و کارگروه آموزش، پژوهش، فنآوری و نوآوری است.

این اقدام در راستای انسجام‌بخشی به تصمیمات و کوتاه شدن فرآیندها با هدف تسریع در روند اجرای طرح‌ها صورت گرفت.

چهارمحال و بختیاری جمعیتی افزون بر ۹۴۷هزار نفر است.

بیماری پرفشاری خون یکی از شایع‌ترین بیماری‌های قابل کنترل و قابل پیشگیری است که بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، یک سوم جمعیت بزرگسال کشور مبتلا به این بیماری هستند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.