به گزارش ایرنا، اجرای طرح بیمه اجباری دام برگرفته از حکم قانونی بند ث ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه کشور، ابلاغی از سوی وزیر جهاد کشاورزی است و شیوه اجرا و جزئیات این طرح ملی نیز اعلام شده است.

کرمعلی قندالی روز شنبه در نشست با تشکلهای و اتحادیه عشایر چهارمحال و بختیاری، تعداد دام سبک عشایر را حدود ۲۳ میلیون راس برآورد کرد و اظهار داشت: با مصوبه دولت در اجباری شدن بیمه دام عشایر ، تا پایان سال زراعی ۸ میلیون واحد دامی معادل ۲۵ درصد زیر پوشش بیمه قرار می‌گیرد.      

به گفته وی، با برنامه‌ریزی انجام شده از سوی دولت، تمامی خدمات به عشایر براساس الزامی بودن بیمه دام است که براساس قانون تا پایان برنامه ششم توسعه، تمامی جمعیت دامی کشور زیر پوشش صندوق بیمه کشاورزی قرار گیرد.

رییس سازمان امور عشایری کشور، نامحدود بودن پرداخت تسهیلات کم‌بهره به تشکل‌ها و اتحادیه عشایر در تکمیل زنجیره گوشت قرمز را یادآور شد و گفت: در صورت ارائه طرح توجیهی و داشتن شرایط، تسهیلات درخواستی به هر میزان، به تشکلها دامپروی اختصاص خواهد یافت.

قندانی تصریح کرد:اگر چه بیشتر تولیدات عشایر در زمینه تولید مواد پروتیینی و لبنی است، اما در حوزه صنایع دستی نیز حدود ۳۵ درصد تولید کل کشور متعلق به جامعه عشایری است.
وی، وسعت مراتع  مستعد سطح کشور را  ۳۲ میلیون هکتار ذکر کرد و گفت: از این میزان حدود ۷۰۰ هزار هکتار در قلمرو عشایر است.
قندالی گفت: سالانه بین ۳تا ۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات به صورت یکساله به صورت سرمایه در گردش در اختیار عشایر قرار می‌گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی کشور افزود: توانمندی عشایر با آگاهی بخشی و آموزش‌های لازم در جهت بهره‌برداری از ظرفیت سرزمینی، تنوع معیشتی و تنوع درآمد در دستورکار سازمان امور عشایری قرار دارد.
قندالی، از بیمه اجباری  ۴۴۰ هزار دام سبک در چهارمحال و بختیاری در سالجاری خبر داد و گفت:  تا پایان سال آینده باید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دام عشایر این استان زیر پوشش بیمه دامی قرار گیرد.  

به گزارش ایرنا ، در سفر دو روزه رییس سازمان امور عشایری کشور ۲۵ طرح عمرانی با اعتباری افزون بر ۶۰۰ میلیارد ریال در قالب پرواربندی دام سبک ، پمپاژ و انتقال اّب شرب به مناطق و توسعه باغات و کشت گیاهان دارویی افتتاح و مورد بهرهبرداری قرار گرفت. 

 استان چهارمحال و بختیاری با ۱۲۶ هزارنفر جمعیت عشایری به همراه یک میلیون و ۶۰۰ هزار راس دام سبک درون کوچ و برون کوچ، دومین استان عشایری کشور بعد از استان فارس است.

۶۱۹۹/۲۰۹۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.