مصطفی حیدری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: این خواسته‌ها شامل خرید دام عشایر و جلوگیری از ورود دام از خارج استان، تامین علوفه برای دامداران، پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه با بهره پایین، فعال کردن تعاونی مصرف، ایجاد هماهنگی برای کوچ به موقع و احیای ایل‌راه‌ها است.

وی افزود: خرید دام مازاد بر نیاز عشایر و جلوگیری از ورود دام سایر استان‌ها به داخل چهارمحال و بختیاری در تقویت بنیه اقتصادی عشایر نقش دارد.

حیدری تصریح کرد: با توجه به خشکسالی‌های ۱۱ ساله اخیر در چهارمحال و بختیاری امور عشایر کشور باید برنامه‌ای برای تامین به موقع علوفه مورد نیاز دام‌های عشایر در دستورکار داشته باشد.

وی یادآور شد: پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه با بهره پایین به عشایر در افزایش تولیدات دامی و صنایع دستی عشایری تاثیرگذار است.

نماینده شورای اسلامی شهرکرد اظهار داشت: تشکیل و فعال کردن تعاونی مصرف ویژه عشایر می‌تواند در تامین به موقع نیازهای مختلف این قشر زحمت‌کش نقش‌آفرینی کند.

وی گفت: ایجاد هماهنگی برای کوچ به موقع عشایر باعث حفاظت از مراتع و گونه‌های گیاهی طبیعی و جلوگیری از ورود خسارت‌های احتمالی ناشی از کوچ زودهنگام خواهد شد.

حیدری تاکید کرد: احیای ایل‌راه‌های عشایری از مهمترین خواسته‌ها و نیاز عشایر شهرکرد و چهارمحال و بختیاری است که باید مورد توجه جدی مسئولان مرتبط به خصوص مدیران امور عشایر کشور و استان قرار گیرد.

وی افزود: تمامی این خواسته‌ها در سفر اخیر کرمعلی قندالی معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان امور عشایر کشور به چهارمحال و بختیاری مطرح شد و امید است در سریع‌ترین زمان ممکن بررسی و برای رفع این مشکلات چاره‌اندشی و اقدام شود.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با ۱۲۶ هزار نفر جمعیت عشایری به همراه یک میلیون و ۶۰۰ هزار راس دام سبک درون کوچ و برون کوچ، دومین استان عشایری کشور بعد از فارس است.

بیشتر جمعیت عشایری چهارمحال و بختیاری در شهرستان های کوهرنگ، اردل ، لردگان و بخشی از آن در بروجن است و تعدادی از عشایر کوچرو برون استانی نیز در مرکز استان در فصل بهار و تابستان استقرار دارند. 

۷۳۶۲/۲۰۹۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.