فرامرز مرادی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح به منظور حفظ و احیای دشت شهرکرد و پوشش گیاهی این دشت اجرا می شود.
وی با بیان اینکه فصل چرای دام از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز می شود، اظهار داشت: با متخلفان چرای دام در این دشت ممنوعه برخورد قضایی انجام می شود.
مرادی افزود: این دشت در سالهای گذشته به دلیل بهره برداری غیراصولی و بیش از ظرفیت مرتع به یک دشت ممنوعه و کانون گرد و غبار داخلی تبدیل شده است.
به گفته وی، به منظور غنا بخشیدن به خاک این دشت ، طرح کودپاشی (کودگیاهی) در دشت شهرکرد از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اجرایی شده است .
رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: برای اجرای این طرح که در 4 هکتار از دشت شهرکرد اجرایی شد، بیش از 400میلیون ریال از اعتبارات صندوق توسعه ملی هزینه شد.
وی ، تقویت خاک و توسعه پوشش گیاهی و مرتعی از اهداف کودپاشی درین دشت بود که به منظور افزایش پوشش گیاهای و جلوگیری از گردو خاک و افزایش نفوذ آب اجرا شد.
به گزارش ایرنا، دشت شهرکرد با 25 هکتار وسعت به دلیل کاهش سطح آب های زیرزمینی به یکی از کانون داخلی تولید ریزگردهای استان تبدیل شده که حفظ منابع موجود این دشت ضروری است، به همین دلیل طرح هدایت آبهای سطحی و بارش ها، برای احیای این دشت انجام می شود.
دشت شهرکرد یکی از 11دشت چهارمحال و بختیاری است که با وقوع خشکسالی 10 ساله در استان و کاهش شدید سطح ایستایی به یکی از دشت هایی ممنوعه بحرانی و مهمترین کانون ریزگرد استان تبدیل شده است.
آخرین گزارش ها از افت 26 متری سطح آب های زیرزمینی در دشت شهرکرد و وقوع بیش از نیم متری فرونشست زمین در این منطقه حکایت دارد.
7360/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.