صنعت فوتبال از آن جهت که، اکنون فوتبال از پدیده ابژکتیو اجتماعی به یک صنعت سابژکتیو تبدیل شده است و این را می‌تواند در انتخاب لیونل مسی برای ششمین سال به عنوان مرد فوتبال اثرگذار باشد.

صنعتی شدن فوتبال از زمانی آغاز شد که آکادمی‌ها فوتبال برای جذب استعدادها راهی آفریقا، آمریکای جنوبی و آسیا شدند تا استعدادها را شناسایی کنند و آنها را برای آینده فوتبال کره خاکی آماده کنند.

صنعتی شدن فوتبال از آن جهت که، استعدادهای نوجوان و جوان آفریقا، آمریکای جنوبی و آسیا شناسایی شوند و پس از سرمایه گذاری بر روی آنها، در دوره بلوغ و رشد ورزشی با قیمت گزافی به باشگاه‌های سرمایه‌دار فوتبال فروخته شود.

میزان نقل و انتقال بازیکنان در بین باشگاه‌ها یکی از جذابترین بخش‌ها برای هواداران است و در این بین پول‌های بزرگ برای خرید و فروش بازیکنان بین باشگاه‌ها رد و بدل می‌شود.

اما فیفا در برنامه THE BEST FIFA FOOTBALL AWARDS تصمیم گرفت بهترین هوادار و بهترین بازی جوانمردانه را معرفی کند که در این بین " سیلویا گرکو " مادر تماشاگر نابینا که بازی‌های تیم پالرمو برزیل را برای فرزندش گزارش میکرد، درست مانند تماشاگر نابینای نساجی قائمشهر که دوستش بازی این تیم را برای او گزارش زنده می کرد. 

در بخش بازی جوانمردانه نیز فیفا دست به ابتکار عمل زد و در این بین از "مارسلو بیلسا " نام برد ، سرمربی تیم لیدز یوناتید که مانع صعود تیمش به لیگ برتر جزیره شد.

لیدزیوناتید در بازی سال گذشته در برابر استون ویلا به میدان رفت و در حالی که بازیکن استون ویلا از فرط مصدومیت روی زمین افتاده بود ، بازیکنان بیلسا گلزنی کردند و زمینه حضور خود در لیگ برتر را فراهم کردند.

اما بازیکنان استون ویلا به این نوع بازی اعتراض کردند و در این بین مارسلو بیلسا از بازیکنان لیدز درخواست کرد در مقابل تیم استون ویلا دفاع نکنند تا این تیم به گل برسد و گل زده لیذر یوناتیدی ها برای استون ویلا جبران شود و بازی در نتیجه یک بر یک شد.

این بازی در پایان به تساوی رسید و در حالی که تیم لیدز فقط ۱۰ دقیقه تا صعود به لیگ برتر جزیره فاصله داشت، این استون ویلا بود که با تساوی اقدام بیلسا به لیگ برتر صعود کرد.

این نوع رفتار در بازی‌های فوتبال که به سمت صنعتی شدن رفته است، بی نظیر و کم نظیر است چرا که تیم‌ها برای حضور خود در لیگ‌ها یا صعود به لیگ‌های بالاتر میلیون دلاری هزینه می‌کنند.

چنانچه اگر سهام باشگاه لیدز یوناتید در بورس انگلیس که این روزها با مساله برگزیت دست و پنجه نرم می کند، قرار داشت ، این حرکت بیلسا میتوانست به سقوط سهام لیدزی‌ها منجر شود و یک تیم را نابود کند که سقوط سهام به منزله شکست اقتصادی در صنعت فوتبال است.

فیفا این بار با Fair Play Award: Marcelo Bielsa اعلام کرد که به دنبال ارزش‌آفرینی اجتماعی است تا گاهی از نقدهای صنعتی شدن فوتبال فرار کند.

فیفا سالها بر مساله Fair Playتاکید می‌کند و به هر نحوی که شده دوست دارد این مساله در جهان رسانه ها برجسته شود تا از اتهام صنعتی شدن فوتبال خود را مبرا کند و روح المپیکی در فوتبال حاکم باشد.

حالا نه تنها مارسلو بیلسا آرژانتینی از لیذر یوناتید اخراج نشده است بلکه هواداران لیدز ، حتی آنها که پس از این تساوی دست به خشونت متعصبانه رفتاری زدند، در نهایت مجبور شدن به این مربی خرده نگیرند و انتظار دارند تیمشان در سال بعد به لیگ برتر جزیره صعود کند.

مارسلو بیلسا پس از آن که مورد انتقاد تند از سوی تعدادی از هواداران متعصب لیذر یوناتید انگلیس قرار گرفت ، اعلام کرد که : " چه اتفاقی افتاد، فوتبال انگلیسی در سراسر جهان شهرت دارد، تنها چیزی که می‌خواهم بگویم. "(نقل قول از گاردین)

حالا کم کم فوتبال در حال بازگشت به مولفه های ابژکتیو اجتماعی خود است، پول همه فوتبال نیست و فیفا نیز در نتیجه از یک تساوی تراژیک می تواند بازی جوانمردانه خلق کند.

این همان روح فوتبال است، فوتبال مثبت ، فوتبالی که می‌تواند جوانمردانه اما زیبا و به دور از خشونت رفتاری و کلامی باشد، بدون سنگ پرانی به بازیکنان حریف، بدون ترقه و دود، بدون جنجالها مربی و بازیکنان و بدون شکایتها برای هم ، بدون متهم کردن وزیر و معاون وزیر در دخالت امور باشگاه‌ها ، بدون حضور دلال‌ها،بدون سرک کشیدن در زندگی خصوصی ورزشکاران و این فوتبال روزی در جهان، فراگیرتر از فوتبال صنعتی خواهد شد.

۲۰۹۷

   

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.