در این سالها دامنه بارش ها نه برف، که نم نم های بارانی بود که نه زمین را سیراب می کرد و نه دشتی را سرزنده، بلکه خاک خشک شده در این سالها را همین باران، با خود می شُست و می برد.
چهارمحال و بختیاری،استان بالادست فلات مرکزی ایران است، پس بارش برای این استان نه تنها اهمیت دارد که برای استانهای پایین دست نیز نعمت است.
همین یک دهه پیش که برف آبانی ، شاخه های درخت ها را شکست و تیرها برق را خوابند و سیم ها را پاره کرد، دیگر خبری از برف در آبان نبود.
کم کم درخت سر به روی بالین خشکسالی گذاشت، رودخانه در خود فرو رفت و دشت چاره ای جزء فرونشست در کنار فروچاله های خویش نداشت.
خشکسالی، نام کوچک همه باغات و چشمه ها شد و گاهی دما در آبانماه در چهارمحال و بختیاری به تیرماه تابستانی تنه می زد.
گرد و خاک نشسته بر برگ درختان بیانگر این بود که انگار ماههاست این برگان آبی به صورت خویش نزده اند و آبشناسی را بلد نیستند.
اکنون در یک شب پاییزی در آبان 97 چهارمحال و بختیاری پس از ماهها بارش باران را به چشم می بیند و باران بسان فرشتگان با انگشت خویش به شیشه پنجره ها می کوبد.
حالا ، آنقدر این باران آبانی برای مردم شهرها با اهمیت است عکس گرفتن و صدای شُرشُر باران را ضبط کردن برای عده ای از جوانان در نیمه شب اهمیت بالایی دارد.
چهارمحال و بختیاری یک دهه است که درگیر خشکسالی است و این خشکسالی باعث بروز کاهش منابع آبی این استان شده است.
به دنبال خشکسالی های یک دهه اخیر 60 درصد از قنات ها، چشمه ها و چاه های آب این استان خشک شد و سطح آب سفره های زیرزمینی در چهارمحال وبختیاری طی این مدت افزون بر 40 متر کاهش یافته است.
بدنبال تداوم خشکسالی ها، از 840 قنات حفر شده در این استان یک سوم آن یعنی در حدود 280 رشته قنات به طور کامل خشک شده و مابقی نیز بین 40 تا 60 درصد کاهش آبدهی داشته است.
چهارمحال و بختیاری در یک دهه گذشته تاکنون دچار خشکسالی، افزایش دما و تغییر اقلیم شده است.
خشکیدگی 70 هزار هکتار جنگل و 200 هزار هکتار مرتع، ممنوعه شدن هشت دشت از 11 دشت، فرونشست زمین، کاهش شدید سطح ایستابی در دشت ها، شکل گیری چشمه های گرد و خاک و گسترش پدیده بیابان زایی از جمله آثار و تبعات پدیده خشکسالی در چهارمحال و بختیاری است.
به دلیل وقوع پدیده خشکسالی در یک دهه اخیر، نزدیک 80 درصد باغات این استان دچار خشکسالی و خسارت شده است.
چهارمحال و بختیاری دارای 40 هزار هکتار باغ است که از این سطح 14 هزار و 200 هکتار به بادام اختصاص دارد.
براساس پیش بینی های صورت گرفته، میزان خسارت ناشی از خشکسالی به باغات چهارمحال و بختیاری 4 هزار و 100 میلیارد ریال برآورد می شود.
کاهش بارش و خشکسالی های مستمر باعث خشک شدن چشمه ها، کاهش دبی قنوات و کم آبی رودخانه ها، تغییر نوع و زمان بارش، چرای بی رویه و شخم و شیار در عرصه های ملی از مهمترین عوامل تهدید کننده گونه های گیاهی چهارمحال و بختیاری است.
چهارمحال و بختیاری در خشکسالی های یک دهه اخیر با کمبود یکهزار و 300 میلیمتری بارش ها مواجه شده که به اندازه بارش 2 سال این استان است.
مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به ورود یک سامانه بارشی جدید به این استان گفت: این سامانه بارشی با خود برف و باران به همراه دارد.
شاهرخ پارسا روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این سامانه بارشی برای روزهای شنبه و یکشنبه منجر به وقوع باران و تگرگ در بسیاری از نقاط استان و بارش برف در ارتفاعات شمال غرب می شود.
وی ادامه داد: شدت بارش ها برای روز شنبه به ویژه برای مناطق غربی استان خواهد بود.
به گزارش ایرنا، میانگین بارش های سال زراعی جاری ( 1مهر تا 4 آبان) استان 6 میلیمتر گزارش شده است.
چهارمحال و بختیاری درحالی سال آبی 97-98 را آغاز کرد که با کاهش 41 درصدی بارش ها و منابع آبی مواجه است.
این کمبود بارش ها استانهای خوزستان و اصفهان را نیز دچار تنش آبی کرده است.
گزارش از محمود رئیسی
2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.