در فضای مجازی مطلبی را انتشار دادم و از مخاطبان خواستم، یک بیت شعر از فردوسی را که برای آنها بیشترین جذابیت شنیداری را دارد ، بیان کنند.
برخی ها که از اصل، به شعر چندان توجه و علاقه ای نشان دادند، عده ای نیز به اشتباه شعر مولوی ، سعدی و حافظ را به عنوان یکی از بیت های شعر فردوسی قلمداد کرده بودند.
پارسال نیز به مناسبت 25 اردیبهشت ماه سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی ، از تعدادی از کاربران خواست یک بیت از اشعار فردوسی را به صورت خوانشی برای من بفرستند.
جالب اینکه تنها 10 نفر آنهم چند بیت ها و مصرع ناتمام از شعر فردوسی را بلد بودند و مابقی حتی در خوانش اشعار از روی شاهنامه نیز دچار اشتباه شدند.
این نسل جوان انگار شعر فردوسی را برای کنکور و نمره گرفتن در درس فارسی بلد شده اند یا چندان تمایلی به خوانش حماسی آن نشان نمی دهند.
این روزها ، در فضای مجازی گزاره های ادبی که برخی از آنها از پایه و اساس بی مفهومند، برای 'لایک ' خوردن صفحه ها منتشر می شود، ولی خبری از فردوسی در بین نشر مجازی نیست.
به طور مثال جملاتی از جعفر پناهی گرفته تا خسرو شکیبایی یا از شریعتی تا نیچه نقل می شود که گاهی به کتاب آنها که رجوع شود هیچ منبع و ماخذه در این زمینه وجود ندارد اما بارها آن را به اشتراک گذشته اند.
اینها ، حتی در نشر دیالوگهای از بازیگران فیلمهای فارسی یا سریالهای تلویزیونی از هم پیشی می گیرند اما بازهم در فضای مجازی خبری از شعر فردوسی وجود ندارد.
جالب اینکه در روزهای اخیر در فضای مجازی شناخت از فردوسی نه شناخت معرفتی ، مفهومی و ساختاری است بلکه تنها به یک ' این همانی ' اسمی تبدیل شده است.
پس از حذف برنامه 90 از تلویزیون و پخش نشدن برنامه عادل فردوسی پور تهیه کننده این برنامه ، نهایت نامی که از فردوسی در فضای مجازی برده شد، هشتگ زدن (#) به نام فردوسی به جای فردوسی پور بود.
این بماند، از سوی دیگر آگهی های جالبی نیز این روزها در خصوص شاهنامه فردوسی در فضای مجازی منتشر می شود، مبنی بر اینکه جواب سوالات کتاب ادبیات یا ترجمه شعر فردوسی پایه نهم ، برای دریافت جزوه پیام خصوصی (دایرکت) بدهید!!!
سوال اینجاست ، مگر شعر مولوی، حافظ و سعدی و فردوسی با زبان پارسی نوشته نشده اند، که عده ای در فضای مجازی آگهی ارائه کسب و کار ترجمه یا معنی خوانی را می دهد.
نسل جوان در فضای مجازی در حالی به ادبیات فارسی از جمله شعر فردوسی کمتر توجه می کند که شاهنامه خوانی در فرهنگ مردم چهارمحال و بختیاری سالها قدمت دارد.
سالهاست که شاهنامه فردوسی در مناطق مختلف بختیاری نشین چهارمحال و بختیاری از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
شاهنامه خوانی در ایل بختیاری براساس گویش رایج محلی خوانش می شود و شاهنامه خوانان ابیات را با ریتم و ضرباهنگ وزنی بحر متقارب ' فعولن فعولن فعول 'خوانش می کنند.
ریتم حماسی فعولن در تمامی خوانش ها رعایت می شود حتی در تغزل داستان بیژن و منیژه که باید فراز و فرودهای کلامی رعایت شود،هر چند در تمامی سالها شاهنامه خوانی پیرمردها بر اساس همین بحر انجام می شود.
در چهارمحال و بختیاری در بین عشایر بختیاری شاهنامه خوانی به یک رسم تبدیل شده است و در بیشتر شب نشینی ها پیشتر از شاهنامه خوانی دورهمی استفاده می شد.
در بین ایل بختیاری شاهنامه رویکردی اجتماعی داشته است، آنچنان که مردمان این دیار برای فرزندان خود نامهایی از شاهنامه و اسطوره های پهلوانی انتخاب می کردند.
شاهنامه در بین سرزمین بختیاری به عنوان ˈ هفت لشگر ˈ معروف است و نقاله خوانی و شاهنامه خوانی به عنوان یک فرهنگ بومی در این منطقه درآمده و هر کدام از شخصیت ها و کاراکترهایی داستانی که در شاهنامه به عنوان یک اسطوره اند، نماد یک فرهنگ و اندیشه می باشند.
نام برخی از مناطق جغرافیایی سرزمین بختیاری از جمله ˈ رستم آبادˈ ، ˈ کوه رستم ˈ و ˈ دژسفید ˈ برگرفته از مفاهیم شاهنامه است و شاهنامه فردوسی، برای مردم این خطه تنها قصه و داستان نبرد نیست، بلکه یک اثر ستایشگری خداوند است.
یک دانش آموخته رشته ادبیات فارسی می گوید : فضای مجازی بر روی ادبیات عامیانه اثرگذار بوده است چه برسد به ادبیات فاخر که نسل جوان و نوجوان گاهی به آن نیم نگاهی هم نمی کند.
شیرین حیدری در گفت و گو با ایرنا افزود : وقتی در ارسال پیام یا متن در فضای مجازی واژگان فارسی به اشتباه نوشته می شود، چه انتظاری باید داشت که کاربران به سراغ خوانش شاهنامه بروند.
به گفته وی، اگر چه در بسیاری موارد بخشی از جمعیت جوان و نوجوان به شعر فردوسی توجه نمی کنند اما در بین این نسل نوجوانان و جوانانی وجود دارند که نقالی خوانی و شاهنامه خوانی را به اندازه هنر تئاتر دنبال می کنند.
حیدری با بیان اینکه نقش رسانه ها در تبیین اندیشه فردوسی و شعر او بسیار اثرگذار خواهد بود افزود: فردوسی یک چهره ایرانی جهانی شده است و در بیشتر محافل ادبی جهان می توان نام فردوسی را معرفی کرد و باید برای معرفی بیشتر این چهره جهانی از رسانه های فضای مجازی بیشترین بهره را برد.
به گزارش ایرنا، شاهنامه، مجموعه تاریخ و فرهنگ اقوام ایرانی است که همه وجوه زندگی، اعتقادات، باورها و دستاوردهای فکری، دینی، اخلاقی و اجتماعی آنان را در خود جای داده است.
شاهنامه فردوسی حدود 60هزار بیت شعر دارد و بزرگترین حماسه ملی ایران است و این کتاب غیر از حماسه ای بودن دارای پندها ، نصیحت ها ، اخلاق و ادب بوده است، چرا که فردوسی زنده کننده زبان و هویت ملی ایرانی است.
فردوسی، قالب مثنوی و بحر متقارب را برای نظم داستان های تراژیک شاهنامه برگزیده و به دلیل آگاهی و علاقه به واژه های فارسی از لغت عربی در آن استفاده نکرد.
بیست و پنجم اردی بهشت یادآور شهیر مرد سرزمین پارسی گوی ایران است که همواره پارسی زبانان از او سایش می کنند.
2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.