به گزارش ایرنا، امسال نیز مانند چند سال اخیر ستاد استهلال ماه رمضان براساس داده های تقویمی و نجومی کار خود را شروع کرده است و در تپه نورالشهداء شهرکرد برای رویت ماه رمضان برنامه ریزی کرده است.
ماه مبارک رمضان در چهارمحال و بختیاری از دیرباز همواره با آهنگ اذان و دعا و نیایش عجین بوده است و چاووشی خوانی نیز در روز ابتدایی ماه در گذشته مرسوم بود.
مراسم چاووش خوانی یکی از سنت های مردم چهارمحال و بختیاری است که با آغاز ماه مبارک رمضان آغاز می شود و نهایت آن سحرخوانی و اذان های حلقومی است که در برخی از نقاط این استان در سحرگاهان ماه مبارک رمضان وجود دارد.
همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، آیین سنتی چاووش خوانی بهار قرآن سحرگاه در برخی از نقاط چهارمحال و بختیاری برگزار می شود و این رسم هنوز در بین تعدادی از روستاها وجود دارد.
در گذشته رسم بود، در نخستین سحرگاه ماه مبارک رمضان مردم از شب تا ظهر بیدار می ماندند و با برگزاری آیین های معنوی و تطهیر و پوشیدن لباس نو و رنگین، به استقبال ماه مبارک رمضان می رفتند و روز نخستین ماه رمضان کسب و کار تعطیل بود.
این آیین هنوز در برخی از شهرهای این استان و شهرهای مختلف جهان اسلام به صورت کمرنگ تداوم دارد و مردم در نخستین سحرگاه روز اول رمضان تا صبح بیدار می ماندند و خود را برای آغاز این ماه آماده می کنند.
بسیاری از مردم به استقبال ماه مبارک رمضان می روند تا با ورود به این ماه الهی، دست در دامن خالق خویش زده باشند.
آیین چاووش خوانی روز اول ماه رمضان اکنون تنها در دو سه روستای چهارمحال و بختیاری رواج دارد و آنها هم توسط پیرمردهایی خوانده می شود.
یکی از این سنت های دیرین که هر ساله در آستانه پایان ماه مبارک رمضان انجام می شود، پخت نان ˈ گردک ˈ یا کاکولی در شب بیست و ششم ماه مبارک رمضان است.
مردم چهارمحال و بختیاری بر اساس یک سنت دیرین، همزمان با فرارسیدن روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان، طی یک آیین خاص اقدام به پخت نوعی نان شیرین و کلوچه شکل با نام محلی ˈ کاکولی ˈ می کنند.
یکی دیگر از این سنت ها که در بین برخی از خانواده های مردم چهارمحال و بختیاری مرسوم است،رسم ˈحنا بران ˈ است.
برخی از خانواده ها ،همزمان با عصرگاه بیست و هفتمین روز ماه مبارک رمضان آیین سنتی و دیرینه حنا بران در چهارمحال وبختیاری را برگزار می کنند.
به گزارش ایرنا، امسال بیش از یک هزار مسجد، حسینیه ، تکیه و اماکن مذهبی میزبان روزه داران خواهد بود.
قرائت روزانه قرآن در مساجد و حسینیه ها و مصلای شهرکرد، اعزام مبلغ به روستاها و شهرها، برگزاری زیارت جامع کبیر و جشن کبیر از دیگر برنامه های مساجد برای ماه مبارک رمضان است.
2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.