به گزارش ایرنا، مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع استان مانند قیصری، شیدا، هلن، سبزکوه، تنگ صیاد و جنگل های بلوط با 923 گونه گیاهی با ارزش و 294 گونه جانوری بخش کوچکی از طبیعت چهارمحال و بختیاری است.
برخورداری چهارمحال و بختیاری از چشمه های کوهرنگ، دیمه، پیرغار فارسان، برم لردگان، آب سفید سرپیر بروجن، سیاسرد بروجن، سرخون، چشمه علی امام قیس، رستم آباد، چشمه مولا آلیکوه، میلاس لردگان، چشمه زنه هفشجان، مایک سورشجان، و گهرو از ویژگی های طبیعی این استان برای گردشگران است.
وجود جاذبه های گردشگری، طبیعی، فرهنگی و تاریخی در شهرکرد باعث شده است تا همه ساله مسافران و گردشگران نوروزی از این شهر دیدن کنند.
چشمه زنه هفشجان، چشمه مایک سورشجان، چشمه وقت و ساعت شمس آباد، بوستان سرچشمه فرخشهر، سد بیدگان، بوستان ملت شهرکرد، تنگ صیاد، بوستان تهلیجان و بوستان لاله شهرکرد از مهمترین جاذبه های گردشگری شهرستان شهرکرد است.
مجموعه فرهنگی تاریخی قلعه چالشتر، خانه آزاده چالشتر، قلعه اسفندیار خان بختیاری (سردار اسعد اول) در فرخشهر، قلعه امیرمجاهد شمس آباد، قلعه نصیرخان بختیاری (سردار جنگ) سورک، موزه مردم شناسی فرخشهر، موزه مردم شناسی شهرکیان، موزن سنگ و موزه باستان شناسی شهرکرد موزه طبیعی از دیگر شاخصه های دست ساز بشردر مرکز استان برای دیدار گردشگران از این استان است.
موزه دفاع مقدس شهرکرد، گنجینه آموزش و پرورش شهرکرد، گرمابه های تاریخی فرخشهر، چالشتر و سورشجان، اتاق آئینه شهرکرد، امامزاده عزیزالله شهرکیان، امامزادگان دو معصوم (س) شهرکرد، امامزاده عبدالله سورک، امامزاده پیرخدیجه وانان، امامزاده سلطان سبزپوش چالشتر، امامزاده سید محمدعلی اکبر دستگرد، امامزاده شاه منظرخاتون هفشجان، امامزاده سید علی اکبر نافچ، مساجد جامع شهرکرد، چالشتر و شهرکیان، مسجد تاریخی هرچگان، سقاخانه ارباب میرزا شهرکرد، عصارخانه صالحی فرخشهر، شنگ نبشته های گردنه رخ، سنگ نگاره هفشجان در شهرستان شهرکرد برای علاقه مندان فعال است.
از مهمترین صنایع دستی شهرستان شهرکرد می توان به گلیم، البسه محلی، قالی، نمد، گیوه دوزی، حجاری سنتی، نگارگری، تذهیب، احجام فلزی، قفل سازی سنتی و سرمه دوزی اشاره کرد.
انواع تولیدات نمدی، پولک و نبات، عسل، گیاهان دارویی و البسه محلی اشاره کرد.
یکی از بناهای بجا مانده از مجموعه ارگ چالشتر مربوط به اواخر دوره صفوی تا اواخر دوره قاجار است.
این بنا در سال 1323 هجری قمری به پایان رسید و دارای اتاق های نقاشی، ازاره های سنگی منقوش، حوض سنگی منقوش و گرمابه خصوصی است.
سه موزه آثار سنگی، کار و زندگی و مردم شناسی در مجموعه فرهنگی تاریخی قلعه چالشتر قرار دارد که در آن ها نمونه هایی از آثار سنگی منقوش و کتیبه دار، زندگی روستایی و کشاورزی و همچنین وسایل، البسه و ابزارآلات مربوط به گذشته به نمایش درآمده است.
در موزه سنگ های قلعه چالشتر نیز سنگ های بزرگ و قطور عصاری، آسیاب، شیرهای سنگی، سنگ قبرهای تخت و افراشته با خطوط، نقوش و ابعاد متنوع، عناصر سنگی منقوش به کار رفته در معماری مانند چهارچوب های سنگی، ستون ها، سرستون ها، پاستون ها، ازاره ها، فواره ها، سنگ آب ها، هاون های جمع آوری شده از نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری به نمایش درآمده است.
در این موزه ابزار و وسایل مربوط به استحمام سنتی و ماکت های انسانی با ابعاد واقعی و فیگورهای مختلف استحمام در معرض دید علاقه مندان قرار دارد.
منطقه حفاظت شده تنگ صیاد، این منطقه در محدوده ثبت جهانی زیستکره قرار دارد که بین شهرستان های شهرکرد، کیار و بروجن احاطه شده است.
منطقه حفاظت شده تنگ صیاد 216 هزار هکتار وسعت دارد و پارک ملی تنک صیاد را با مساحتی برابر 5 هزار و 400 هکتار در خود جای داده است.
کوهستان های جنوبی منطقه حفاظت شده تنگ صیاد دارای صخره هایی سخت گذر بوده که زیستگاه پلنگ، کَل، بز، گرگ، روباه، شغال، کفتار، کبک دری، تیهو و عقاب است.
امامزادگان دومعصوم (س) شهرکرد نیز از اماکن تاریخی مذهبی معروف و مورد احترام مردم چهارمحال و بختیاری هستند.
به لحاظ ویژگی معماری و تاریخی بقعه امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون (س) شهرکرد، این بنا سال 1378 با شماره 2589 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.
اتاق آئینه شهرکرد نیز از دیگر بناهای تاریخی استان است که این بنا 140 سال قدمت دارد و شاخص های گونه مسکونی معماری ایرانی در آن مشاهده می شود.
بخش مهم اتاق آئینه شهرکرد قسمتی از یک ساختمان بزرگ متعلق به خانواده 'محمودیه دهکردی' است که در خیابان کشی های انجام شده دوران پهلوی دوم در شهرکرد با هدف احداث خیابان موزه باستان شناسی شهرکرد (گرمابه پرهیزکار)از دیگر جاذبه های استان است که هم اینک بیش از 320 شیء شامل انواع سکه، ظروف سفالی، مُهر، کتیبه های سنگی، سنگ قبر، خُمره، سرنیزه، زیورآلات، فرش، کتب خطی، ابزار شکار و مجسمه در موزه باستان شناسی نگهداری می شود.
کتیبه آجری متعلق به هزار هفتم قبل از میلاد قدیمی ترین اثر نگهداری شده در موزه باستان شناسی شهرکرد محسوب می شود.
موزه باستان شناسی شهرکرد یکی از بهترین مکان های چهارمحال و بختیاری به منظور حضور مسافران، گردشگران، شهروندان و قشرهای مختلف جامعه به خصوص دانشجویان و پژوهشگران است.
موزه مردم شناسی فرخشهر ، این موزه 250 مترمربع وسعت دارد و در آن افزون بر یکهزار قطعه لوازم، ابزار آلات و اشیای مربوط به دوران تیموری تا معاصر نگهداری می شود.
در این مجموعه اسناد و مدارک، عکس، لوازم شکار، سکه، قفل، وسایل زندگی و ابزار آلات مشاغل کشاورزی، مُهرسازی، صابون سازی، آهنگری، رنگ آمیزی، غرفه شهیدان شهر، مواد اولیه قالی، قالیبافی و گیوه دوزی به نمایش گذاشته شده است.
یکی دیگر از موزه های معاصر استان موزه دفاع مقدس است که این موزه با هدف زنده نگهداشتن حماسه جاوید و ماندگار دفاع مقدس و انقتال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل های بعدی راه اندازی شده است.
گنجینه آموزش و پرورش، این مرکز بانک اطلاعاتی و دایره المعارف مصور و جامعی از اشیاء، تصاویر و خاطرات قدیمی ترین مدارس ایران به شمار می رود.
قدیمی ترین اثر این مجموعه سند صلح نامه ای مربوط به دوره صفویه است و همچنین در آن وسایل آموزشی و کمک آموزشی شامل کیف، کتاب، دفتر، لباس، چراغ های موشی، پیه سوز و چراغ لامپای قدیمی نگهداری می شود.
از دیگر جاذبه های شهری در مرکز استان، بوستان ملت شهرکرد است که در قسمت شرقی مرکز چهارمحال و بختیاری بوستانی با فضای سبز وسیع قرار دارد که با توجه به کوهپایه ای و جنگلی بودن منطقه به همراه امکاناتی مانند شهربازی، سرویس بهداشتی، آلاچیق، فضای نشیمن، پارکینگ و زیپ لاین از مهمترین مراکز برای تفریح گردشگران و مسافران ورودی به شهرکرد محسوب می شود.
بوستان سرچشمه و چشمه دروغ زن فرخشهر، این بوستان 120 هزار متر مربع وسعت دارد و در آن منظره ای چشم نواز خودنمایی می کند.
در این استان محصولات صنایع دستی همواره مورد توجه گردشگران بوده است، نمد مالی از ابتدایی ترین شیوه های تولید کلاه، زیرانداز، پای پوش و لباس بوده که انسان به آن دست یافته است.
نمد شهرکرد هم اینک نشان یونسکو و نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی ایران را دارد.
قفل سای سنتی از دیگر هنرصنعت های شهرکرد است که در چالشتر رواج دارد و از سوی هنرمندان این خطه تولید می شود.
قفل های دست ساخته چالشتر شهرکرد دارای نشان اصالت از سازمان فرهنگی، هنری، تربیتی ملل متحد (یونسکو) است.
سابقه قفل سازی در چالشتر به 250 سال قبل و به دوران صفویه بازمی گردد و چالشتر مرکز تولید آن محسوب می شود.
صنایع دستی چوبی را می توان از صنایع دستی دیگر شهرکرد دانست که در آن ترکه بافی، خراطی، منبت کاری و مشبک رونق دارد.
حجاری سنتی شهرکرد مانند تولید انواع مجسمه های سنگی و سنگ قبرها به وسیله دست و با ابزار تراش دستی در شهرکرد از دیرباز رواج داشته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: 3 هزار و 716 اثر تاریخی شناخته شده در این استان وجود دارد که میزبان مسافران نوروزی است.
مهرداد جوادی تاکید کرد: این تعداد آثار تاریخی در چهارمحال و بختیاری از سوی حوزه باستان شناسی تاکنون شناسایی شده است.
وی افزود: از این تعداد 611 اثر ثبتی بوده که در سال گذشته برای مرمت 14 بنای تاریخی استان اعتبار اختصاص داده شد.
جوادی تصریح کرد: نوروز امسال 480 پایگاه به مسافران ورودی به چهارمحال و بختیاری خدمات رسانی می کند.
به گزارش ایرنا، شهرکرد با افزون بر 800 جاذبه گردشگری یکی از مهمترین مقاصد برای مسافران و گردشگران نوروزی داخلی و خارجی است.
7362/2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.