آرمان عده ای از آنها که از خانواده به فرزند به ارث رسیده است، قبول شدن در کنکور است و تحت هر شرایطی باید در یک رشته پزشکی قبول شوند.
کلام آخر آنها این است که برای شرایط اقتصادی موجود، بهترین کار رزیدنت شدن و یا قبولی در مقطع تخصصی پزشکی به عنوان یک شغل پر درآمد است.
این روزها دغدغه قبول شدن در یکی از رشته های پرکاربرد حرفه ای نظیر پزشکی از خانواده به فرزندان منتقل می شود که این مساله باعث می شود فرزند به جای بازی در کوچه و خیابان و همسن و سالان خود، در میان تست های کنکور بزرگ شود.
اگر کسی رشته مورد علاقه والدین خود قبول نشد، به سمت خیال پردازی می رود که اگر رشته پزشکی قبول شده بود، هیچ نگرانی برای آینده نداشت و حالا که نشده انگار در یک برزخ اقتصادی گیر کرده است.
آیا این تمام واقعیت یک زندگی جوان شهر نشین باید باشد؟ آیا پیدا کردن کار می تواند تمام امید و آرزوهای یک جوان باشد؟
سوال هایی از این دست، همواره جامعه جوان را با چالش های اجتماعی روبرو کرده است، بگونه ای که حتی برخی از همین دهه هفتادی ها با خواندن یک جلد کتاب فلسفه می توانند خود را فیلسوف بدانند و حتی به اندازه یک سخنرانی تخصصی حرف بزنند.
اما در نهایت فصل مشترک بین همه جوانان چه دهه شصت، هفتاد و هشتادی ها داشتن شغل است و پیدا کردن شغل برای آنها به منزله داشتن یک زندگی امن است.
پیدا کردن شغل برای آینده، باعث می شود این جوانان به جای داشتن مهارت فنی و تخصص به سمت مدرک گرایی گرایش داشته باشند و کمال گرایی آنها داشتن یک دوره دانشگاهی کلاسیک از یکی از دانشگاه های معتبر است.
'غزاله' ارشد برق دانشگاه کاشان خوانده است، او می گوید: در رشته ریاضی فیزیک قبولی رشته برق در معتبرترین دانشگاه کشور یعنی تهران یک آرزو برای خیلی ها بود، اکنون آگهی استخدامی که می آید هیچ خبری از پذیرش زنان در این رشته در شرکت های خصوصی وجود ندارد و دولتی ها نیز که هر 10 سال یک بار آگهی استخدامی منتشر می کنند.
او به خبرنگار ایرنا می گوید: وقتی با رتبه 1400 رشته برق دانشگاه صنعتی قبول شدم، همه از همان روز اول می گفتند که 'خانم مهندس ' یکی از پولدارهای خانواده خواهد شد، اما حالا تنها در یک آتلیه عکاسی کار می کنم.
'محدثه' ارشد زبان فرانسه از دانشگاه تهران دارد، او نیز می گوید: یک اشتباه در انتخاب رشته سرنوشت زندگی اش را عوض کرده است.
این کارشناس زبان خارجی به خبرنگار ایرنا می گوید: زمانی که رتبه هزار را کسب کردم، می توانستم پزشکی شهرکرد قبول شوم اما به اصرار خانواده برای قبولی در رشته دندانسازی یک سال دیگر کتاب تست کنکور را ورق زدم و در نهایت دو سال بعد مجبور شدم در رشته زبان های خارجی به دانشگاه بروم.
وی از اینکه مدرس برخی از موسسات زبان آموزی است، راضی است اما اعتقاد دارد که با پول معلم بودن نمی تواند به ایده آل های زندگی خود برسد.
'منصور' یکی از فوتبالیست های جوانی بود که با تیم نوجوانان پرسپولیس تهران نیز خوش درخشید، و حتی می گفتند یکی از دروازبان های آینده تیم ملی ایران خواهد بود که عکسش نیز در روزنامه های ورزشی چاپ شد.
منصور از همان ابتدا انسان کمال گرایی بود و همه آرزوهای خود را در زمین سبز فوتبال دنبال می کرد، حتی با وجود سن کم بارها از شهرکرد به تهران می رفت تا در تمرینات تیم پرسپولیس شرکت کند.
اما قبولی در کنکور در رشته بیومکانیک در یک شهر دورتر از تهران و آسیب دیدگی از ناحیه پا در زمین خاکی دانشگاه باعث شد او از فوتبال کم کم دور شود و حالا تنها آرزویش به جای دستفروشی کنار خیابان، داشتن یک تاکسی خطی است تا بتواند خرج زندگی اش را جمع و جور کند.
از این دست جوانان که برای آینده خود برنامه (Plan) داشتند و در نهایت با یک تصمیم اشتباه خانواده راهی دیگر را رفته اند، بسیارند.
این جوانان نخستین دغدغه شان کار است، داشتن یک شغل دلخواه، که اگر برای آنها فراهم باشد، یکی از بزرگترین مطالبه آنها برطرف می شود.
کارشناسان حوزه اجتماعی و جامعه شناسی بر این عقیده اند که هرگونه سخنی در مورد جوان با وجود سادگی، اما مشکل و پیچیده است و به نوعی سهل و ممتنع است.
براساس نظر برخی از کارشناسان، شناخت کامل نسلهای گذشته قیاس آن با نسل های جدید با پایه علمی و نظری داشته باشد و نمی توان براساس رفتارشناسی به نقد جمعیت پرداخت.
'فرزانه اسدی' روانشناس می گوید: یکی از مهمترین دغدغه های پیش روی جوانان، داشتن یک شغل و زندگی متوسط در جامعه است.
به گفته وی، تاثیراتی که نوع زندگی تخیلی و دراماتیزه شده سینما و تلویزیون بر روی مخاطب دارد، می تواند به آرمان های شخصی و سپس اجتماعی جوانان لطمه بزند.
اسدی می گوید: تبلیغات بسیار زیاد و گسترده تست های کنکور و رشته های تاپ دانشگاهی بر روی روان و ذهن خانواده اثر گذار است و این تاثیرات خودآگاه یا ناخوداگاه به فرزندان جوان منتقل می شود.
یک جامعه شناس نیز گفت: اگر فرصت خودباوری به جوانان داده نشود، ممکن است با بحران هویت یا 'کیستی شناختی' روبرو شوند.
'ملحیه صادقی' در گفت و گو با ایرنا افزود: تقویت الگوپذیری برای جوانان از سوی خانواده و رسانه ها باید به شکلی طراحی شود که جوانان در آینده افرادی خلاق و ماهر باشند.
بگفته وی، جوانان محور احساسات هستند است و یکی از نیازهای حسی آنها الگو گیری و الگوخواهی است که برای رسیدن به این الگو باید خانواده ها و رسانه ها به دنبال الگوسازی باشند.
وی درک موقعیت جوانان، پذیرش توانایی اندیشه و بروز خلاقیت در بین آنها، همزبانی و همراهی با جوانان را مهمترین مولفه برای شناخت نیاز جوانان عنوان کرد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز یکی از دغدغه های نسل جوان را داشتن شغل می داند و می گوید: برای این مساله مهم مسئولان باید تلاش ویژه ای داشته باشند.
خدیجه ربیعی فردانبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با شکل گیری سازمان ملی جوانان، فرصت تحقق برنامه های مرتبط با جوانان فراهم می شود.
در این بین ستادهای امور جوانان در استانها نیز به صورت تخصصی وارد حوزه جوانان شده اند و یکی از مهمترین نیازهای این جوانان، یعنی اشتغال را در این کارگروه و کارگروه های اشتغال پیگیری می کنند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی چهارمحال و بختیاری می گوید: نرخ بیکاری این استان در سال 1397 نسبت به سال قبل از آن 3.3 درصد کاهش یافت که در این بین برای برخی از جوانان فرصت اشتغال فراهم شده است.
طهمورث الیاسی بختیاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: نتایج منتشر شده طرح آمارگیری نیروی کار سال 1397 کشور در مقایسه با بازار کار ایران و چهارمحال و بختیاری نشان می دهد نرخ بیکاری این استان از 20.7 درصد در سال 1396 به 17.4 درصد در سال 1397 کاهش داشته است.
وی افزود: این در حالی است که شاخص بیکاری در کشور حدود 12 درصد ثابت مانده است.
الیاسی بختیاری تصریح کرد: در این دوره نسبت اشتغال چهارمحال و بختیاری از 31.2 درصد سال 1396 به 33.7 درصد سال 1397 افزایش یافت.
مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری نیز گفت: سال 97 تعهد این اداره کل برای ایجاد اشتغال در سطح استان 106 نفر بود که 65 درصد آن محقق شده است.
حمید کریمی تاکید کرد: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته، می توان برای 456 نفر دیگر نیز به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد کرد.
از سوی دیگر اکنون در بین همین دهه هفتادی ها ، تعداد اندکی در حوزه اشتغال و فرصت های جدید شغلی از جمله استارت آپ ها و اپلیکیشن ها کارآفرین ورود پیدا کرده اند که این نوید بخش روزهای روشن پیش پای جوانان است.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری 10 شهرستان با جمعیتی افزون بر 947هزار نفر دارد که بخشی از این جمعیت را جوانان تشکیل می دهند.
به گزارش ایرنا، روز جوان در کشور برابر با 11 شعبان به مناسبت میلاد حضرت علی اکبر (ع) نامگذاری شده است.
2097/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.