این بالا بلند نشینی برای چهارمحال و بختیاری، هم مزیت دارد و هم مزیت ندارد، مزیت بام ایران بودن اینکه هوا در استان ناب ناب است، انگار این استان مخزن بزرگی از اکسیژن است.

بلندای چهارمحال و بختیاری و ارتفاع نشینی ، اما هم مزیت های ندارد و یکی اینکه ساختن جاده در این استان تپه ماهوری و کوهستانی نسبت به سایر استانها کم ارتفاع هزینه بالاتر و بیشتری دارد.

توسعه جاده‌ها و ارتقاء راه‌های ارتباطی از مهمترین دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران است، که نقش اساسی در توسعه همه جانبه و پویایی مناطق مختلف کشور به خصوص استان‌های کم‌برخوردار مانند چهارمحال و بختیاری داشته است.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و توجه خاص این دولت به توسعه متوازن و عادلانه در نقاط مختلف کشور به ویژه مناطق کمترتوسعه یافته مانند چهارمحال و بختیاری، توسعه، تکمیل و بهره‌برداری از جاده‌های مختلف در این استان جان تازه‌ای به خود گرفت.

چهارمحال و بختیاری به عنوان کوتاه‌ترین مسیر ارتباطی فلات مرکزی ایران با استان‌های جنوب، غرب و جنوب غرب کشور و همچنین به لحاظ برخورداری از شرایط خاص آب و هوایی و دارا بودن جاذبه‌های گردشگری یکی از مهمترین و اصلی‌ترین مقاصد گردشگری برای مسافران داخلی و خارجی به شمار می‌رود.

همین امر مهم باعث شده تا ضرورت ارتقای کمی و کیفی راه‌های ارتباطی و جاده‌های اصلی و فرعی چهارمحال و بختیاری به عنوان یکی از مهمترین برنامه‌های اجرایی مسئولان دولتی در سطح ملی و استانی قرار گیرد.

در این راستا با تعیین محمد باقر نوبخت معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان نماینده دولت در ستاد اقتصاد مقاومتی چهارمحال و بختیاری وضعیت اجرای طرح‌های توسعه‌ای این استان به خصوص راه‌های جاده‌ای و ریلی روند شتابانی به خود گرفته است.

"احداث باند دوم تیران – سامان – چالشتر، کنار گذر شهرکرد – باغبهادران – گردنه رخ – شهرکرد"، "محور شهرکرد – ناغان – بازفت" تا "مسجد سلیمان"، "شهرکرد – بروجن – لردگان"، "اردل – دوپلان (گورمیزه)" و "راه‌آهن مبارکه – سفیددشت – شهرکرد" از مهمترین طرح‌های جاده‌ای و ریلی چهارمحال و بختیاری است که مورد توجه ویژه و معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بعنوان نماینده دولت در ستاد اقتصاد مقاومتی این استان قرار دارد.

به همین لحاظ، نوبخت با صدور احکامی جداگانه از سوی معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور، مجری طرح‌های اقتصاد مقاومتی این استان را تعیین کرد.

در این احکام عباس خطیبی معاون راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور بعنوان مجری طرح "تکمیل راه‌آهن مبارکه – شهرکرد"، داریوش حسینی مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری بعنوان مجری طرح تکمیل جاده "شهرکرد – بروجن – لردگان" و طرح "تکمیل جاده اردل – گورمیزه – دوپلان"، احمد جمشیدی مدیرکل حمل و نقل و راهداری جاده‌ای استان عهده‌دار اجرای تکمیل "جاده ناغان – کارون چهار و "تکمیل جاده خوزستان – ارمند" انتخاب شدند.

همچنین احمدرضا سدهی سامانی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری بعنوان مجری "تکمیل طرح انتقال آب بن – بروجن"، ذبیح‌الله غریب مدیرکل جهاد کشاورزی استان مجری طرح "توسعه باغات در زمین‌های شیب‌دار و تجهیز به فنآوری‌های نوین" و سهراب رئیسی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مجری طرح احداث ۲ هزار و ۴۴۰ واحد مسکونی برای روستائیان نیازمند تعیین شده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در خصوص طرح "احداث باند دوم تیران – سامان – چالشتر، کنار گذر شهرکرد – باغبهادران – گردنه رخ – شهرکرد" گفت: قطعه یک این طرح از کیلومتر صفر (گردنه رخ) تا ۲۴ با پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصدی و از کیلومتر ۰ تا ۸ (تونل دوم رخ به طول یک‌هزار و ۳۶۷ متر) هم‌اکنون از راه‌های طرفین تکمیل و با ۲ لایه آسفالت به بهره‌برداری رسیده است.

داریوش حسینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: کیلومتر ۸ تا ۲۴ (باند دوم تونل رخ – شهرکرد) بهره‌برداری شده و دارای پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصدی است.

وی افزود: عملیات اجرایی قطعه ۲ طرح "احداث باند دوم تیران – سامان – چالشتر، کنار گذر شهرکرد – باغبهادران – گردنه رخ – شهرکرد" از کیلومتر ۲۴ تا ۳۶ شروع نشده است.

حسینی تصریح کرد: قطعه ۳ این طرح از ۳۶ تا ۴۱ (شهرکرد) به طول ۵ کیلومتر علمیات روسازی تا یک لایه آسفالت انجام شده و پیشرفت قطعه به ۹۰ درصد رسیده است.

وی یادآور شد: قطعه ۴ طرح "احداث باند دوم تیران – سامان – چالشتر، کنار گذر شهرکرد – باغبهادران – گردنه رخ – شهرکرد" حدفاصل کیلومتر ۴۱ تا ۵۵ به طول ۱۵ کیلومتر "کنار گذر شهرکرد از سمت میدان قمر بنی هاشم(ع)" است که از کیلومتر ۴۹ تا ۵۳ عملیات احداث ابنیه فنی ۱۰۰ درصد و اجرای روسازی ۹۵ درصد شده است.

مجری طرح تکمیل جاده "شهرکرد – بروجن – لردگان" و طرح "تکمیل جاده اردل – گورمیزه – دوپلان" چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در این قطعه اجرای آسفالت لایه نخست و دوم ۳۵ درصد و پیشرفت فیزیکی کل قطعه ۷۵ درصد است.

وی گفت: اجرای یک‌هزار و ۴۰۰ متر آسفالت در ۲ لایه از "آرامستان بهشت رحمت شهرکرد به سمت جاده سامان"، اساس به طول ۲ هزار و ۵۰۰ متر، زیراساس به طول یک‌هزار متر، ابنیه فنی و تکمیل پل ۳ دستگاه شامل ۲ دستگاه پل ۲ متری و یک دستگاه پل ۴ متری انجام می‌شود.

حسینی تاکید کرد: قطعه ۵ طرح "احداث باند دوم تیران – سامان – چالشتر، کنار گذر شهرکرد – باغبهادران – گردنه رخ – شهرکرد" حدفاصل کیلومتر ۵۵ تا ۶۶ (باند دوم چالشتر – سامان) به طول ۱۱ کیلومتر بهره‌برداری شده و پیشرفت قطعه ۹۰ درصد است.

وی افزود: در قطعه ۶ این طرح از کیلومتر ۶۶ تا ۷۳ به طول ۷ کیلومتر عملیات خاکی کمربندی سامان به طول ۷ کیلومتر انجام شده، اساس در مرحله ۱۰۰ درصدی بوده، اجرای لایه نخست ۱۰۰ درصد و لایه دوم ۷۵ درصد صورت گرفته و پیشرفت فیزیکی پروژه ۹۰ درصد است.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: هم‌اینک عملیات اجرایی قطعه ۷ طرح "احداث باند دوم تیران – سامان – چالشتر، کنار گذر شهرکرد – باغبهادران – گردنه رخ – شهرکرد" از کیلومتر ۷۳ تا ۹۰ به طول ۱۷ کیلومتر شروع شده است.

وی یادآور شد: کمبود اعتبار و نبود تخصیص، معارضان محلی، عبور لوله نفت و لوله گاز اصلی از مهمترین مشکلات و مسایل اجرایی طرح "احداث باند دوم تیران – سامان – چالشتر، کنار گذر شهرکرد – باغبهادران – گردنه رخ – شهرکرد" به شمار می‌رود.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت اجرای مشخصات کلی "محور شهرکرد – ناغان – بازفت" در چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: این طرح هم اینک ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به هزینه ۱۹۲ میلیارد ریالی برای اجرای "محور شهرکرد – ناغان – بازفت" گفت: برای تکمیل و بهره‌برداری از این طرح حداقل ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

مجری طرح تکمیل جاده "شهرکرد – بروجن – لردگان" و طرح "تکمیل جاده اردل – گورمیزه – دوپلان" چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: اعتبار قانون بودجه ۱۳۹۸ این طرح ۶۰۰ میلیارد ریال و اعتبار مصوب ابلاغی سال ۱۳۹۸ آن برابر ۵۳۲ میلیارد ریال است.

وی افزود: اقدامات انجام شده "محور شهرکرد – ناغان – بازفت" در سال‌جاری و بعد از سفر محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان نماینده دولت در ستاد اقتصاد مقاومتی چهارمحال و بختیاری شامل ۳ هزار و ۵۰۰ متر اجرای لایه نخست زیرسازی، ساخت ۵ دستگاه پل به دهانه ۲ متر تا ۵ متر، ساخت آب‌روها و پل‌های باقیمانده، ساخت ۸ دستگاه دیوار حائل به طول ۱۴۰ متر و ارتفاع ۳ متر است.

حسینی تصریح کرد: همچنین اجرای لایه دوم بیس مسیر و تکمیل پل چشمه مولا در قطعه ۳ در مسیر واریانت آلیکوه با پیشرفت ۸۰ درصد در حال انجام است.

وی یادآور شد: کمبود اعتبار و نبود تخصیص از مهمترین مشکلات اجرای این طرح به شمار می‌رود.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: شرح عملیات "محور شهرکرد – ناغان – بازفت" در ۶ قطعه خلاصه می‌شود.

وی گفت: مطالعات قطعه ۱ "شهرکرد – شلمزار" از "سه راهی خوزستان تا شمس‌آباد" به طول ۱۴ کیلومتر انجام شده و در حال برگزاری مناقصه است.

حسینی تاکید کرد: قطعه ۲ "محور شهرکرد – ناغان – بازفت" از "ورودی شمس‌آباد تا سه راهی امیرآباد" است.

وی افزود: قطعه ۳ این مسیر به طول ۲۴ کیلومتر حدفاصل کیلومتر ۵۰ تا ۷۴ دارای یک دستگاه پل بزرگ (پل دشتک) بوده که تکمیل شده است.

مجری طرح تکمیل جاده "شهرکرد – بروجن – لردگان" و طرح "تکمیل جاده اردل – گورمیزه – دوپلان" چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در مسیر واریانت آلیکوه از کیلومتر ۶۲ تا ۷۰ به طول ۸ کیلومتر دارای آسفالت لایه دوم تکمیل شده است.

وی یادآور شد: در قطعه ۴ "محور شهرکرد – ناغان – بازفت" از کیلومتر ۱۴۰ تا ۱۶۰ به طول ۲۰ کیلومتر اجرای واریانت تونل زره به طول یک‌هزار و ۵۵۰ متر، حفاری به طول ۸۰۰ متر و تحکیمات و شاتکریت از سمت خروجی انجام و در قسمت ورودی به طول ۱۵ متر حفاری و قاب‌گذاری شد.

حسینی اظهار داشت: در قطعه ۵ "صمصامی – بازفت (حذف گردنه چری)" طول مسیر واریانت چری ۱۲ کیلومتر، پیشرفت فیزیکی ۵ درصد و حفاری تونل به طول ۵ متر است.

وی گفت: همچنین قطعه ۶ "بهسازی راه شهرکرد – بازفت – مسجد سلیمان (حذف گردنه تاراز)" در حال مطالعه است.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: این طرح در سال ۱۳۹۷ به طول ۱۱.۵ کیلومتر شروع شده، مطالعات مسیر نخست تصویب و مطالعات مرحله دوم در حال انجام است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح "شهرکرد – بروجن – لردگان" در چهارمحال و بختیاری افزود: این طرح ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

حسینی به هزینه یک‌هزار و ۴۱۶ میلیارد ریالی برای اجرای طرح "شهرکرد – بروجن – لردگان" اشاره و تصریح کرد: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل و بهره‌برداری از این طرح حداقل ۲ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال است.

وی یادآور شد: اعتبار قانون بودجه سال ۱۳۹۸ این طرح یک‌هزار و ۸۵ میلیون ریال مشخص شده است.

مجری طرح تکمیل جاده "شهرکرد – بروجن – لردگان" و طرح "تکمیل جاده اردل – گورمیزه – دوپلان" چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: قطعه دوم "محور بروجن – لردگان" از کیلومتر ۴۸ تا ۶۳ (دوراهی بلداجی) به صورت چهار خطه در سال ۱۳۸۴ به بهره‌برداری رسیده است.

وی گفت: این طرح از کیلومتر ۶۳ تا ۶۵ (گندمان)، از کیلومتر ۶۵ تا ۶۷ (بلوار داخلی شهر گندمان) و از کیلومتر ۶۷ تا ۶۹ (خروجی شهر گندمان) به صورت چهار خطه در حال بهره‌برداری است.

حسینی تاکید کرد: اجرای این طرح از کیلومتر ۷۹ تا ۹۲ "سه‌راهی امام‌قیس تا گدارکبک" به طول ۱۳ کیلومتر در دست احداث بوده که ۲ کیلومتر از مسیر یادشده در (گدارکبک) بدلیل وجود معارض به کندی پیش می‌رود.

وی افزود: کیلومتر ۹۲ تا ۱۱۲ (گدارکبک تا گردبیشه) به صورت چهار خطه به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: کیلومتر ۱۱۷ تا ۱۲۲ این طرح دارای ۲ دهانه تونل به طول یک‌هزار و ۱۰۰ و یک‌هزار و ۴۰۰ متر در حال حاضر به طول ۷۱۰ متر انجام شده و ۴۳۵ متر آن لاینینگ شده است.

وی یادآور شد: از کیلومتر ۱۱۷ تا ۱۳۱ (سه راهی کوشکی) طرح "شهرکرد – بروجن – لردگان" در حال بهره‌برداری قرار دارد.

حسینی اظهار داشت: کیلومتر ۱۳۱ تا ۱۶۰ کل مسیر "شهرکرد – بروجن – لردگان" در سال ۱۳۸۸ به بهره‌برداری رسیده است.

وی در بخش بعدی سخنان خود با اشاره به طرح "اردل – دوپلان (گورمیزه)" چهارمحال و بختیاری گفت: بعد از سفر دکتر نوبخت به استان در این طرح ۱۸۵ هزار متر مکعب خاک‌برداری، ۳۰ هزار متر مکعب خاک‌ریزی، طراحی ۲ دهانه پل به دهانه ۲۵ متر و ارتفاع ۱۸ متر انجام شد.

مجری طرح تکمیل جاده "شهرکرد – بروجن – لردگان" و طرح "تکمیل جاده اردل – گورمیزه – دوپلان" چهارمحال و بختیاری همچنین در خصوص طرح "راه‌آهن مبارکه – سفیددشت – شهرکرد" تاکید کرد: این طرح به طول ۹۲ کیلومتر از حسن‌آباد اصفهان آغاز و سپس به سفیددشت در شهرستان بروجن و در نهایت به میدان قمر بنی هاشم (ع) در شهرکرد می‌رسد.

وی افزود: قطعه نخست این طرح از کیلومتر صفر تا ۴۲ به طول ۴۲ کیلومتر از حسن‌آباد اصفهان شروع شده و هم‌اینک دارای پیشرفت فیزیکی ۳ درصدی است.

حسینی تصریح کرد: قطعه دوم "راه‌آهن مبارکه – سفیددشت – شهرکرد" به طول ۳۸ کیلومتر در سفیددشت زیرسازی شده و پیشرفت ۹۷ درصدی دارد.

وی یادآور شد: پیمانکار قطعه سوم این طرح به طول ۲۰ کیلومتر انتخاب شده و در حال تجهیز کارگاه و شروع به کار است.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: مطالعه قطعه چهارم "راه‌آهن مبارکه – سفیددشت – شهرکرد" به طول ۱۳ کیلومتر انجام شده و در دست برگزاری مناقصه است.

وی با اشاره به انجام اقدامات لازم بابت روسازی کل مسیر "راه‌آهن مبارکه – سفیددشت – شهرکرد" در سال‌جاری گفت: کمبود اعتبار و نبود تخصیص از مهمترین مشکلات این طرح به شمار می‌رود.

معاون راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌ها و امور زیربناهای حمل و نقل کشور نیز در خصوص طرح "راه‌آهن مبارکه – سفیددشت – شهرکرد" گفت: به‌تازگی با پیگیری‌های استاندار چهارمحال و بختیاری و حمایت‌های سازمان برنامه و بودجه کشور این طرح جزو طرح‌های اقتصاد مقاومتی تلقی شده است.

عباس خطیبی تاکید کرد: پس از سفر معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به شهرکرد، حمایت‌های ویژه‌ای از این انجام و دستوراتی برای تسریع در روند اجرایی آن از سوی محمدباقر نوبخت صادر شد.

وی افزود: براساس پیش‌بینی‌ها و توافق‌های صورت گرفته در سطح ملی و استانی قرار شده طرح "راه‌آهن مبارکه – سفیددشت – شهرکرد" تا بهار ۱۴۰۰ افتتاح و بهره‌برداری شود.

به گزارش ایرنا، با توسعه، تکمیل و بهره‌برداری از جاده‌های چهارمحال و بختیاری بعنوان کوتاه‌ترین مسیر ارتباطی فلات مرکزی ایران با استان‌های جنوب، غرب و جنوب غرب کشور وضعیت این استان در بخش‌های مختلف رونق می‌یابد.

افزایش اشتغال، کاهش نرخ بیکاری، ارتقای ایمنی جاده‌ای، کم شدن میزان تصادفات، پائین آمدن نرخ مرگ و میر ناشی از تلفات جاده‌ای، رونق اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت خانوارها از مهمترین دستاوردهای توسعه، تکمیل و بهره‌برداری از جاده‌های چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.