مهرداد رئیسی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: در نیمه نخست امسال 9 هزار و 150 کیلوگرم انواع تولیدات نمدی چهارمحال و بختیاری به خارج از کشور صادر شد.
وی افزود: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که 4 هزار و 220 کیلوگرم بوده رشد 116.82 درصدی دارد.
به گفته وی، صادرات نمد چهارمحال و بختیاری تا سال قبل به ایالات متحده آمریکا انجام می شد که امسال برای نخستین بار این تولیدات به سوئد نیز صادر شده است.
رئیسی تصریح کرد: ارزش ریالی این میزان صادرات نمد در سال جاری 41 میلیارد و 170 میلیون ریال بوده است.
وی یادآور شد: این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال که 27 میلیارد و 500 میلیون ریال بود 49.7 درصد رشد را نشان می دهد.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در نیمه نخست امسال ارزش دلاری نمد صادراتی این استان به خارج از کشور 97 هزار دلار اعلام شد.
وی گفت: این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته که 85 هزار دلار بود 14 درصد رشد دارد.
رئیسی تاکید کرد: آمار صادرات نمد چهارمحال و بختیاری به خارج کشور از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران ثبت، تایید و اعلام شده است.
به گزارش ایرنا، در نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی و با توجه به قابلیت ها و ظرفیت های هنر دستی نمدمالی و قدمت دیرینه این هنر در چهارمحال و بختیاری، پرونده شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد در معاونت صنایع دستی بررسی و تایید شد.
نمد چهارمحال و بختیاری هم اینک نشان یونسکو و نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی ایران را دارد و به همین علت ایجاد و راه اندازی رشته تحصیلی نمد در دانشکده هنر به دانشگاه شهرکرد نیز پیشنهاد شده است.
هم اینک 250 کارگاه کوچک و 15 کارگاه بزرگ تولید نمد در چهارمحال و بختیاری با اشتغالزایی 500 نفر فعال است.
سالانه 40 تن انواع محصولات نمدی در این استان تولید می شود که قابلیت افزایش تا 50 تن را دارد.
تولید محصولات نمدی چهارمحال و بختیاری به 2 روش سنتی و نوین صورت می گیرد که امروزه در بخش تولید نمدهای نوین به علت نوآوری و کاربردهای مختلف افزون بر 40 نوع محصول نمد تولید و روانه بازار مصرف می شود.
برخی تولید کنندگان نمد چهارمحال و بختیاری تحصیلات دانشگاهی در رشته های طراحی و صنایع دستی و برخی نیز تحصیلات غیرمرتبط دارند.
با توجه به بررسی های علمی صورت گرفته، محصولات نمدی علاوه بر هنر دستی دارای ویژگی های خاص و در حوزه پزشکی و صنعت خودرو کاربرد دارد.
‌هنر نمدمالی به واسطه وجود دام فراوان و تولید پشم به عنوان ماده اولیه، تولید این هنر دستی از قدمت دیرینه و طولانی در چهارمحال و بختیاری برخوردار است.
کارشناسان معتقدند شهرکرد توان تبدیل شدن به 'شهر جهانی نمد' را دارد.
7362/2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.