هوشنگ جزی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران استان در حاشیه دیدار از طرح های آبخیزداری منطقه قلنگون شهرکرد افزود: با اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری در هر هزار هکتار اراضی در مناطق کوهستانی ۵۳۰ متر مکعب و مناطق دشتی یکهزار متر مکعب در هکتار نفوذ آب صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه در مکان هایی که طرح های آبخیزداری اجرا شده بود ۷۰ درصد سیل کنترل شد، گفت: در سیل  اخیر گلستان ۷۵ میلیون متر مکعب سیلاب در حوزه های که عملیات آبخیزداری انجام شده بود، مدیریت شد.

به گفته وی، در مناطقی از جمله لرستان، کرمانشاه و تهران که طرح های آبخیزداری کمتر اجرا شده بود خسارت زیادی وارد شد.

وی با تاکید بر اینکه  اقدامات آبخیزداری در عرصه های منابع طبیعی با بارش باران ارتباط ندارد و در هر مکان و زمان از جمله  خشکسالی و تر سالی برای تغذیه سفره ها و کنترل سیل استفاده می شود، اظهار داشت: اجرای این طرح ها  بر اساس برنامه ریزی در طول سال و در  نقاط بحرانی، دشت های ممنوعه و مناطقی که سیل های شدیدتر است، اجرا می شود.

جزی گفت: طرح های آبخیزداری در تمام استانهای کشور متناسب با وضعیت منطقه طرح های برای مقابله با سیل، تغذیه سفره های زیر زمینی، جلوگیری از تخریب عرصه های ملی با افزایش پوشش گیاهی و کاهش وابستگی معیشت مردم به منابع طبیعی اجرا می شود.

به گفته وی ، امسال از محل صندوق توسعه ملی یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری کشور اختصاص داده شد که نسبت به سال گذشته ۲.۵ برابر افزایش داشته است.

به گزارش ایرنا ، سرکشی از طرح های آبخیزداری و آبخوانداری و افتتاح طرح های منابع طبیعی از برنامه های سفر یکروزه معاون وزیر جهاد کشاورزی و  مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، ماتع و آبخیزداری کشور به استان چهارمحال وبختیاری بود.

میزان خسارت سیلاب در بهار امسال در کشور در بخش زیرساخت ها حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال براورد شد که میزان خسارت سیلاب در چهارمحال و بختیاری ۶هزار میلیارد ریال بود.

۷۳۶۰/۲۰۹۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.