به گزارش ایرنا، خدیجه ربیعی فرادنبه روز یکشنبه در نشست شورای اداری استان که با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، افزود: در همین راستا ضمن اینکه باید اجرای طرح های انتقال آب بین حوضه ای این استان متناسب با شرایط و منابع موجود آب باشد بلکه طرح های آبرسانی این استان نظیر بن- بروجن نیازمند توجه و اعتبارات بیشتری است.
وی ادامه داد: محیط زیست و توسعه از ضروریات هر کشوری به شمار می رود که با ایجاد یک رابطه دوسویه بین این 2 مقوله می توان به اهداف مورد نظر خود دست یابیم.
ربیعی تصریح کرد: در حوزه محیط زیست با چالش هایی در استان و شهرستان بروجن که دارای بیشترین تعداد تالاب های استان است روبرو هستیم که با یک نگاه کارشناسی و علمی می توان می توان این مشکلات را از میان برداشت.
رئیس مجمع نمایندگان چهارمحال و بختیاری، بی توجهی به مباحث علمی در حوزه آب را از مهمترین چالش های این حوزه دانست و گفت: با تقویت دانش و آگاهی می توان در حراست از محیط زیست خود و انتقال آن به نسل های آینده بیش از پیش کوشید.
ربیعی با تاکید بر اتحاد و همدلی برای رفع مساله آب، خاطرنشان کرد: باید مانع زیاده خواهی ها و روش های غیراصولی انتقال آب شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با اشاره به تجهیز 53 درصد از اراضی آبی استان به سیستم آبیاری نوین اظهار داشت: میانگین بهره وری آب در بخش کشاورزی استان 1.14 درصد و بالاتر از میانگین کشوری است.
ذبیح الله غریب افزود: همچنین مصرف کود کشاورزی در استان کمتر از میانگین کشوری است که هم محصولات کشاورزی سالم تولید می شود و هم آثار مخرب آن بر محیط زیست کمتر است.
وی، گذر از کشاورزی سنتی و اقتصادی بخش کشاورزی را از مهمترین راهکارهای تحول این حوزه عنوان کرد و گفت: اگر فعالیت ها بر مبنای علمی باشد سازگاری با محیط زیست نیز فراهم می شود.
مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با تشریح وضعیت خشکسالی های یک دهه اخیر استان، گفت: سال گذشته این استان به عنوان هفتمین استان خشک کشور شناخته شد و هم اینک 92 درصد جمعیت استان با مشکل خشکسالی درگیر هستند.
شاهرخ پارسا، تجمیع کاهش بارش در استان طی یک دهه اخیر را یک هزار و 300 میلیمتر اعلام کرد و افزود: این میزان کسری به اندازه بارش 2 سال استان بوده است.
وی همچنین به افزایش دما در استان اشاره کرد و گفت: این شرایط دمایی سبب شده تا پوشش برف در استان از 6 ماه به سه ماه کاهش یابد.
پارسا با اشاره به اینکه یکهزار و 923 کیلومتر از مساحت زیرحوضه آبریز تالاب گاوخونی در چهارمحال و بختیاری قرار دارد، اظهار داشت: طی سالهای 86 تا 96، بارش ها در این حوضه یک هزار و 347 میلیمتر کاهش داشته و از همین رو حوضه گاوخونی هم اینک با کسری 2 میلیارد و 590 میلیون مترمکعب حجم آب مواجه شده است.
مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری همچنین به کاهش بارش ها در حوضه آبریز کارون بزرگ اشاره کرد و گفت: 13 هزار و 642 کیلومتر از مساحت حوضه آبریز کارون بزرگ در چهارمحال و بختیاری قرار دارد که در طول 10 سال گذشته با کاهش 935 میلیمتری بارش ها روبرو شده است.
طی یک دهه اخیر کاهش نزولات آسمانی و تغییر شکل بارش ها از برف به باران از یکسو و افزایش دمای هوا از سوی دیگر سبب کاهش نیمی از منابع آب چهارمحال و بختیاری و افت شدید سفره های آب زیرزمینی این استان شده است.
خشکیدگی 60 هزار هکتار از جنگل های زاگرس و 500 هزار هکتار از مراتع و گون زارهای استان، ممنوعه شدن هر 10 دشت اصلی استان، فرونشست دشت ها، خشک شدن 58 درصد از چشمه ها، قنات ها و چاه ها، شکل گیری چشمه های گرد و خاک و گسترش بیابان زایی تنها بخشی از پیامدهای وقوع خشکسالی در این استان است.
7363/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.