به گزارش ایرنا، این کارشناسان همچنین هدف از وضع تبصره مذکور تحقق عدالت اجتماعی و اقتصادی را معطوف نمودن پرداخت یارانه ها به خانوارهای نیازمند و در نهایت کاهش فقر مطلق در کشور اعلام می کنند.
محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه پیشتر گفته بود؛ علاوه بر تخصیص اعتبار برای تقویت قدرت خرید مردم، برای اجرای سیاست ‌های فقرزدایی، «بودجه مکمل» تدوین می شود.
معاون اجتماعی اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری در همین رابطه و در تشریح فقرزدایی در لایحه بودجه 98 کل کشور معتقد است؛ جدول ذیل تبصره 14 لایحه بودجه 98 تحت عنوان جدول اعتبارات مصارف و منابع حاصل از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها نامگذاری شده که در بخش مصارف هدفمندی جدول مذکور آنهم در ردیف های 19 الی 23 در مجموع مبلغ 626 هزار و 615 میلیارد ریال بعنوان بخشی از مصارف هدفمندی یارانه ها تعیین شده تا در طول سال 98 بصورت مستقیم و غیر مستقیم در کاهش فقر و فقر زدایی در نقاط مختلف کشور بخصوص در بین اقشار نیازمند و کم درآمد جامعه نقش و تاثیر بسزایی داشته باشد.
محسن مولوی در ادامه می افزاید: بعنوان نمونه در ردیف 20 جدول موصوف مبلغ 70 هزار میلیارد ریال برای کاهش فقر مطلق خانوارهای نیازمند و آسیب پذیر تخصیص یافته تا از طریق افزایش پرداخت به آن دسته از خانوارهای بی بضاعتی که درآمد آنها کمتر از خط حمایتی کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی هستند، بتوان بخشی از مشکلات و تنگناهای معیشتی و اقتصادی آنها را برطرف و مرتفع نمود.
ماده 7 قانون هدفمند کردن یارانه ها مصوب 15/10/88 و مواد 39 و 79 قانون برنامه ششم توسعه کشور از جمله مبانی مهم قانونی برای تدوین وتصویب تبصره 14 لایحه بودجه سال 98 می باشد. براساس موازین قانونی ذکر شده دولت مکلف است برای رفع فقر و افزایش رفاه در جامعه حداکثر 50 درصد خالص وجوه حاصل از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها را در زمینه های مختلف از جمله پرداخت یارانه نقدی و غیر نقدی به خانوارها، اجرای نظام جامع تامین اجتماعی از طریق توانمندسازی و اجرای برنامه های حمایت اجتماعی از خانوارهای نیازمند و اقشار آسیب پذیر جامعه، افزایش حداقل مستمری مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی،گسترش و تامین بیمه های اجتماعی، پرداخت حق بیمه زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست، پوشش دارویی و درمانی بیماران خاص هزینه نماید.
اما نکته بسیار مهم و برجسته تبصره 14 لایحه بودجه 98 در راستای فقرزدایی، موضوع حذف تدریجی فقر مطلق در سطح استانها از طریق حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی جامعه می باشد که در نوع خود بی بدیل و یک شیوه جدید و نوینی آنهم در سطوح استانی برای اولین بار بعد از تصویب قانون هدفمندسازی یارانه ها محسوب می شود که در بند (1) تبصره 14 به آن اشاره شده است و استانداران سراسر کشور مجاز شده اند با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و براساس داده های آماری و توصیفی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان نسبت به حذف یارانه های نقدی خانوارهای پر درآمد استان خود اقدام کنند و درآمدهای حاصله را با تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه استان صرف کاهش و حذف فقر در سطح نقاط روستایی و شهری استان مربوطه نمایند.
البته کماکان خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)،سازمان بهزیستی و سایر خانواده های کم درآمد از بند فوق مستثنا می باشند و مثل سنوات گذشته از یارانه نقدی در سال 98 نیز بهره مند خواهند شد.
بنابراین افزایش رفاه عمومی در جامعه و کاهش ابعاد مختلف فقر بخصوص فقر درآمدی و غذایی از جایگاه ویژه و ممتازی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برخوردار می باشد که در کانون توجهات اصول 29 ،3 و 43 قانون اساسی و دیگر اسناد بالادستی نظام قرار گرفته است.
همچنین یکی از مهمترین و اساسی ترین راهکارهای مقابله با فقر و ریشه کن کردن آن، پیش بینی و اجرای انواع برنامه های حمایتی و هدفمند نمودن برنامه های فقرزدایی در قالب بودجه های سنواتی کشور می باشد که این امر مهم در تبصره های مختلف لایحه بودجه 98 و بطور خاص در تبصره 14 توسط دولت لحاظ شده است.
6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.