به گزارش ایرنا، حجت الاسلام امامقلی جعفری روز پنجشنبه در هشتمین همایش بام ایران در حسرت آب افزود: امروز آب به چالش بزرگی در کشور تبدیل شده که اگر با معیار قانون و تصمیمات کارشناسی شده با این چالش مواجه نشویم به مشکل بزرگی تبدیل می شود.
وی با بیان اینکه منابع آب زاینده رود طی سالهای گذشته به یک چهارم کاهش یافته است، گفت: چهل سال پیش آورد آب در زاینده رود 2 میلیون و 300 مترمکعب بود که این میزان در 10 سال گذشته به یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب کاهش یافته و در سال گذشته نیز به 400 میلیون مترمکعب رسید.
جعفری تصریح کرد: این موضوع می طلبد تا مصرف آب تعدیل و در استانها به ویژه در استان اصفهان بیش از گذشته به بحث مدیریت منابع آب توجه شود تا با بحران مواجه نشویم.
امام جمعه موقت شهرکرد با بیان اینکه سهم چهارمحال و بختیاری از منابع آب زاینده رود بسیار ناچیز است، افزود: این در حالیست که با رفتارهای فرا قانونی، غلط و ظالمانه استان همجوار همین آب ناچیز را هم از دست می دهیم.
جعفری با اشاره به خطر تونل گلاب برای استان چهارمحال و بختیاری، گفت: اگر این تونل راه اندازی شود چرخه غلطی از انتقال آب در استان راه اندازی می شود و در کنار آن باید بهشت آباد نیز وارد چرخه شود.
وی ادامه داد: با بهره برداری از تونل گلاب شهرستانهای سامان، بن و شهرکرد بسیار متضرر می شوند و امکان زیست در این مناطق کم می شود و از سوی دیگر با راه اندازی طرح انتقال آب بهشت آباد شهرستانهای اردل، کیار، شهرکرد و بروجن نیز ویران می شود.
جعفری خاطرنشان کرد: منطقه کوهرنگ نیز بواسط تونل سوم کوهرنگ بیابانی شده اما هیچ مسئولی پاسخگوی چنین وضعیتی نیست و بجای اصلاح رویه بر ادامه این روند تاکید دارند.
رئیس کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری تونل گلاب را سمبل ظلم به مردم چهارمحال و بختیاری دانست و گفت: از صبر و متانت مردم این استان نباید سوء استفاده کرد، زیرا اگر این ظلم ها تداوم یابد مردم دیگر به برگزاری همایش ها اکتفا نمی کنند.
جعفری خاطرنشان کرد: مردم این استان اجازه نمی دهند حتی یک متر تونل در این استان زده شود.
نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش با دعوت مردم به وحدت و همدلی اظهار داشت: انتظار می رود با وحدت وهمدلی و درک شرایط موجود بتوان مشکل خشکسالی و کم آبی را نیز پشت سر گذاشت.
محمد خالدی افزود: چهارمحال و بختیاری از حوزه کارون هیچ بهره ای نمی برد و آب های جاری با سرعت از این استان خارج می شود و از حوزه زاینده رود نیز سهم اندکی دارد.
وی خاطرنشان کرد: با محوریت قرار دادن قانون و تمکین در برابر نظرات کارشناسی می توان اختلافات موجود را برطرف کرد.
چهارمحال و بختیاری سرچشمه 2 رودخانه زاینده رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است و کمبود بارش ها در این استان طی یک دهه اخیر استانهای اصفهان، خوزستان و یزد را با چالش مواجه کرده است.
کارشناسان معتقدند؛ بجای اجرای طرح های انتقال آب بین حوضه ای با استفاده از روش های کارشناسی نشده می توان بر روی فرهنگ مصرف بهینه آب و تبیین جایگاه ارزشمند این مایه حیات، ایجاد اعتقاد راسخ به مدیریت بهینه و پایدار منابع آبی و اجرای طرح های انتقال آب با رعایت ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فنی و زیست محیطی بهره گرفت.
7363/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.