در برخی از روستاها ، یک شغل سنتی وجود دارد که نسل به نسل به فرزندان به ارث می‌رسد، آن" کشاورزی" است، که گاهی با فوت پدر خانواده ، زمین به عنوان میراث خانوادگی به ارث اعضا می‌رسد و این زمین‌های کشاورزی، با ارث رسیدن‌ها، کوچک و کوچکتر می‌شود.

کوچک شدن زمین که هیچ، سال به سال خشکسالی نیز بر دشت و دامن زمین‌های روستا سیطره پیدا می‌کند که در این شرایط دیگر کشاورزی صرفه‌ای ندارد.

گران شدن نهادهای کشاورزی، پایین آمدن قیمت محصول در زمان فور آن در بازار، بالاتری دستمزد کارگران، برای کشاورز نیز دغدغه می‌شود از این رو ، کشاورزی برای روستاها کمی هزینه‌بر می‌شود.

اما روستا همچنان باید قطب تولید باقی بماند چون روستاییان از دیرباز یک استقلال تولید محصول را در خود نهادینه کرده اند از این رو برای آنها یک اعتبار تاریخی اقتصادی است.

جوانان روستا چه می‌شوند؟ برخی از آنها علاقه‌ای به کشاورزی ندارند، عده‌ای دانشگاه رفتهاند و مدارج دانشگاهی دریافت کرده اند، برای آنها چه باید کرد. 

دولت در چند سال اخیر به دنبال ایجاد زمینه اشتغال برای جوانان در روستاها بر محور تولید بوده است و گاهی این روند نیز با استقبال جوانان روستاها همراه بوده است.

توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، توسعه و ترویج تولید محصولات با ارزش و سازگار با کم آبی، تولید محصولات صنایع دستی، تقویت کارگاه های کوچک خانگی، ایجاد شغل‌های زودبازده، پرداخت تسهیلات کمبهره ، توجه به بیمه روستاییان و عشایر، بیم شدن اجباری دام روستاییان و عشایر، حمایت از اشتغال آفرینی جوانان، توسعه زیرساختهای مخابراتی برای روستاها و توسعه زیرساخت های عمرانی از مهمترین برنامه های تولید برای توجه به روستاها بوده است.    

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت: طی دو سال از عملکرد دولت دوازدهم ۲۳۵ میلیارد تومان از تسهیلات مشاغل پایدار روستایی و عشایری این استان جذب شد.

حفیظ‌الله فاضلی در گفت وگو با ایرنا افزود: در قالب طرح مشاغل پایدار روستایی و عشایری، ۴۶۶ میلیارد تومان به این استان تخصیص داده شد که تاکنون ۲۳۵ میلیارد تومان آن تخصیص داده شده است.

وی ادامه داد: از میزان اعتبارات تخصیص داده شده تاکنون ۲۹۰ میلیارد تومان آن مصوب و تعیین تکلیف شده و ۲۳۵ میلیارد تومان آن در قالب ۳ هزار و ۱۵۱ طرح پرداخت شده است.

فاضلی تصریح کرد: همچنین در بخش مشاغل خانگی و اشتغال فراگیر نیز اعتبارات قابل توجهی به این استان اختصاص داده شد که در کاهش نرخ بیکاری این استان نقش موثری داشته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری، مجموع اعتبار تخصیص یافته به استان در قالب طرح مشاغل خانگی را در حدود ۱۶ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: از این میزان تاکنون ۹۵ درصد آن معادل بیش از ۱۵ میلیارد تومان جذب و برای ۳ هزار نفر در این استان اشتغالزایی کرده است.

فاضلی خاطر نشان کرد: سهم این استان در حوزه مشاغل فراگیر نیز ۴۰۰ میلیارد تومان است که تاکنون در حدود ۵۰۰ طرح تسهیلات لازم را از این محل دریافت کرده‌اند.

وی، رشد ۵ هزار نفری جمعیت برخوردار از بیمه روستایی، عشایری و کشاورزی استان را از دیگر دستاوردهای دولت دوازدهم در این حوزه برشمرد و افزود: افراد برخوردار از این بیمه از ۲۳ هزار نفر در سال ۹۶ به ۲۸ هزار نفر در سال جاری افزایش یافته است.

فاضلی با اشاره به کاهش ۳.۳ درصدی کاهش نرخ بیکاری این استان خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری این استان در بهار ۹۷ در حدود ۲۲.۸ درصد بوده که این رقم در بهار ۹۸ به ۱۶.۷ درصد کاهش یافته است.

وی همچنین به طرح " یارانه دستمزد " به عنوان یکی از سیاست‌های دولت دوازدهم برای کاهش نرخ بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی اشاره کرد و گفت: چهارمحال و بختیاری با ۷ استان دیگر پایلوت برگزاری این طرح انتخاب شده‌اند.

استاندار چهارمحال و بختیاری نیز تاثیر تسهیلات مشاغل پایدار روستایی و عشایری را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: این تسهیلات در حدود ۶ درصد نرخ بیکاری روستاهای استان را کاهش داد.

اقبال عباسی افزود: روستاها کانون توسعه اقتصاد مقاومتی به شمار می روند و چنانچه بتوان از تسهیلات این حوزه بخوبی بهره گیری کرد، می توان گام های موثری در این حوزه برداشت.
وی با اشاره به نرخ بالای بیکاری در این استان طی سال های گذشته تصریح کرد: این موضوع سبب شده تا تسهیلات ارزان قیمت بیشتری به استان تخصیص داده شود و این تدبیر در استان موثر واقع شد و هم اینک موقعیت بهتری در کاهش نرخ بیکاری داریم.
عباسی به مشکلات فراروی اعطای تسهیلات مشاغل روستایی، عشایری، تصریح کرد: وثیقه بانکی، نبود آشنایی و اطلاعات کافی نسبت به طرح و برخورداری از تسهیلات و کم توجهی به مقوله آموزش از چالش های این حوزه به شمار می رود.
استاندار چهارمحال و بختیاری، زنجیره ای کردن ضمانت ها را از راهکارهای رفع مشکل وثیقه در مناطق روستایی پیشنهاد داد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با ۱۰ شهرستان و جمعیتی افزون بر ۹۴۷ هزار نفر بیش از ۸۵۰ روستا و آبادی دارد.

۲۰۹۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.